2009-08-06, 02:51
Medlem
Sweetiepies avatar
Hej
Undrar varför det heter kräft-skiva, framföra allt vart order "skiva" kommer ifrån och syftar på.
Och finns det fler ord som har ordet "skiva" i sig (julskiva tex) eller är det unikt för kräftskiva.

Tacksam för svar!
Citera
2009-08-06, 02:58
Bannlyst
man lägger väl kräftorna på en skiva?
Citera
2009-08-06, 03:14
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompaniet
man lägger väl kräftorna på en skiva?
Skiva är äldre än så som ord för "party" men som sagt, det är ett fall för språkforat.
Citera
2009-08-06, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Skiva är äldre än så som ord för "party" men som sagt, det är ett fall för språkforat.
Studentskiva, jag tror att det är som du säger, ett ord för "party"
Citera
2009-08-06, 03:30
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingeliv
Studentskiva, jag tror att det är som du säger, ett ord för "party"
Jag har i min ägo en porrtidning av fabrikatet "Piff" från 50-talet, där det talas faktiskt om just moderniteten "parties" ,som i porrnovellen är just en gruppsex/ swingersversion av en vanlig skiva, kalas, galej.
Citera
2009-08-06, 06:43
Medlem
najass avatar
Övrigt --> Språk

/mod
Citera
2009-08-06, 09:30
Medlem
Käg Malaxs avatar
Det är det vanliga ordet skiva, betydelsen troligen utvecklad ur betydelsen (bords)skiva.

Citat:
Ursprungligen postat av SAOB
8)
[sannol. utvecklat ur 2, med tanke på bord(sskiva) med (mat- o.) dryckesvaror; jfr äv. sv. slang skiva, omgång, o. den i d. förekommande bet.: omgång dryckesvaror] (vard.) (uppsluppen) fest, hippa, tillställning.

2)
[eg. specialanv. av 1 d]

om den del av ett bord l. en disk l. en pulpet o. d. som bildar bordets osv. övre plana yta (på vilken föremål kunna pla*ceras som man använder, då man sitter vid bordet osv.); äv. om nedfällbar l. inskjutbar sådan del l. om lös sådan platta (som kan placeras på ett un*derrede); förr äv. jfr dock slutet): bord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in