Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-05, 22:02
  #1
Medlem
Tjena!

Har en debian som står ihopkopplad med en massa andra burkar och tuggar.

Problemet med just denna är att den har 2 olika ip adresser, lokal mellan datorerna och en utgående. Har även en statisk ip som jag ibland sätter in i /etc/network/interfaces manuellt och då brukar burken inte kunna slå upp nånting, tar man bort det brukar den börja funka igen dock.

Denna används hela tiden för dns requests av de andra burkarna och skapar nu stooora problem för mig då nästan ingen burk funkar :-)
Dessutom har massa domän namn fallera med uppdateringarna till div. namnservrar.

Jag undrar nu om det kan vara något problem med resolv.conf eller om Telia har fått fel nånstans? Kan inte direkt springa bort till dom och säga att jag vill pilla server utan det måste ske ifrån putty.

resolv.conf

/etc/network/interfaces

getent hosts www.flashback.org
Blir de inget svar utav, den hoppar tillbaks till bash bara.

Nått förslag?
Citera
2009-08-05, 23:04
  #2
Medlem
Rizados avatar
Se till att resolv.conf är åtkomlig av alla. Har haft problem med scripts som sätter den till 0600 och då har inget hänt när man försökt resolva. Absolut ingenting tyder på att det kan vara ett problem.
Citera
2009-08-06, 06:19
  #3
Avstängd
swedalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponki
Tjena!

Har en debian som står ihopkopplad med en massa andra burkar och tuggar.

Problemet med just denna är att den har 2 olika ip adresser, lokal mellan datorerna och en utgående. Har även en statisk ip som jag ibland sätter in i /etc/network/interfaces manuellt och då brukar burken inte kunna slå upp nånting, tar man bort det brukar den börja funka igen dock.

Denna används hela tiden för dns requests av de andra burkarna och skapar nu stooora problem för mig då nästan ingen burk funkar :-)
Dessutom har massa domän namn fallera med uppdateringarna till div. namnservrar.

Jag undrar nu om det kan vara något problem med resolv.conf eller om Telia har fått fel nånstans? Kan inte direkt springa bort till dom och säga att jag vill pilla server utan det måste ske ifrån putty.

resolv.conf

/etc/network/interfaces

getent hosts www.flashback.org
Blir de inget svar utav, den hoppar tillbaks till bash bara.

Nått förslag?


Förstår inte riktigt ditt inlägg, men denna resolv.conf du posta, är den på din NAT-burk?

Hur ser resolv.conf ut på dina interna burkar?

Sen så brukar det oftast endast vara stöd för tre stycken DNSer i resolv.conf.
Du har ju alla ROOT DNSer också!

Kör du en egen DNS-server?
Om inte, så har "Bind" DNS-server stöd för något som heter "views", där du kan separera interna burkar och extern ip-adress på din NAT-burk.
D v s att dns-servern svarar olika beroende på från vilket ip-range request kommer.

Hoppas du har fått lite svar som ger kött på benen.
Citera
2009-08-06, 18:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Förstår inte riktigt ditt inlägg, men denna resolv.conf du posta, är den på din NAT-burk?

Hur ser resolv.conf ut på dina interna burkar?

Sen så brukar det oftast endast vara stöd för tre stycken DNSer i resolv.conf.
Du har ju alla ROOT DNSer också!

Kör du en egen DNS-server?
Om inte, så har "Bind" DNS-server stöd för något som heter "views", där du kan separera interna burkar och extern ip-adress på din NAT-burk.
D v s att dns-servern svarar olika beroende på från vilket ip-range request kommer.

Hoppas du har fått lite svar som ger kött på benen.

Det är en DNS-server sen har jag en "mini" server som har 48 portar och ska dela ut internet och ips till de andra servrarna, den kan jag dock inte nå från putty.

De andra servrarna har Telia's namnservrar sen den lokala ipn till denna burk.
Och ja, resolv.conf läser bara 3 utav dom, alla root servers osv är listade så att en annan applikation kan dra info ifrån dom direkt istället för att fråga massa underliggande, inte jag som installerade den dock så vet ej så mycket mer om den!

Kör views på en annan burk som jag även gör div. vps'er på, det funkar perfekt då alla vps'er kan fråga huvudburken. Men huvudburken frågar Telia i förstahand sen den lokala, men när jag försöker manuellt att fråga nån av Telia's ips så får jag:

[m@$ ] Resolver failed to communicate with nameserver(s), are you authorized to talk?
- Failed to communicate: Sent - 4 Lost - 4 100% Loss.

Har även kollat rättigheterna på resolv.conf, ska inte vara något problem. Hört talas om att de kan bli problem som Rizado förklarade men har aldrig upplevt det.

/etc/resolv.conf
Och den funkar ändå inte!
Citera
2009-08-06, 20:15
  #5
Avstängd
swedalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponki
Det är en DNS-server sen har jag en "mini" server som har 48 portar och ska dela ut internet och ips till de andra servrarna, den kan jag dock inte nå från putty.

De andra servrarna har Telia's namnservrar sen den lokala ipn till denna burk.
Och ja, resolv.conf läser bara 3 utav dom, alla root servers osv är listade så att en annan applikation kan dra info ifrån dom direkt istället för att fråga massa underliggande, inte jag som installerade den dock så vet ej så mycket mer om den!

Kör views på en annan burk som jag även gör div. vps'er på, det funkar perfekt då alla vps'er kan fråga huvudburken. Men huvudburken frågar Telia i förstahand sen den lokala, men när jag försöker manuellt att fråga nån av Telia's ips så får jag:

[m@$ ] Resolver failed to communicate with nameserver(s), are you authorized to talk?
- Failed to communicate: Sent - 4 Lost - 4 100% Loss.

Har även kollat rättigheterna på resolv.conf, ska inte vara något problem. Hört talas om att de kan bli problem som Rizado förklarade men har aldrig upplevt det.

/etc/resolv.conf
Och den funkar ändå inte!

Ok, du verkar ha en avancerad struktur jag inte riktigt förstår.
Kanske kunde du bringa lite klarhet i detta om du kunde visa upp hur din infrastruktur är uppbyggd i ditt nät, så kanske det är lättare att förstå (för mig iaf).
Men det finns många andra här som är riktigt duktiga, som säkert skulle kunna peka dig rätt direkt, om dom bara såg tråden
Citera
2009-08-06, 20:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Ok, du verkar ha en avancerad struktur jag inte riktigt förstår.
Kanske kunde du bringa lite klarhet i detta om du kunde visa upp hur din infrastruktur är uppbyggd i ditt nät, så kanske det är lättare att förstå (för mig iaf).
Men det finns många andra här som är riktigt duktiga, som säkert skulle kunna peka dig rätt direkt, om dom bara såg tråden

Alltså, den här servern som strular är själva "uppslagnings" servern, har en massa andra som skickar queries till den och så.
Nu är problemet att den inte slår upp nånting utan t.ex:
vps24 -> vps01(själva servern) -> ns1 | -/> Internet
Det fallerar alltså efter ns1.
ns2 till 9 funkar perfekt men ns1 dör.
Och de domännamn som har ns1 och ns2 som namnservrar får ibland 'outages' beroende på vad ns2 svarar :/

Så det är alltså resolv.conf eller nånting annat som spökar på ns1, själva problem servern. Är inget större problem i hela infrastrukturen utöver att en del namn uppslagningar och domäner får lite problem
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback