Man känner verkligen hur maktlösa ungdomarna är när soc går efter de rader jag citerar (länkar ovanför):
YA har i flera artiklar skildrat situationen för den 17-åriga brodern och den 18-åriga systern. Båda har valt att lämna gården i Vollsjö, där deras lillebror misstänks ha skjutit ihjäl deras äldre syster i augusti. Båda har sökt upp sina tidigare familjehem och ansökt om att få bli placerade där. Familjenämnden i Sjöbo säger dock nej, med hänvisning till att vårdnadshavaren – den biologiska mamman – inte ger sitt samtycke. Det beslutet har överklagats till länsrätten.
Jag skulle vilja sätta ledamöterna i familjenämnden en vecka i vita stallet i ungdomarnas rum. Att ens ha tanken att tvinga dit dom är kriminellt! Därtill i kalla rum så här års.
Att gå emot ungdomarnas önskan att få vara familjehemsplacerade pga att "mamman" inte ger samtycke, horribelt i min tanke.
En mor som inte själv klär om sej och går och lägger sej utan sover i en tvåsittssoffa, som tillåter en 15-åring att vara upp stor del av natten och inte ens tar på sej pyjamas när han lägger sej i sin soffa för natten..
Är hon värd att få kallas mamma? Var någonstans annat än i Sjöbo går det till så här?
Hoppas YA får många gånger fler prenumeranter efter artikel som är bland det bästa tidningen någonsin haft!
Mvh
Tack bagarn29. Att det handlar om ekonomi är pinsamt tydligt. Sjöbo - kommunen där barnen själva får ansöka om LVU. Förjävligt!
Vill även rikta ett tack till YA och Britt Risberg, som inte släpper ärendet.
Citat:
Kommunalrådet Stefan Lundgren (M) tycker inte att ekonomin är något hinder för att socialtjänsten i Sjöbo ska göra ett bra arbete.
Citat:
Behöver man satsa mer på socialtjänsten i Sjöbo?
– Nej. Det är min bestämda uppfattning att vi har en bra socialtjänst. Och om budgeten inte räcker, finns det alltid en reserv för ökade kostnader för försörjningsstöd eller andra insatser.
Så ekonomin är aldrig något hinder för att socialtjänsten ska göra ett bra arbete?
– Nej, det tycker jag inte. Det är ju professionen som ska pröva att rätt åtgärder sätts in, och om det behövs mer medel får de äska om det.
Det verkar ju som att det finns utrymme för svåra fall som kräver extra resurser, kan det vara så att t,ex Lars Janssons karriär har gått före den här Vållsjöfamiljens välbefinnande? Om man hade applicerat samma tryck på Lars Janssons pung, ja då hade han nog blivit sopran efteråt. Hade man gått varligt fram med omplaceringen av barnen från familjehemmen till den biologiska mamman och varit mer lyhörd gentemot barnen så hade förmodligen Lottie levt idag.
Men icke, snöd vinning gjorde att man körde över barnen och familjehemmena. Och misären var ett faktum.
Mamman är ju inte vid sina sunda vätskor, och är överhuvudtaget inte lämplig som vårdnadshavare. Hon borde exkluderas ur bilden.
Det är så pinsamt för soc... att bli synade in på skinnet, men välbehövligt o verkligen på tiden. Lyssna på barnen o låt dem redan nu få en tidig julklapp, som består av en trygg o kärleksfull familj. Tack till dessa stödfamiljer o ombud, som så envist kämpar vidare för TåN o CN
Man förfäras över tankarna på hur dessa syskon skulle kunnat få behålla sin syster om man lyssnat redan för länge sedan. Jag skäms som vuxen o skåning att se hur man betett sig i Sjöbo kommun !! Moraliskt ansvar, vem/vilka är det som har mod att ta på sig detta?
Ja det är tragiskt att se hur Sjöbo familjenämnd sjunker allt längre ner i dyngan. Istället för att lägga korten på bordet så går dom i försvarsställning. Dom vägrar att erkänna att dom har gjort fel. Jag hoppas att dom blir ordentligt synade nu så att skiten kommer upp till ytan.
Samma känsla här....
Inte bara det att det gick veckor innan förhör-flera av telefonsamtalen har inte kollats upp. Inte innehavaren av dem heller. Vem är Timmy som bytt nr? Vem är Sandra Larsson som han ringde kl 00.59? Vad ville han henne? Varför och när har MF bytt nr?
Samma känsla här....
Inte bara det att det gick veckor innan förhör-flera av telefonsamtalen har inte kollats upp. Inte innehavaren av dem heller. Vem är Timmy som bytt nr? Vem är Sandra Larsson som han ringde kl 00.59? Vad ville han henne? Varför och när har MF bytt nr?
Kolla lite på ratsit.se. Det ger lite hum om saker och ting.
Håller med.
Är också imponerad över bagarn29s flit i denna och andra trådar.
Citat:
[Pojkens namn] vill inte vara på Råby, utan på ett ställe med mer frihet, säger Jörgen Malmunger.
Det är nog just ofrihet grabben ska ha - för sin egen skull. Malmunger har troligen helt rätt.
Citat:
Socialnämnden i Sjöbo vill däremot se en fortsatt LVU-placering på Råby.
Och Jörgen Malmunger håller med om att det är det bästa alternativet.
Orsaken är att den misstänkte annars med största sannolikhet skulle häktas igen, menar advokaten.
– Min roll är dubbel. Som offentligt biträde för en underårig måste jag själv göra en bedömning av vad som är bäst. Där är jag och [15-åringen] inte överens, säger han.
För att använda ett ungdomligt uttryck: Malmunger rockar fett!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!