2009-08-05, 12:25
Medlem
Har länge sparat på högräntekonton men nu när jag fått ihop en rejäl buffert som ligger trygg vill jag för första gången pröva att sätta undan några tusenlappar i aktiefonder eftersom sparräntorna är så löjligt låga. Jag har en depå på avanza mini men har hittills aldrig köpt något där. Nu tänkte jag placera 10 000 kr och undrar om flashbacks alla aktie/fondinsatta har något fondtips till mig för dessa pengar. Jag kommer inte behöva pengarna på minst två år och är såklart ute efter bästa avkastningen på den tiden.

Kan tänka mig att sätta in mer pengar om jag väl börjar lära mig hur det funkar.

Tacksam för tips!
Citera
2009-08-05, 12:36
Medlem
Pr3sts avatar
Avanza Zero tror jag på. Kommer öka bra på den tiden
Citera
2009-08-05, 13:16
Medlem
Aimberts avatar
Swedbank kommer öka fint på tre år.
Citera
2009-08-05, 14:12
Medlem
brobbans avatar
Vill inte pissa på din parad, men 10k är inte mycket. Säg att du skulle träffa en aktie/fond som skulle gå upp 100%(mycket bra resultat) på 3 år så skulle du ändå bara ha 20k som du dessutom ska skatta på, det får du en halvdassig bil från 90-talet för... 10k är en väldigt liten summa att förvalta, förvänta dig inga större vinster. Fast det är ju självklart bättre än inget .
Jag hade nog köpt SEB/Swedbank, de kommer gå knackigt ett tag till men de kommer att öka inom 3 år.
Citera
2009-08-05, 15:33
Medlem
Hade nog lagt in de på ryssland, har stark tro på den, den har nog en del kvar att visa iår och sedan fortsätter det hoppas jag

En påstod att 10k är lite pengar, 10k är alltid 10k och det kan bli mer om man vill och har flyt, har själv inte speciellt mycket pengar men det blir åtminstonde mer och mer!
Citera
2009-08-05, 15:48
Medlem
En sådan "liten" summa hade jag nog lagt på ett gäng små relativt nystartade eller krisande företag, kanske 5-10 stycken. Ifall ett av dem blir stort och ett par andra konkar så kan man vinna rätt mycket ändå. Det skulle vara mer som ett lotteri än en "riktig" investering. Det hela beror också på om du orkar sitta och följa dina investeringar eller om du helst vill kunna glömma dem under tiden.
Citera
2009-08-05, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Vill inte pissa på din parad, men 10k är inte mycket. Säg att du skulle träffa en aktie/fond som skulle gå upp 100%(mycket bra resultat) på 3 år så skulle du ändå bara ha 20k som du dessutom ska skatta på, det får du en halvdassig bil från 90-talet för... 10k är en väldigt liten summa att förvalta, förvänta dig inga större vinster. Fast det är ju självklart bättre än inget .
Jag hade nog köpt SEB/Swedbank, de kommer gå knackigt ett tag till men de kommer att öka inom 3 år.

Jag vet att 10k inte är mycket men man måste väl börja någonstans och när man inte tjänar multum så har man inte råd att förlora så mycket mer än 10k heller bara sådär. Därför vill jag ta det försiktigt.

Tack för tipsen hittills. Har redan varit inne lite på Avanza zero, verkar vara en bra fond för nybörjarsparare...
Citera
2009-08-05, 16:29
Bannlyst
Är också inne på samma sak. har ca 12k som jag vill investera under tre år. banker verkar mycket lovande måste jag säga. Finns det något annat område det kommer gå bra för de kommande tre åren tror vi?
Citera
2009-08-05, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerWhite
Är också inne på samma sak. har ca 12k som jag vill investera under tre år. banker verkar mycket lovande måste jag säga. Finns det något annat område det kommer gå bra för de kommande tre åren tror vi?

gruvorna tror jag

eller bara vanlig svensk industri
Citera
2009-08-05, 18:54
Medlem
c^2s avatar
Boliden, SSAB, Swedbank tror jag på. Boliden har för visso sitigit mycket från botten på 17 då folk dumpade bara för att dom är rädda för lite negativt kassaflöde under lågkonjunktur. Aktien fortfarande undervärdera om vi tittar på 3 år och konjunkturen troligen tagit fart mot högkonjunktur igen och folk upptäcker hur stora vinster Boliden gör och vill därmed in.
Senast redigerad av c^2 2009-08-05 kl. 18:56.
Citera
2009-08-05, 19:01
Medlem
Black earth farming kommer stiga rejält
Behövs inga argument för en så klockren investering
Citera
2009-08-05, 20:52
Medlem
Med 10 000 så skulle jag ha pengarna kvar lågräntekontot tills vidare.
Liksom helt omöjligt att få någon vettig riskspridning med den summan.
I slutändan kommer det bara skilja någon tusenlapp ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in