Citat:
Ursprungligen postat av mingla
Jag tänkte på detta med D´s medicinering. Han kanske inte har fått sina medciner som han ska eller heller inte alls. Dessa tabletter, som nämnts i tråden tidigare, har väl en substans med "uppåt" i? Kan det vara så illa att någon förälder själv ätit av dessa eller har tabletterna kanske sålts vidare till missbrukare? Den kretsen kan de ju vara aktiva i och inte alls vara främmande inför. Mamman, som tidigare också nämnts, "har ju inte varit mottaglig för stöd och hjälp" kan ju i sitt låga tänkande ansett att D inte har någon nedsättande funktionshinder när han flyttade hem med receptet i väskan. Hon kan ju i stället sett den ekonomiska vinningen eller kanske en eller båda "föräldrarna" tagit dessa själv. Min uppfattning är att det inte är p.g.a. mamman D fått ställt sin diagnos utan i stället är det tack vare fosterhemsfamiljen, där han varit placerad, det blivit till en utredning.
När man blir medicinerad för sin adhd upplever man inget rus. Man blir inte uppåt och doserna är inte i närheten av vad en missbrukare sätter i sig.
En adhd:are upplever mest att de blir lugnare, får lättare för att fokusera, att de blir mindre rastlösa och att tankebanorna rätas ut. Medicinerna är korttidsverkande och försvinner ur kroppen på ungefär 12 timmar.
De som råkar glömma sina piller någon enstaka gång märker inget, de känner inte ens sug. Däremot kan de i efterhand dra slutsatsen
"Ojdå, det var ju inte konstigt att jag var så virrig och stirrig igår, jag hade ju glömt medicinen"
Men är man van vid medicinerna och helt plötsligt blir utan, i t.ex flera dagar, så misstänker jag att det kan framkalla både ökad oro och extra snurriga tankar. Speciellt om man medicinerat länge och glömt hur man hanterar sina adhd:iga sidor. Möjligen kan det bli alldeles för överväldigande.
Han kan ha varit placerad på behandlingshem med sin morsa i samband med att han föddes, kanske?