2009-08-04, 16:50
Medlem
X-Fusions avatar
Min data började frysa till typ för 4 dar sedan och då stannade datan upp efter ca 5-10 min sen imorse stannade den till efter ca 5 sek. Sen beslöt jag att dammsuga datan (har hört att detta hjälper). Sen efter det när jag ska starta datan så startar den ej.

Min data:

AMD Athlon™ 64 FX 55 2,6GHz
Geforce 7800GTX 256MB
1536MB
750GB Hårddisk
DVD+-RW Dual Layer LabelFlash
USB 2.0
Modem
10/100 LAN
Kortläsare
Ljudkort Creative X-fi
Windows XP Home

Köpt 2004 tror jag =S

Behöver hjälp!

PS:

1. Skriver detta från en bärbar data.
2. Skriv inte "Ge datan ett täcke hahaha" skittråkigt
Citera
2009-08-04, 16:55
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-Fusion
Min data började frysa till typ för 4 dar sedan och då stannade datan upp efter ca 5-10 min sen imorse stannade den till efter ca 5 sek. Sen beslöt jag att dammsuga datan (har hört att detta hjälper). Sen efter det när jag ska starta datan så startar den ej.

Min data:

AMD Athlon™ 64 FX 55 2,6GHz
Geforce 7800GTX 256MB
1536MB
750GB Hårddisk
DVD+-RW Dual Layer LabelFlash
USB 2.0
Modem
10/100 LAN
Kortläsare
Ljudkort Creative X-fi
Windows XP Home

Köpt 2004 tror jag =S

Behöver hjälp!

PS:

1. Skriver detta från en bärbar data.
2. Skriv inte "Ge datan ett täcke hahaha" skittråkigt

Dammsugningen kan ha orsakat en hel del skada om du har otur, statisk elektricitet.
Kolla så att alla kort, minnen och kontakter sitter i ordentligt.
Citera
2009-08-04, 16:58
Medlem
groovyjaxxs avatar
man ska aldrig dammsuga i eller på datorn. om man känner att man vill rengöra, plocka isär försiktigt och blås rent istället. Kan vara så att statisk elektricitet har slått till.

kan vara nätagget som bränts. är det inget liv alls i den om du startar? då tror jag att de e nätdelen
Citera
2009-08-04, 17:02
Medlem
X-Fusions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Dammsugningen kan ha orsakat en hel del skada om du har otur, statisk elektricitet.
Kolla så att alla kort, minnen och kontakter sitter i ordentligt.

Ok, statisk elektricitet hur kan jag kolla om jag har det?
Citera
2009-08-04, 17:03
Medlem
X-Fusions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovyjaxx
man ska aldrig dammsuga i eller på datorn. om man känner att man vill rengöra, plocka isär försiktigt och blås rent istället. Kan vara så att statisk elektricitet har slått till.

kan vara nätagget som bränts. är det inget liv alls i den om du startar? då tror jag att de e nätdelen

Precis inget liv alls.
Citera
2009-08-04, 18:09
Medlem
Thuriazs avatar
Var munstycket till dammsugaren av metall? Det är riskabelt att dammsuga datorn med såna munstycken. Det kanske det är med plast-munstycken med, men för mig har det gått bra de gånger jag gjort det. Dock håller jag bara munstycket lite försiktigt mot processorfläkten.

Hur som helst så borde du testa att dra ur strömkabeln från nätdelen och sätta i igen, slå av och på, på brytaren där bak. Jag pillade med ett neonrör när datorn var på (dum som man var) för några år sen när jag inte begrep bättre. Jag hade skarvat sladden och den fick kontakt med något föremål i burken och hela datorn slocknade. Jag kunde inte stänga på datorn efter det, det var helt dött, men när jag drog ut strömsladden och satte i den igen samt stängde av och på, på baksidan så funkade det sen.

Kanske hade jag bara tur, eller så finns det någon säkerhetsspärr i nätdelen, jag har inte en aning faktiskt. Men testa om det funkar i alla fall! Lycka till.

Funkar det inte så får du nog dra till en datorbutik och felsöka datorn.
Citera
2009-08-04, 18:14
Medlem
McKenneths avatar
Som sagt var så ska man aldrig dammsuga datorn!!!
Blås ur skiten med tryckluft istället.

Mät upp nätaggregatet för att kolla om det funkar till att börja med om den är helt stendöd!

Lade upp en instruktion så du kan se hur man mäter.
Hoppas länken funkar, första gången på imageshack för mig....

http://img12.imageshack.us/img12/6648/mtantagg.jpg
Citera
2009-08-04, 18:26
Medlem
X-Fusions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuriaz
Var munstycket till dammsugaren av metall? Det är riskabelt att dammsuga datorn med såna munstycken. Det kanske det är med plast-munstycken med, men för mig har det gått bra de gånger jag gjort det. Dock håller jag bara munstycket lite försiktigt mot processorfläkten.

Hur som helst så borde du testa att dra ur strömkabeln från nätdelen och sätta i igen, slå av och på, på brytaren där bak. Jag pillade med ett neonrör när datorn var på (dum som man var) för några år sen när jag inte begrep bättre. Jag hade skarvat sladden och den fick kontakt med något föremål i burken och hela datorn slocknade. Jag kunde inte stänga på datorn efter det, det var helt dött, men när jag drog ut strömsladden och satte i den igen samt stängde av och på, på baksidan så funkade det sen.

Kanske hade jag bara tur, eller så finns det någon säkerhetsspärr i nätdelen, jag har inte en aning faktiskt. Men testa om det funkar i alla fall! Lycka till.

Funkar det inte så får du nog dra till en datorbutik och felsöka datorn.

You sir just made my day. Testade det du sa och fick nu igång datan oförväntat snabbt. Men frågan är nu kommer frysningarna vara kvar?
Citera
2009-08-04, 18:42
Medlem
ZenCurls avatar
varför skulle man ge datorn ett täcke?
Citera
2009-08-05, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenCurl
varför skulle man ge datorn ett täcke?

För att den frös?
Citera
2009-08-05, 16:10
Medlem
ZenCurls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yolit
För att den frös?

åååååååååååååååååååå va billigt. fan va dum jag känner mig som inte kopplade det direkt
Citera
2009-08-05, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-Fusion
You sir just made my day. Testade det du sa och fick nu igång datan oförväntat snabbt. Men frågan är nu kommer frysningarna vara kvar?

Var det mycket damm o skit i den och du fick väck allt så är det möjligt att den inte hänger sig längre. Gör den dock det så är det nog något i operativet eller nåt program som krånglar. Svårt fall, men vi hoppas väl att den funkar nu.

Själv brukar jag gå ut i garaget med datorerna och blåsa dom rena med tryckluft. Inte för nära förståss men gott o väl 15 20 cm från kretsarna och lite närmre när det gäller fläktarna. Dammar som fan, men rent blir det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in