2009-08-05, 09:10
Bannlyst
Om jag skulle sälja mitt hus och det finns vitvaror vid visningen, måste jag då låta dessa ingå vid försäljningen?
Eller kan jag ta dessa med mig dessa till det nya huset?

De som köper utgår kanske automatiskt att dessa kommer att ingå, säkert om det är förstahusköpare.

Men om det inte står på köpekontraktet att de ska ingå, då är det bara att ta med dem?

Huset ser mer attraktivt ut med vitvaror, det får alla hålla med om.
Citera
2009-08-05, 09:14
Medlem
Bucephaluss avatar
Jepp, de ingår!

Vitvaror är EJ lösöre och ingår ALLTID i köpet. Det gäller även gardingstänger och annat som är fast monterat. Det går att avtala bort, men är ovanligt och mäklaren (om du har en sådan kommer att muttra högt).
Citera
2009-08-05, 10:55
Medlem
8222s avatar
Har du även tex en inbyggd mikro framme på visningen och det inte är informerat annat så ingår den också i köpet.

I vissa delar av Europa så tar de med sig alla vitvaror mm.
Citera
2009-08-05, 11:16
Medlem
Riff-Ralfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8222
Har du även tex en inbyggd mikro framme på visningen och det inte är informerat annat så ingår den också i köpet.

I t.ex. Danmark ingår inte vitvarorna ens i lägenhetsköp, verkar vara ett jävla meck att konka runt kylskåp mm vid flytt.
Citera
2009-08-05, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riff-Ralf
I t.ex. Danmark ingår inte vitvarorna ens i lägenhetsköp, verkar vara ett jävla meck att konka runt kylskåp mm vid flytt.

Hur fungerar det med dyra köksdetaljer o.s.v? Tänker på köksöar täckta med stora trästycken som inte sällan kan gå lös på både 10 och 20 tusen kronor. Är det enligt avtal eller finns det kutym på om dom följer med köpare alternativt säljare?
Citera
2009-08-05, 11:59
Medlem
Det är inte kotym, det är lag.

Allt som huset "blivit försedd, om det är ägnat för stadigvarande bruk" eller är fast monterat är fastighetstillbehör.

Allt fast monterat alltså, typ köksbänkar, dusch, dörrar, element osv. och allt ägnat för stadigvarande bruk typ kylskåp, badkar osv.

Det är som tidigare nämnts naturligtvis dispositivt och kan avtalas men är ju inte normalt.
Citera
2009-08-05, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Det är inte kotym, det är lag.

Allt som huset "blivit försedd, om det är ägnat för stadigvarande bruk" eller är fast monterat är fastighetstillbehör.

Allt fast monterat alltså, typ köksbänkar, dusch, dörrar, element osv. och allt ägnat för stadigvarande bruk typ kylskåp, badkar osv.

Det är som tidigare nämnts naturligtvis dispositivt och kan avtalas men är ju inte normalt.

Eftersom du säger kutym så utgår jag från att du svarade till mig.

Jag ställde frågan med fokus på Danmark, i Sverige vet jag hur regelverket ser ut.
Citera
2009-08-05, 12:11
Bannlyst
Då är det bäst att köpa lite skit på blocket och sätta in om man nyligen investerat i dyra maskiner.
Nu ska jag inte sälja, men tanken slog mig.
Citera
2009-08-05, 12:25
Medlem
Bam.Bams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Då är det bäst att köpa lite skit på blocket och sätta in om man nyligen investerat i dyra maskiner.
Nu ska jag inte sälja, men tanken slog mig.

Men du kommer ju garanterat få mer för ditt hus om du säljer med fina maskiner än med skabbiga blocketgrejer. Om du inte bor på ett totalt jävla skitställe i övrigt.
Citera
2009-08-05, 13:29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8222

Det är i stort sett bara i Sverige som vitvaror ingår vid en försäljning. I resten av världen får man skaffa dem själva om det inte uttryckligen står i objektbeskrivningen vad som ingår.

I Sverige skall det alltid stå vilka vitvaror som ingår och ålder på dem. Om det inte är samma som vid visningen så skall det också anges i objektbeskrivningen.

Parabol och tv-antenner är också fasta inventarier och skall ingå även om inte mottagaren behöver göra det. Finns parabol och den ej ingår så skall det anges i objektbeskrivningen.

Några undantag finns det dock. T.ex. när det gäller hyresgästers privata egendom (t.ex. tvättmaskin, parabol) så ingår det inte även om det finns på visningen men saknas i objektbeskrivningen. Är man osäker på denna punkt så skall man fråga mäklaren innan man tecknar köpekontraktet.
Citera
2009-08-05, 18:35
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucephalus
Vitvaror är EJ lösöre och ingår ALLTID i köpet. Det gäller även gardingstänger och annat som är fast monterat. Det går att avtala bort, men är ovanligt och mäklaren (om du har en sådan kommer att muttra högt).

Är du inte lite motsägande när du säger att vitvaror ALLTID ingår och sedan säger att det går att avtala bort.

Har själv sett hus som sålts utan vitvaror. Har alla gånger handlat om jävligt skabbiga hus med fina vitvaror.
Citera
2009-08-05, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
Är du inte lite motsägande när du säger att vitvaror ALLTID ingår och sedan säger att det går att avtala bort.

Har själv sett hus som sålts utan vitvaror. Har alla gånger handlat om jävligt skabbiga hus med fina vitvaror.

Inte motsägande alls, köplagen t.ex. är alltid gällande men den är till stora delar dispositiv. Finns en del dispositiva lagar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in