2009-11-06, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbagump
Okej. Då blev det ju lite av en annan sak. Läste tråden i början och då var det någon som skrev att hon var naken. Men då kan man ju undra var trosorna är? Varför sattes de inte bara tillbaka?

Spekuleras ju en hel del hurvida mamman är inblandad, och på vilket sätt hon är det... Men jag tycker det är intressantare att fråga sig varför hon skulle ha mördat sin egen dotter?

Och om det nu var sonen som gjorde det, varför skyddar hon honom i den utsträckningen hon gör? Om han är den riktiga mördaren förvärrar det ju bara situationen att hon ljuger. Varken hon eller sonen framställs särskilt bra om det uppdagas att de ljugit för rätten. Varför la de inte krutet på ett vettigt försvar istället? Han är ju trots allt ett barn, så han kommer ju aldrig få ett "riktigt" straff...

Det handlar nog om att man från början kan ha bestämt sig för att köra historien om en "okänd" gm (Den med de vita skorna) och sedan är det nog svårt att göra avsteg från den av många skäl. Är D gm så är det nog inte konstigt att mamman i det längsta försöker behålla iden om att det är någon utomstående som gjort det dels inför sig själv, men också för att skydda D.
Citera
2009-11-06, 23:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Ber o ursäkt att jag är tjatig, men jag har fortfarande inte förstått i vad du baserar detta.
Vad får dej att tro det, och vad i FUP stödjer det?
Jag ville att Mamman eller SP skulle vara skyldiga när jag började läsa FUP, jag tycker verkligen att de skött sin familj undermåligt och önskade att en eller båda var "the ba guys". Tyvärr, fast det tog emot då jag tycker så oerhört synd om D, så kommer inte jag fram till att någon annan än han som gm.
Jag skulle bli glad om du kunde utveckla det.

För min del -- jag stödjer mig helt på hur människor reagerar på inlåsning.

På att jag har under min tid på häktet varit med om en person som var opåverkad av restriktioner -- och utan att bryta tystnadsplikten kan jag säga att han var inte femton och anklagad för att ha mördat sin syster.

Att sitta på restriktioner är svårt psykiskt även för riktiga tuffingar -- även när man ger extratid åt dessa.
Jag har sett folk från det onämnbara motorcykelgänget bryta ihop

Det är ingen enkel match för en femton åring

Han är inte den första ungdomen i den åldern som sitter där -- men han är den första som inte pratar på något vis.
Andra kan låta bli att erkänna -- men de pratar på något sätt -- den här bara tiger.

Återigen jag tar inte ställning till om han dödat sin syster eller inte -- det jag reagerar på är hans tystnad, som tyder på att han skyddar någon.

Det kan handla om att någon hjälpt till att städa och dölja kroppen -- inte själva dödandet.

Dock ADHD agerande brukar ske impulsivt -- det som beskrivs i brottsgärningen är ett överlagt brott som sker utan föregående provokation -- det kan jag ställa mig frågande till -- det lutar mer åt antisocialpersonlighetsstörning än ADHD som är impulsstyrd - alltså mer känslig för direkt provokation.
Citera
2009-11-06, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Rättsläkaren var på plats för bedömning.
Kl 05.00 hade hon varit död ca 19-26 timmar (om jag minns rätt).
De ringde polisen kl 23.15. Hon hade alltså varit död ca 1 dygn.

Tack för svar.
Citera
2009-11-06, 23:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Ursäkta Namedropping, men jag frågade Sven-Erik Alhem (fd överåklagare och rättskommentator i bla Expressen) det i samband med Arbogamålet.
Enligt honom var det tidigare så att domstolen bara fick döma efter den brottsrubricering som åklagaren hävdade. Nu får de döma för alla brott som ryms inom gärningsbeskrivningen. Eftersom Vållande till annans död är ett oaktsamhetsbrott rymns den aldrig inom samma gärningsbeskrivning som mord.
Men om ett brott bedöms som förskingring istället för stöld så kan den misstänkte dömas, exempelvis.

Okej - tack.

Jag är alltså inne på rätt linje men låter det inte stanna vid rätt gräns -- hade man bara yrkat på mord, så hade rätten kunnat döma dråp ... är den korrekta tolkningen av lagändringen?
Citera
2009-11-06, 23:07
Medlem
Citat:
Spekuleras ju en hel del hurvida mamman är inblandad, och på vilket sätt hon är det... Men jag tycker det är intressantare att fråga sig varför hon skulle ha mördat sin egen dotter?

Och om det nu var sonen som gjorde det, varför skyddar hon honom i den utsträckningen hon gör? Om han är den riktiga mördaren förvärrar det ju bara situationen att hon ljuger. Varken hon eller sonen framställs särskilt bra om det uppdagas att de ljugit för rätten. Varför la de inte krutet på ett vettigt försvar istället? Han är ju trots allt ett barn, så han kommer ju aldrig få ett "riktigt" straff...

men vafasen , jag har ju redan berättat hur allt gick till. är uppriktigt förvånad över att inte alla ställer sig i givakt och applåderar . för den intresserade - sök på mina tidigare inlägg och kommentera gärna .
Citera
2009-11-06, 23:08
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

På att jag har under min tid på häktet varit med om en person som var opåverkad av restriktioner -- och utan att bryta tystnadsplikten kan jag säga att han var inte femton och anklagad för att ha mördat sin syster.

Att sitta på restriktioner är svårt psykiskt även för riktiga tuffingar -- även när man ger extratid åt dessa.

Han är inte den första ungdomen i den åldern som sitter där -- men han är den första som inte pratar på något vis.
Andra kan låta bli att erkänna -- men de pratar på något sätt -- den här bara tiger.
Å ena sidan ja, å andra sidan är nog den här stackars pojken rätt härdad av sin eländiga uppväxt. Jag tror helt ärligt att han har det betydligt bättre på häktet än hemma. Lagad mat, fasta tider, uppmärksamhet, struktur i livet. Vad gjorde han i vanliga fall där hemma som han inte kan göra i häktet, egentligen? Smyga på kaniner, men that's it.
Citera
2009-11-06, 23:12
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Återigen jag tar inte ställning till om han dödat sin syster eller inte -- det jag reagerar på är hans tystnad, som tyder på att han skyddar någon.

Det kan handla om att någon hjälpt till att städa och dölja kroppen -- inte själva dödandet.

Dock ADHD agerande brukar ske impulsivt -- det som beskrivs i brottsgärningen är ett överlagt brott som sker utan föregående provokation -- det kan jag ställa mig frågande till -- det lutar mer åt antisocialpersonlighetsstörning än ADHD som är impulsstyrd - alltså mer känslig för direkt provokation.

Där håller jag med dig, det är mycket märkligt om han skulle kunna hålla tyst så länge. Det tyder på att han förträngt, hotats eller helt enkelt faktiskt inte vet.
Citera
2009-11-06, 23:13
Medlem
Jobberknolls avatar
Varför känns det som om den här tråden har börjat om från början igen?
Citera
2009-11-06, 23:13
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
T är noggrant dokumenterad via sin mobil om var han befann sig under söndag/måndag. Han kan max ha befunnit sig på gården under 50 min(?). Blev osäker där på tiden.
Under den tiden han befinner sig där är han ute på gårsplan i ca 20 min tillsammans me kompisar och D, sen befinner han sig i köket med modern och D.
Det är föga troligt att han skulle ha skjutit och städat under tiden han befinner sig på gården.
Tack för svar.

Edit: Och tack till Guardian Angel (jag hade inte läst färdigt i tråden.)
Senast redigerad av Kallix 2009-11-06 kl. 23:18.
Citera
2009-11-06, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewalynn
men vafasen , jag har ju redan berättat hur allt gick till. är uppriktigt förvånad över att inte alla ställer sig i givakt och applåderar . för den intresserade - sök på mina tidigare inlägg och kommentera gärna .

Men, tjena tjena mittbena!
Vet du vad? Alla har inte tid att läsa 216 sidors diskussion.
Citera
2009-11-06, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Det handlar nog om att man från början kan ha bestämt sig för att köra historien om en "okänd" gm (Den med de vita skorna) och sedan är det nog svårt att göra avsteg från den av många skäl. Är D gm så är det nog inte konstigt att mamman i det längsta försöker behålla iden om att det är någon utomstående som gjort det dels inför sig själv, men också för att skydda D.

Japp, lär ju vara så. Vad menar du med de vita skorna?
Citera
2009-11-06, 23:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Okej. Då blev det ju lite av en annan sak. Läste tråden i början och då var det någon som skrev att hon var naken. Men då kan man ju undra var trosorna är? Varför sattes de inte bara tillbaka?

Varför skulle mamman vilja döda sin dotter?

Jag är själv -- som jag tidigare skrivit - statligt anställd, nu sedan några år tillbaka sjukskriven -- just för att jag blev sjuk, och sökte hjälp för att jag kände en obetvinglig lust att skada mina egna barn.

Samhällets svar på detta var att sjukskriva mig, och placera mig -- hemma bland mina egna barn.

Jag bad om hjälp gång efter gång efter gång -- varje gång jag kom till sjukhus med bönen om att ta mig ifrån mina barn, så fick jag ett recept i handen och skickades hem igen.

För mig har ingen annan utväg funnits än att försöka ta mitt eget liv -- och inte ens det har hjälpt -- tjugo suicidförsök har lett till två korta inläggningar på tre - fem dagar -- och en gång till lång lpt med ECT behandling i trettio dagar.

Alla andra gånger har jag skickats hem en eller två dagar efter magpumpning - utan psykologkontakt och utan hjälp

Nu är jag hemma igen, blir utförsäkrad till ingenting -- och det som är mina barns skydd är att det är så stora att de kan försvara sig själva -- för när jag mår dåligt kvarstår tvångstankarna -- och landstinget bryr sig inte, bara jag inte kostar pengar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in