2009-11-04, 23:31
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Det är inte ovanligt att barn i den åldern får påverka medicineringen själva och speciellt då över loven.

Får man i tonåringar frukost före kl 13 på sommarlovet så får man vara glad

Normalt ville det styrke barn i denne alderen å ta ansvar. Men denne gutten er ikke strukturert nok til å klare dette på egenhånd. Jeg leser i fup at dosetten kunne noen ganger ligge på kjøkkenbordet. Noen ganger i våpenskapet...Og D har problemer med tiden.

Har for meg at han kun forstod klokker som var digital.

Og ja, sommerlovet (sommerferien) har forverret Ds psyke.
Både når det gjelder medisiner og at han ikke blir aktivisert og har rutiner.
Alle andre har sine friheter, mens han bare duller rundt på gården, alene.

Og det er trist at han ikke ble sett, at de ikke forstod og kunne imøtekomme hans lille ønske om fiskeutstyr. Det var sommerferie og det eneste han så fram mot; fiske....Det skulle vært mulig å gi ham oppgaver, rydde, vaske sitt rom og hjelpe til med andre små sysler mot en slant penger slik han kunne føle seg nyttig og stolt ved å spare over en tid.

Slik kunne han se fram mot noe og samtidig struktureres positivt

Og kommunen burde kunne hjulpet med støtte for en meningsfull ferietid når han har spesielle behov. Enten litt økonomisk eller ved tilbud om en ukes opphold blant likesinnede. Men noen må jo se behovet og søke.

Her i Norge får enn slik støtte.
Citera
2009-11-04, 23:34
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takidababy
Nej, det är inte så konstigt att det är "stökigt" eller smutsigt hemma hos någon. De flesta hem ser inte ut som i inredningsmagasinen. Själv har jag just nu en hög gamla tidningar, ett bananskal plus barnens pyjamasar liggandes på soffbordet.. Det ser inte klokt ut men det är inget som jag tycker säger så mycket om mig som person eller mig som förälder.

På gården är det dock inte bara stökigt, att ha stökigt är helt ok i min värld, på gården är det ett kaos utan dess like. Det ligger ett berg av kläder i sängen som någon slags garderob eller alternativ tvättkorg, D verkar sova i en soffa med mamma i soffan bredvid, barnen bor i något slags stall med en massa bråte överallt. Det är ingrodd smuts i badrummet som funnits där i åratal, inte veckor eller månader.. Det är liksom mer än stökigt hemma. Det är ett tydligt tecken på att något inte står rätt till.

Jag förstår inte alls hur man kan tycka att P har lyckats "bra" som trots tidigare missbruk och med en personlighetsstörning "lyckats" ta hand om ett helt hus fullt med ungar. Har hon verkligen lyckats? Nej, jag blir upprörd över det torftiga miljön i huset och ännu värre.. hur det ser ut på det känslomässiga området. Barnen borde ha varit placerade sen länge. Det är inte direkt ett tecken på bra föräldraskap att tycka att D borde klara av sin medicin själv.

Visst, alla har det inte så fett, alla kan inte köpa fina möbler och bo i ett flashigt hem, man kan ha svårt att komma ikapp med tvätt och annat.. det är helt ok, jag förstår.. men alla måste fixa det grundläggande, annars kan man inte ta hand om sina barn. Förutom det allra viktigaste som är kärlek och omsorg så behöver ett skolbarn en ordentlig sovplats och ett skrivbord. HUR ska man annars kunna ha en rimlig chans att få sitta med skolarbete i lugn och ro? Nej, det verkar ha varit High Chaparall där ute på gården och att någon skulle råka jävligt illa ut var bara en tidsfråga.
Du har väl hakat på FBs "anmäl till Sjöbo - NU"?
Citera
2009-11-04, 23:58
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoSannaH
OM han nu dramatiskt pekar med hela handen mot sin klients mamma och får rätten att tro att hon kan vara mördaren så släpps David fri. Det är inte helt orimligt att tro att det blir så. Det måste vara advokatens vilja och syfte att få honom friad.

Kan en advokat som antyder att hans funktionshindrade 15-åriga klients mamma är skyldig till mordet på klientens syster låta mamman fortsättningsvis ta hand om sin son?

För det betyder ju inte att mamman genast kastas i häkte om David släpps fri.
Måste advokaten då inte jobba vidare med att rädda sonen och se till att han utan dröjsmål placeras låååångt bort på okänd ort?

Jag har faktiskt funderat på om det t o m kan pågå utredning mot ex.vis mamman. Det är mycket märkligt att man efter sekretessprövning beslutar att inte lämna ut ett ord av slasken. Det tyder antingen på total okunnighet om offentlighetsprincipen, eller att materialet används i pågående förundersökning. FU mot mamman skulle förklara t ex att SOS-samtal saknas i FUP, och alltså är helt sekretessbelagda i nuläget.

Som en jämförelse kan nämnas att Stockholmspolisen sekretessade ungefär halva slasken i fallet med greven och hans sambo som sköts i Gamla stan. Uppenbarligen för att materialet var viktigt att inte offentliggöra ifall något ytterligare dyker upp så att någon person kan åtalas för anstiftan.
Citera
2009-11-05, 00:04
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Du har väl hakat på FBs "anmäl till Sjöbo - NU"?

Ja på tal om den här kampanjen, är det någon som fått svar på varför kommunen inte ger familjehemmen som syskonen nu bor hos det ekonomiska stöd som dom rätteligen borde få men inte får. Jag tycker det är på sin plats att kommunen gör ett uttalande i saken.

Hoppas att dom har ett bra svar för sitt handlande, för det är helt under all kritik. Det borde ta mig tusan rendera dom en plats på skammpålen, det borde instiftas ett pris här på FB som ges till beslutsfattare som gör dåliga beslut. Förslag: En foliehatt?

M.V.H.
jamsson.
Citera
2009-11-05, 00:07
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Normalt ville det styrke barn i denne alderen å ta ansvar. Men denne gutten er ikke strukturert nok til å klare dette på egenhånd. Jeg leser i fup at dosetten kunne noen ganger ligge på kjøkkenbordet. Noen ganger i våpenskapet...Og D har problemer med tiden.

Har for meg at han kun forstod klokker som var digital.

Og det er trist at han ikke ble sett, at de ikke forstod og kunne imøtekomme hans lille ønske om fiskeutstyr. Det var sommerferie og det eneste han så fram mot; fiske....Det skulle vært mulig å gi ham oppgaver, rydde, vaske sitt rom og hjelpe til med andre små sysler mot en slant penger slik han kunne føle seg nyttig og stolt ved å spare over en tid.

Slik kunne han se fram mot noe og samtidig struktureres positivt

Og kommunen burde kunne hjulpet med støtte for en meningsfull ferietid når han har spesielle behov. Enten litt økonomisk eller ved tilbud om en ukes opphold blant likesinnede. Men noen må jo se behovet og søke.

Her i Norge får enn slik støtte.

I Sverige har vi inget liknande stöd för barn med ADHD men det är däremot ett statligt beslut på att de som faller under LSS ska få det stödet. Detta omfattar alltså inte barn med ADHD.

Soc har möjligheter att gå in med liknande stöd vid behov men det är nog som ett lotteri vilken handledare man möts av och täta möten som suger energi tillsammans med en långsam beslutsprocess gör att många ger upp. Vet en ensamstående mamma i min kommun med 4 barn och de 2 yngsta med liknande diagnos fick svaret att hon inte kunde få avlastning t ex.

Alla lov är ett helsike för barn som inte har ordnade hemförhållanden och detta vet soc mycket väl.
Citera
2009-11-05, 00:08
Medlem
Bloddroppen.

Allstå, jag kan inte släppa blodroppen som topsades i den ena broderns rum och som matchade med en utomstående.( grannpojken )
När man förhör honom om detta säger han att efter mekning med bilar mycket väl kan gjort illa sig.
Det konstiga är dock att han i ett förhör innan provet tagits inte alls kan minnas att han nånsin blött inne i huset.
Grannpojken har alibi av : Voila ! sin egen bror, som dessutom förhörs EFTER brodern...........Gah det är en så illa skött utredning !! ( btw de hade salmonella bland djuren på gården och hade fullt upp med detta enl. egen utsago )
Fast å andra sidan har han topsats frivilligt.
Men jag kan inte släppa detta ...med tanke på vad lillebrorsan sa i första förhöret om att han hört ljud.

Överbevisa mig ngn !!!
Citera
2009-11-05, 00:13
Medlem
Tuesdays avatar
14.30-förhöret med styvpappan tog tid att få ut i media.

http://www.ystadsallehanda.se/article/20091104/SJOBO/911049976/1365/&/Oforklarligt-hur-vapnet--kommit-ut-ur-skapet
Citera
2009-11-05, 00:19
Medlem
Bergsmongos avatar
Finns det någon sammanfattning på vad som sagts i rätten idag? Hur blev det med tekniskas analys av kulorna? Någon som hört något där?

Citat:
Ursprungligen postat av limaha
...
Helt klart har situationen förvärrats under sommaren. Troligtvis för att han nått en viss hormonnivå och mental mognad och helt enkelt börjat tappa greppet någon gång det senaste året. Det hela hölls i schack med medicinering under våren, men sommarens tristess och brist på medicinering gjorde att han föll över kanten.

Kartong-runknings-incidenten, när inträffade denna? Under sommaren? Långt tidigare?

Citat:
Ursprungligen postat av jamsson
Hoppas att dom har ett bra svar för sitt handlande, för det är helt under all kritik. Det borde ta mig tusan rendera dom en plats på skammpålen, det borde instiftas ett pris här på FB som ges till beslutsfattare som gör dåliga beslut. Förslag: En foliehatt?

M.V.H.
jamsson.
Jag tycker att en ask CCI Stinger hypervelocity hålspets hade varit bättre. Då kan man ju anmäla dom för brott mot vapenlagen så fort dom tar emot priset
Citera
2009-11-05, 00:22
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Jag har faktiskt funderat på om det t o m kan pågå utredning mot ex.vis mamman. Det är mycket märkligt att man efter sekretessprövning beslutar att inte lämna ut ett ord av slasken. Det tyder antingen på total okunnighet om offentlighetsprincipen, eller att materialet används i pågående förundersökning. FU mot mamman skulle förklara t ex att SOS-samtal saknas i FUP, och alltså är helt sekretessbelagda i nuläget.

Som en jämförelse kan nämnas att Stockholmspolisen sekretessade ungefär halva slasken i fallet med greven och hans sambo som sköts i Gamla stan. Uppenbarligen för att materialet var viktigt att inte offentliggöra ifall något ytterligare dyker upp så att någon person kan åtalas för anstiftan.

Jag hoppas du har rätt.
Det kan förklara en hel del.
Citera
2009-11-05, 00:23
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superwed
Allstå, jag kan inte släppa blodroppen som topsades i den ena broderns rum och som matchade med en utomstående.( grannpojken )
När man förhör honom om detta säger han att efter mekning med bilar mycket väl kan gjort illa sig.
Det konstiga är dock att han i ett förhör innan provet tagits inte alls kan minnas att han nånsin blött inne i huset.
Grannpojken har alibi av : Voila ! sin egen bror, som dessutom förhörs EFTER brodern...........Gah det är en så illa skött utredning !! ( btw de hade salmonella bland djuren på gården och hade fullt upp med detta enl. egen utsago )
Fast å andra sidan har han topsats frivilligt.
Men jag kan inte släppa detta ...med tanke på vad lillebrorsan sa i första förhöret om att han hört ljud.

Överbevisa mig ngn !!!

Vad skulle detta bevisa?
Killen (CP) minns inte om han vid något tillfälle blödit i Tånis rum (det aktuella datarummet). Då måste det vara han som gjorde det
Citera
2009-11-05, 00:24
Medlem
Beatass avatar
Citat:

http://www.ystadsallehanda.se/article/20091104/SJOBO/911049976/1365/&/Oforklarligt-hur-vapnet--kommit-ut-ur-skapet

Men i den artikeln verkar det som att vilket vapen som använts faktiskt är styrkt. Har jag missat detta?

Borde det inte gå att se om det nyligen varit avfyrat vid beslagstagandet?
Citera
2009-11-05, 00:26
Medlem
MeMajks avatar
Citat:

Det var en mager artikel om förhöret.
Och den tillförde väl bara ännu fler ?????
" När han gått upp sätter han sig under köksfläkten och röker medan andra familjemedlemmar letar efter 19-åringen"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in