2012-08-17, 10:02
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Konstigt då egentligen att Michel bodde hemma och en av de minderåriga sönerna kunnat ta sina saker och flytta till sin fosterfamilj eftersom P inte godkänt detta vid senare tillfällen.

Michel Jansson är äldst, vem som är pappa minns jag ej. Lottie, Carro, Tåni och David (skrivna i åldersföljd) har T.N som pappa. Reserverar mig lite för det är ett tag sedan jag läste FUP och jag har den inte kvar.
Citera
2012-08-17, 11:07
Medlem
Citat:
Efter att ha suttit här och läst alla sidor under natten har jag fortfarande inte greppat en sak, syskonskaran, i vilken ordning kommer dem?

Lottie, Carro, Michel, Tåni, David??

På någon annan sida (svenska mord) läste jag att Michel hade annat efternamn än övriga syskon, någon som vet ifall detta stämmer?

Sen tyckte jag mig läsa tidigt här att den riktige pappan misstänktes för sexuella övergrepp när barnen först hamnade på familjehem, men då står där också i den artikeln att ett av barnen var ett par år äldre än nästa. Lottie var 3 och Carro 2 men så står där om någon 6 åring också.

Eller så är jag alldeles för trött och blandar ihop saker och ting men någon får gärna upplysa mig.

/Z

Micha, Lottie, Carro, Tåni & David är ordningen.

Micha har ett annat efternamn än dom andra, pga av att han inte har samma pappa som resten av syskonen.

Pappan till resten av syskon skaran är GN och inte TN.. Han lever inte längre..
Citera
2012-08-17, 11:18
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormaJane
Micha, Lottie, Carro, Tåni & David är ordningen.

Micha har ett annat efternamn än dom andra, pga av att han inte har samma pappa som resten av syskonen.

Pappan till resten av syskon skaran är GN och inte TN.. Han lever inte längre..

Just det, jag var osäker. Han dog i nordvästra Skåne eller?
Citera
2012-08-17, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Just det, jag var osäker. Han dog i nordvästra Skåne eller?

Den frågan var uppe några sidor bak "någon frågade om den riktiga pappan dött för ett tag sedan" och då hänvisade någon här till länken från rättegången då han ska ha blivit attackerad på väg till rätten så vi har inte enats om han är död ännu.
Citera
2012-08-17, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Michel Jansson är äldst, vem som är pappa minns jag ej. Lottie, Carro, Tåni och David (skrivna i åldersföljd) har T.N som pappa. Reserverar mig lite för det är ett tag sedan jag läste FUP och jag har den inte kvar.

T.N är endast styvpappa till dem, P.N har varit gift 2 ggr tidigare, en gång med Michel´s pappa och en gång med pappan till de fyra övriga barnen.
Citera
2012-08-17, 18:19
Medlem
En tanke bara: Kan någon dömas för medhjälp till mord utan att någon döms för själva mordet?

I detta fallet t ex tycker jag inte att det helt går att binda David till skotten, "Inte utom allt rimligt tvivel" men däremot går det att binda honom till att han haft med kroppen och göra efter skotten och hjälpt till att gömma undan den.

Skulle han då kunnat dömas för medhjälp utan att någon hade dömts för mordet i sig?

/Z
Citera
2012-08-17, 21:41
Medlem
Citat:
En tanke bara: Kan någon dömas för medhjälp till mord utan att någon döms för själva mordet?

I detta fallet t ex tycker jag inte att det helt går att binda David till skotten, "Inte utom allt rimligt tvivel" men däremot går det att binda honom till att han haft med kroppen och göra efter skotten och hjälpt till att gömma undan den.

Skulle han då kunnat dömas för medhjälp utan att någon hade dömts för mordet i sig?

/Z

Bra fråga - efter att ha läst hela Fupen vilket tog sin tid - så är jag beredd att instämma - han verkar också - anser jag - vettlöst rädd för både sin styvfar och Michel. Förefaller inte osannolikt att han skyddar någon/några. Anser också att det är ofattbart att man kunde döma honom på dessa ganska pinsamma förhör, medan exempelvis modern, styvfadern och M - knappt är tillfrågade.

Vad ljudet av skotten anbelangar så säger ju den dömde i förhör (även hans mamma) att han hört något från stallet den aktuella natten - han frågade om hans mamma varit där till exempel. Det känns som om många i hushållet vet vad som hände kort sagt. Och efter att ha läst Fupen får jag ändå känslan av att pojkarna är de man varit mest mån om medan döttrarna varit paria.

På ett mycket snillrikt sätt har de rubbade föräldrarna fått syskonen att tycka illa om varandra i sina försök att få minsta kärlek eller uppskattning från just dem.

djävligt sorglig historia
Citera
2012-08-17, 22:57
Medlem
Citat:

/Z

Det går tyvärr inte. Finns fall där polisen vet att det är någon av 2-3 personer som är skyldig till mord, men inte lyckas bevisa vem av dem. Ingen har då kunnat fällas, ens för medhjälp.
Citera
2012-08-17, 23:45
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JANNE.GILJOTIN
Bra fråga - efter att ha läst hela Fupen vilket tog sin tid - så är jag beredd att instämma - han verkar också - anser jag - vettlöst rädd för både sin styvfar och Michel. Förefaller inte osannolikt att han skyddar någon/några. Anser också att det är ofattbart att man kunde döma honom på dessa ganska pinsamma förhör, medan exempelvis modern, styvfadern och M - knappt är tillfrågade.

Vad ljudet av skotten anbelangar så säger ju den dömde i förhör (även hans mamma) att han hört något från stallet den aktuella natten - han frågade om hans mamma varit där till exempel. Det känns som om många i hushållet vet vad som hände kort sagt. Och efter att ha läst Fupen får jag ändå känslan av att pojkarna är de man varit mest mån om medan döttrarna varit paria.

På ett mycket snillrikt sätt har de rubbade föräldrarna fått syskonen att tycka illa om varandra i sina försök att få minsta kärlek eller uppskattning från just dem.

djävligt sorglig historia
Helt riktigt. Det är en otroligt sorglig historia. Jag har länge varit helt övertygad om att killen inte var ensam om mordet, utan att här är flera andra inblandade, som skjuter över hela skulden på honom.

En trasig familj, som nu är helt sönderslagen och offentligt utskämd. Socialen har en icke obetydlig skuld i detta, och så även skolan.
Citera
2012-08-18, 01:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Allt pekar mot att han även uppfyller kriterier för autismspektrumstörning och sannolik svagbegåvning.
Jag går emot strömmen och menar att han är ensam skyldig till gärningen.
Att allt runtomkring var åt helvete bidrog förstås till händelseförloppet.
Jag vill inte ha någon uppfattning om det. Det finns för mycket som pekar både för och emot. Däremot är det självklart att han inte skulle ha blivit dömd för mord på den skitbevisning som förelades. Jag förstår fortfarande varför de andra familjemedlemmarna inte förhördes ordentligt.
Citera
2012-08-18, 01:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Citat:
En tanke bara: Kan någon dömas för medhjälp till mord utan att någon döms för själva mordet
?Det går tyvärr inte. Finns fall där polisen vet att det är någon av 2-3 personer som är skyldig till mord, men inte lyckas bevisa vem av dem. Ingen har då kunnat fällas, ens för medhjälp.
Är du säker på att du vet vad du snackar om här? Bara för att man vet att någon av 2-3 personer är skyldig till mord, behöver ju inte det betyda att det går att bevisa medhjälp för någon heller. Det finns ingenting i lagtexten som ger vid handen att man måste ha en förövare för huvudgärningen dömd för att kunna döma någon för medhjälp.

var Ztartrax menar är ju att det skulle gå att leda i bevis att DN varit behjälplig med mordet, men inte ensam.
Citera
2012-08-18, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag vill inte ha någon uppfattning om det. Det finns för mycket som pekar både för och emot. Däremot är det självklart att han inte skulle ha blivit dömd för mord på den skitbevisning som förelades. Jag förstår fortfarande varför de andra familjemedlemmarna inte förhördes ordentligt.

Lysande frågeställning kort och gott - finns också - och nu vet jag inte exakt var - någonstans antingen här i tråden eller i Fup ett påstående om att äldste sonen M vid något tllfälle ska ha "varit på" en av sina halvsystrar. Det är ju så att i en totalt rubbad familj där modern är exheroinist (strongt att sluta) den biologiska fadern har slagit såväl modern som barnen besinningslöst (och dessutom delat lägenhet med Keith C - jesuuuus de va nytt för mej...) den nya pappan har/har haft cancer och mamman sover i soffan för att han "tappar hår"...Ja, vad blir det? När sexuella och eller andra övergrepp bland syskon sker OM de sker - är det oftast resultatet av en helt sjuk världsbild där allt onormalt har normaliserats och där alla gör vad de vill och tror sig behöva.

Inför mamman och styvfadern skyller de alla på varandra oavsett om det gäller att de inte städat sina "celler" eller om det fattas pengar - allt i hopp om lite kärlek maybe? Vad som heller inte kommit fram när man förhör "drottningmodern" är att hon begärt att Lottie ska betala 2000 i månaden för det satans kyffet hon bodde i. INNAN hon ens hade jobb.

DET var anledningen till att Tåni lämnade hemmet för gott. Som någon sade här i tråden - socialtjänsten borde ha gripit in låååångt tidigare. Hela historien stinker - hoppas verkligen och innerligt att D INTE tvingas tillbaka hem igen.

Sannolikt behöver han leva i ett gruppboende men han kommer aldrig att berätta sanningen om han inte flyttar från orten - tror inte att modern var direkt inblandad faktiskt men väl de märkliga männen T och M.

What if - syrrorna OCH D var så rädda för M att de aldrig sade vad som egentligen hände...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in