Efter att ha varit på resor och träffat många utlänningar som berättat om hur brottsligt det är i deras länder så är jag tacksam över att få bo i detta relativt säkra och lugna land som Sverige.
De flesta europeiska storstäder är farligare än Stockholm och Göteborg.
Det är inte dessa länder som är extra farliga, det är Sverige och Norden som är extra fridfulla.
Gated communities eller galler för fönstret är inget man tycker är märkvärdigt på kontinenten eller i USA som vi tycker här.
Jag läste att Sverige har flest
anmälda våldtäkter per capita i Europa. Detta är en väldigt invecklad fråga som jag inte vill gå in på, och man måste skilja på överfallsvåldtäkter och våldtäkter inom hemmet/förhållanden.
Med våldsbrott menar jag främst mord, dråp, rån och överfall.
Bertil och Torsten i Ytterhogdal som slåss över vart deras hustomter ska gå är inget jag kallar för brott.
Statistik är ingen enkel fråga, då källorna kommer från olika håll och olika år, och dessutom är anmälningsbenägenheten för småsaker och tomma hot större i Norden än i t.ex. Sydeuropa.
Jag vill helst få svar från folk som rest mycket i Europa, Nordamerika och Australien. Hur mycket brott och våld är det där jämfört med lugna Sverige?