2009-08-05, 13:42
Medlem
jontens avatar
Tjo!

Jag håller för tillfället koll på en polares blommor medan han är bortrest, och nu har 2 av 5 plantor börjat se vissna och ledsna ut. Så eftersom jag är en "noob" när det kommer till odling (tbh så kan jag typ inte ett piss), så tar jag till min bästa livlina; ni med gröna fingrar på flashback!

En bild säger mer än 1000 ord, så ni får själv titta:

Friska:
1. Helheten, de två dåliga plantorna närmast fläkten till vänster.
2. En av de friska plantorna, som jämförelse...
3. En till bild av de friska plantorna.

Dåliga:
4. En av de dåliga plantorna.
5. Den andra av de dåliga, sedd uppifrån.
6. Ett par kvistar har t.o.m. gått av..
7. Mera brutet.
8. Mer av de dåliga plantorna 1.
9. Mer av de dåliga plantorna 2.
10. Mer av de dåliga plantorna 3.
11. Mer av de dåliga plantorna 4.
12. Närbild på ett par dåliga blad.

I'm a sucker for pictures. Vad är det för fel på dessa 2? Hur kan jag åtgärda problemet/rädda dom?

Evigt tacksam för bra svar!
Citera
2009-08-05, 13:48
Bannlyst
Oj ser tråkigt ut. Jag kikade lite snabbt då jag inte är så haj jag heller men min erfarenhet säger att en bild tyder på mycket vatten (kollar på löven). Sen på en annan bild så ser bladen nästan uttorkade fast kan vara nåt med stress?
Citera
2009-08-05, 13:53
Medlem
Wimms avatar
Plantakuten? https://www.flashback.org/showthread.php?t=969459
Citera
2009-08-05, 14:04
Medlem
CravenKittens avatar
Min första tanke var ph-problem, men sedan kollade jag igenom alla bilder och då lutar det närmare åt fullkomlig näringsbrist (zink, kväve, mangan, fosfor, järn och koppar), övervattning samt att jag skulle sätta en liten peng på att rötterna inte mår bra alls.

Det bästa vore om du kunde svara på frågorna i Plantakuten-tråden (som Wimm länkar till och finns i min signatur), om hur ofta du/ni vattnat, näring, osv. =)
Citera
2009-08-05, 22:08
Medlem
Softzs avatar
Svider att se mer bilder i rubriken Dåliga än i Friska.
Citera
2009-08-05, 22:35
Medlem
Rent spontant tycker jag att det ser ut att kunna vara två scenario till att dom ser ut som dom gör.

-Övervattnade. Till följd av sådant dör rötterna och då stryps vätsketillförseln till plantan och det syns först på att bladen vissnar av uttorkning.

Ett annat scenario är det om vänd,
-att plantan har stått utan vatten och bladen börjat vissna.
Om man sedan börjar vattna den igen brukar det se ut som dom du har på bilden.
Citera
2009-08-05, 22:52
Medlem
jontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selektor
Rent spontant tycker jag att det ser ut att kunna vara två scenario till att dom ser ut som dom gör.

-Övervattnade. Till följd av sådant dör rötterna och då stryps vätsketillförseln till plantan och det syns först på att bladen vissnar av uttorkning.

Ett annat scenario är det om vänd,
-att plantan har stått utan vatten och bladen börjat vissna.
Om man sedan börjar vattna den igen brukar det se ut som dom du har på bilden.
Då är det nog övervattning, för utan vatten har de inte varit. Jag har vänt på fatena under krukorna nu (så vattnet ska få rinna ut) och riktat fläkten mot krukorna. Skulle det vara en bra idé att tillföra vatten till plantan genom att spraya lite på bladen medan man "torkar" krukorna? Det har jag nämligen också gjort..
Citera
2009-08-05, 23:07
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonten
Då är det nog övervattning, för utan vatten har de inte varit. Jag har vänt på fatena under krukorna nu (så vattnet ska få rinna ut) och riktat fläkten mot krukorna. Skulle det vara en bra idé att tillföra vatten till plantan genom att spraya lite på bladen medan man "torkar" krukorna? Det har jag nämligen också gjort..

Jo det kan man göra, och bör man göra regelbundet, plantorna gillar hög luftfuktighet. Dock bör hög luftfuktighet samt besprutning undvikas under den senare delen av blomperioden.
Citera
2009-08-05, 23:13
Medlem
Tyvärr tror jag inte att det är till någon större nytta att spraya plantan som den är nu .

Döda rötter är och förblir döda.
Försök nu hålla den "lagom" fuktig, den borde kunna komma igång med ny rottillväxt och hoppas på att rädda de delar av plantan som inte redan är fördärvade.

Lider med dej, fan inte kul när sådant händer särskilt när har ansvar för andras grejer !
Citera
2009-08-06, 12:52
Medlem
jontens avatar
Tack för alla goda råd! Känns som jag inte kan göra mycket mer nu, de såg ännu sämre ut idag och så fortsatte jag att spraya lite på dom.. Nåt jag kunde sätta i jorden för att få igång lite rötter o växa? Och vad ska jag i såfall sätta dit?
Citera
2011-09-10, 19:21
Medlem
Hej. Vet att det är ett gammalt inlägg som jag svarar på. Trots det kan det kanske vara av intresse av annan åsikt om vad som drabbade dina plantor 2009. Efter din beskrivning om placering av plantor är jag smått övertygad om att det INTE var näringsbränna på något sätt överhuvudtaget.

Har sett identiska skador på plantor av olika strains, odlingsmedium och näringstyper i odlingen. Det har varje gång handlat om något som är lätt att missa. Så gott som alla plantor för inomuhus drift är mycket känsliga för blåst som ger mer än bara gren och blad rörelse. Om det blåser lite för mycket och speciellt om det är en statisk vind, dvs en fläkt som inte rör på sig sidledes. konstigt nog så får plantorna en köldskada som påminner om övervattning/undervattning. Bladen torkar ut helt enkelt. Avdunstningen som sker naturligt vid gasutbytet för skapandet av de olika sockerarter som behövs får inte störas på något sätt...någonsin.

Använd fläktar men på lägsta varvtalet och de måste alltid röra på sig. Behövs det fläktar för värmens skull måste du lösa det på annat sätt, typ med AC kontroll av rummet. Eller att rummet är såpass stort att värmen kan avledas med fläktar utan att de påverkar plantorna.

Så min diagnos är således förfrysning/uttorkning medelst användning av fläkt på fel sätt. Ett drastiskt ord men inte mindre sant för det.

Lycka till om du fortfarande har nytta av mitt svar på din gamla fråga på flashback forum.
Citera
2011-09-10, 19:24
Medlem
Glömde en liten sak. Om jorden verkligen ÄR övervattnad kan man öka avdunstningen med att stoppa i några sugrör av den grövre modellen (typ McDonalds sugrör som är gratis) i jorden. Stoppa ned dem till hälften ungefär och klipp av dem 2-3 cm ovanför ytan. Detta ökar luftningen av jorden och är väldigt bra om man använder från start då rötterna får mer syre.... Rikta ALDRIG en fläkt direkt mot krukorna då detta får bladen att totka ut mycket fort. Ska du spraya med vatten/näringslösning, ska du alltid spraya på UNDERSIDAN av bladen. Ovansidan kan INTE ta upp vatten/näring, endast undersidan.

//XroosteR
Senast redigerad av xrooster17 2011-09-10 kl. 19:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in