2009-11-06, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
http://www.kvp.se/nyheter/1.1770378/15-aringen-far-inte-bo-hos-familjen

De övriga barnen är i dag placerade hos andra familjer i närområdet.

Är de det? Vad jag förstod fick inte familjerna betalt?

Ja, men de familjerna får inget ekonomiskt stöd för att de inhyser dom.
Citera
2009-11-06, 11:47
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
http://www.kvp.se/nyheter/1.1770378/15-aringen-far-inte-bo-hos-familjen

De övriga barnen är i dag placerade hos andra familjer i närområdet.

Är de det? Vad jag förstod fick inte familjerna betalt?
Så har jag också förstått det.

Tidningsanka - eller har soc ändrat sig?
Citera
2009-11-06, 11:50
Medlem
Jobberknolls avatar
Jag undrar om D är medveten om att han inte får komma hem till mamma?
Om inte - skulle den vetskapen kunna förändra något i hans vittnesmål?
D har ju tidigare främst önskat sig att komma hem till mamma, därefter ändrades det till att komma tillbaka till skolan.

Jag lyssnade nyss på nyhetssändningarna från lokalradion http://www.sr.se/webbradio/include/player.asp?InsidePlayer=1&type=latestbroadcast&Id= 96
Citera
2009-11-06, 11:52
Medlem
Jobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Så har jag också förstått det.

Tidningsanka - eller har soc ändrat sig?

Tidningsanka - stödfamiljerna ställer upp på ideell basis - iallafall tills idag. De välkomnade sina skyddslingar med öppna famnar. Tur att det finns såna människor!!
Citera
2009-11-06, 11:53
Medlem
Guardian Angels avatar
http://www.ystadsallehanda.se/article/20091106/SJOBO/911069994/1365

Den mordmisstänkte 15-åringen kommer att släppas ur häktet när rättegången är över på fredagen. Men istället för att åka hem kommer han att tvångsomhändertas.

Det meddelade åklagaren Bengt Åsbäck under förmiddagen. Försvarsadvokaten Jörgen Malmunger hade då berättat att socialtjänsten i Sjöbo kommer att infinna sig i rättegången vid lunchtid med ett beslut att tvångsomhänderta den misstänkte 15-åringen.

Detta är en helomvändning från familjenämndens sida i Sjöbo. I det yttrande som lämnats in till tingsrätten har nämnden tidigare bedömt att 15-åringen skulle tillbaka till sin hemmiljö vid ett frisläppande.
Citera
2009-11-06, 11:53
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

Tuesday: trodde att det var ett helt företag att få ut ljudfiler, tack för tips!

Ystads TR hör till en av de braiga i landet. Trevliga och hjälpsamma.
Citera
2009-11-06, 11:54
Medlem
Jobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Vad har ditt skolarbete(?) med denna tråd att göra?

Ontopic:
När kommer domen?

Ja, det kan man ju undra. Förmodligen en som vill få tittare till sitt skolarbete. Mycket smakligt att dumpa länkar i den här tråden . En moderator kanske kan ta bort inlägget eller åtminstone länken.

Exakt när domen kommer vet jag inte. Men den här sidan uppdateras relativt ofta - ett tips från Blomvattnare - http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6077812.ab
Citera
2009-11-06, 11:58
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobberknoll
Jag undrar om D är medveten om att han inte får komma hem till mamma?
Om inte - skulle den vetskapen kunna förändra något i hans vittnesmål?

Eftersom kommunen inte förrän idag beslutat om tvångsomhändertagande har han troligen inte vetat det. Det är möjligt att det kunde förändra Ds tystnad.
Citera
2009-11-06, 12:01
Medlem
Jobberknolls avatar
Åklagaren medger alltså själv att mamman kan vara inblandad. Men varför drar han en så klen snyftis på slutet?

Citat:
11.45: Enligt åklagaren har 15-åringen mördat sin syster.
Åklagaren lägger fram en teori om att barnens mamma kan ha upptäckt att 15-åringen mördat dottern, och mutade honom med ett fiskespöet för att vara tyst.
– Blod är tjockare än vatten. Tänk er in N.Ns (mammans) situation, säger Bengt Åsbäck.
Mamman ville inte förlora ännu ett barn. Den här gången till polisen.
– Vi låter polisen utreda det här. Vi säger ingenting. Så kan det ha gått till, säger Bengt Åsbäck.
– Räddas det som räddas kan.
Bevisningen pekar enbart mot 15-åringen enligt åklagaren.
Han avslutar slutpläderingen:
– Låt bevisningen leda er i det här åtalet. Inte några konspirationsteorier.
Åklagaren väljer att vänta med att yrka på straffpåföljd tills 15-åringen genomgått en rättspsykiatrisk undersökning.
Citera
2009-11-06, 12:05
Medlem
Guardian Angels avatar
Jag har hakat upp mig på att några skrivit om att D i ett brev (från häktet) skulle upplysa mamman om att hon misstänktes vara med i fiskeaffären. Var finns den informationen?
Det talar för att D skyddar mamman i den saken och att det skulle ha betydelse.
Citera
2009-11-06, 12:06
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
http://www.ystadsallehanda.se/article/20091106/SJOBO/911069994/1365

Den mordmisstänkte 15-åringen kommer att släppas ur häktet när rättegången är över på fredagen. Men istället för att åka hem kommer han att tvångsomhändertas.

Det meddelade åklagaren Bengt Åsbäck under förmiddagen. Försvarsadvokaten Jörgen Malmunger hade då berättat att socialtjänsten i Sjöbo kommer att infinna sig i rättegången vid lunchtid med ett beslut att tvångsomhänderta den misstänkte 15-åringen.

Detta är en helomvändning från familjenämndens sida i Sjöbo. I det yttrande som lämnats in till tingsrätten har nämnden tidigare bedömt att 15-åringen skulle tillbaka till sin hemmiljö vid ett frisläppande.
Det kan ha hjälpt till att ni är flera här i tråden som har skrivit till kommunen.

Sen kanske tidningar har legat på med frågor också. Så de har insett att de får det rätt hett om öronen om D får komma hem igen.
Citera
2009-11-06, 12:06
Medlem
Jobberknolls avatar
Citat:
Eftersom kommunen inte förrän idag beslutat om tvångsomhändertagande har han troligen inte vetat det. Det är möjligt att det kunde förändra Ds tystnad.

D lär väl i så fall få reda på det efter lunch? Precis innan försvarsadvokaten ska köra sitt race? Ganska bra utgångsläge i så fall för advokaten.

Skyldig eller oskyldig - stackars pojk!. Allt sker ovan huvudet på honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in