Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-06, 11:55
Medlem
Vad är egentligen syftet med den där "desktoprutan" som syns i de flesta screenshots?

Om jag förstått det rätt: i stället för att lägga ikoner och annat på skrivbordet ligger de i en "pråm" som går att flytta och ändra storlek på. Varför? Tydligen kan man ha flera pråmar? På vilket sätt är detta en förbättring för er, i praktiken?

Frågar här i forum eftersom jag vill ha åsikter från faktiska användare. Själv blir jag bara irriterad när jag testkör KDE (4).
Citera
2009-08-06, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Vad är egentligen syftet med den där "desktoprutan" som syns i de flesta screenshots?

Om jag förstått det rätt: i stället för att lägga ikoner och annat på skrivbordet ligger de i en "pråm" som går att flytta och ändra storlek på. Varför? Tydligen kan man ha flera pråmar? På vilket sätt är detta en förbättring för er, i praktiken?

Frågar här i forum eftersom jag vill ha åsikter från faktiska användare. Själv blir jag bara irriterad när jag testkör KDE (4).

Jag undrade samma sak när jag testade.

Känns som det är en widget i mängden bara. Jag står inte ut den här typen av funktioner. Det finns ingen som helst pratisk anledning att använda den.
Man kan hoppas att gnome inte tar samma väg.
Citera
2009-08-06, 14:20
Bannlyst
Stackars dig, som inte står ut med detta elände.

Men för att försöka besvara din fråga, så är det för alla 99% av nördar önskar massa häftiga skrivbordseffekter. Spelar ingen roll om det är ointuitivt och värdelöst, , bara det är snyggt och helst har massa tuffa glaseffekter, skuggor, zoom, fade, transparens, slide, snow, dim osv....

Kan hålla med dig i detta fall också att det är skitfult och värdelöst, men varför orkar du äns bry dig. Om du har använt linux en tid, så kommer du upptäcka all jävla dynga som finns.
Så det gäller bara att hitta sånt man själv gillar.

Radera denna widget, så mår du bättre sedan
Citera
2009-08-07, 23:05
Medlem
VonCarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft

Jag undrar också varför. Det är varken snyggt, det fyller ingen egentlig funktion och slukar, förmodligen, arbetsminne. Man kan lyckligtvis stänga av funktionen.
Citera
2009-08-08, 00:45
Medlem
SSHs avatar
En fördel är att flera kataloger kan visas på skrivbordet samtidigt. Som standard visas bara katalogen Desktop. Desktop är som vilken annan katalog som helst. Det går enkelt att lägga till fler kataloger på skrivbordet.

Jag begriper inte varför man vill ha något på skrivbordet överhuvudtaget. Mitt skrivbord är alltid täckt av fönster.
Citera
2009-08-08, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SSH
En fördel är att flera kataloger kan visas på skrivbordet samtidigt. Som standard visas bara katalogen Desktop. Desktop är som vilken annan katalog som helst. Det går enkelt att lägga till fler kataloger på skrivbordet.

Jag begriper inte varför man vill ha något på skrivbordet överhuvudtaget. Mitt skrivbord är alltid täckt av fönster.

Jag kan se fördelen.

Lätt åtkomst till data.
Citera
2009-08-11, 20:49
Medlem
Rizados avatar
Om du vill ha tillbaka det traditionella utseendet är det bara att gå in i desktop settings och ändra desktop activity till folder view. Jag tycker det är en smidig grej, man kan ha flera kataloger på skrivbordet utan att det blir plåttrigt med massa ikoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in