2009-08-15, 15:08
Medlem
Jobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mingla
Jag tänkte på detta med D´s medicinering. Han kanske inte har fått sina medciner som han ska eller heller inte alls. Dessa tabletter, som nämnts i tråden tidigare, har väl en substans med "uppåt" i? Kan det vara så illa att någon förälder själv ätit av dessa eller har tabletterna kanske sålts vidare till missbrukare? Den kretsen kan de ju vara aktiva i och inte alls vara främmande inför. Mamman, som tidigare också nämnts, "har ju inte varit mottaglig för stöd och hjälp" kan ju i sitt låga tänkande ansett att D inte har någon nedsättande funktionshinder när han flyttade hem med receptet i väskan. Hon kan ju i stället sett den ekonomiska vinningen eller kanske en eller båda "föräldrarna" tagit dessa själv. Min uppfattning är att det inte är p.g.a. mamman D fått ställt sin diagnos utan i stället är det tack vare fosterhemsfamiljen, där han varit placerad, det blivit till en utredning.

När man blir medicinerad för sin adhd upplever man inget rus. Man blir inte uppåt och doserna är inte i närheten av vad en missbrukare sätter i sig.

En adhd:are upplever mest att de blir lugnare, får lättare för att fokusera, att de blir mindre rastlösa och att tankebanorna rätas ut. Medicinerna är korttidsverkande och försvinner ur kroppen på ungefär 12 timmar.
De som råkar glömma sina piller någon enstaka gång märker inget, de känner inte ens sug. Däremot kan de i efterhand dra slutsatsen

"Ojdå, det var ju inte konstigt att jag var så virrig och stirrig igår, jag hade ju glömt medicinen"

Men är man van vid medicinerna och helt plötsligt blir utan, i t.ex flera dagar, så misstänker jag att det kan framkalla både ökad oro och extra snurriga tankar. Speciellt om man medicinerat länge och glömt hur man hanterar sina adhd:iga sidor. Möjligen kan det bli alldeles för överväldigande.
Citera
2009-08-15, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobberknoll
När man blir medicinerad för sin adhd upplever man inget rus. Man blir inte uppåt och doserna är inte i närheten av vad en missbrukare sätter i sig.
Jag fattade det som att mingla menade att missbrukande familjemedlemmar kanske hade tullat på hans ADHD-medicin för att missbruka eller sälja. Då har han inte haft den medicin han behöver, och kanske flippat ur av det skälet.
Citera
2009-08-15, 15:35
Medlem
Jobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xill
Tycker jag inte är det minsta konstigt. Ska hon "visa sitt stöd" för sonen som just mördat hennes dotter?

I någon av artiklarna där hon fick uttala sig trodde hon att den misstänkte GM var oskyldig. Men hon kan ju ha ändrat sig. Jag antar att polisen meddelar familjen om hur utredningen fortskrider, hur oddsen ser ut för pojken. Annars behöver de ju bara läsa tidningarna.

Själv har jag fortfarande svårt att tro på att det inte skulle finnas medhjälpare.

Det är också konstigt att pojken vill hem till mamma. Om jag själv varit misstänkt(kanske skyldig) och min mamma inte hade visat mig stöd genom att komma till förhandlingarna hade jag dragit slutsatsen att hon var arg på mig. Arga mammor, speciellt den arga mamman, hade jag nog velat undvika.
Men nu anser ju pojken sig vara oskyldig, så kanske han inte heller tror att mamma är arg/besviken.

Kan han syfta till någon annan som han kallar mamma? Vissa säger ju att han varit fosterhemsplacerad. Hur och när var han det? Var det korttidsboende eller rörde det sig om månader eller år?

Får advokaten förmedla någon som helst kommunikation mellan pojken och familjen? Hälsningar i form av kläder, godis, förströelse osv? Dvs icke-verbalt?
Citera
2009-08-15, 15:46
Medlem
Jobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Jag fattade det som att mingla menade att missbrukande familjemedlemmar kanske hade tullat på hans ADHD-medicin för att missbruka eller sälja. Då har han inte haft den medicin han behöver, och kanske flippat ur av det skälet.

Jag tror i och för sig att pojkens medicinska behandling kan ha skötts av utomstående. Att t.ex en distriktssköterska delade ut hans medicin varje vecka. Jag hoppas det, med tanke på bakgrundshistorien. Annars har vi avslöjat ytterligare en försummelse från myndigheterna.

Jag kan förstås tänka mig att en vecka utan medicin, oavsett orsak, och i kombination med mycket oro i hemmet/utanför hemmer kan räcka som utlösande faktor.

Så klart föräldrarna skulle kunna använda medicinen själv. Men de skulle inte uppleva någon form av berusning, dvs om de inte satte i sig två månadsdoser på en gång. Det är inte rent amfetamin vi talar om.

Det finns säkert de som använder centralstimulerande medicin uppblandat med annat, men jag är osäker på vilka effekter de i så fall är ute efter.

Att sälja medicinen är säkert gångbart, men jag tror inte att erfarna missbrukare skulle ha någon glädje av den.

Ifall nu nån tonåring med stor experimentlusta skulle råka läsa det här inlägget så bifogar jag en varning.

BLANDA ALDRIG ALKOHOL och MEDICIN avsedd för ADHD. LIVSFARLIGT.
Citera
2009-08-15, 15:48
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:

Kan han syfta till någon annan som han kallar mamma? Vissa säger ju att han varit fosterhemsplacerad. Hur och när var han det? Var det korttidsboende eller rörde det sig om månader eller år?

David har, enligt domar, varit familjehemsplacerad kortast tid av syskonen. 1993-96.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=18091874&postcount=2022
Citera
2009-08-15, 15:49
Medlem
knarkpulvers avatar
Citat:
BLANDA ALDRIG ALKOHOL och MEDICIN avsedd för ADHD. LIVSFARLIGT.

de är de ju inte alls....
Citera
2009-08-15, 15:53
Medlem
Yacoubians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
David har, enligt domar, varit familjehemsplacerad kortast tid av syskonen. 1993-96.

Fast han är ju född 1994... Han kan ha varit placerad på behandlingshem med sin morsa i samband med att han föddes, kanske?
Citera
2009-08-15, 15:58
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yacoubian
Fast han är ju född 1994... Han kan ha varit placerad på behandlingshem med sin morsa i samband med att han föddes, kanske?

Han LVU:ades direkt vid födseln då. Nej, omhändertagna barn placeras i familjehem. Man kan undra hur anknytningen till modern gick när pojken började bo hos henne i november -96.
Citera
2009-08-15, 16:00
Medlem
Jobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday

Tack, jag letade efter det inlägget.
Citera
2009-08-15, 16:07
Medlem
Många i denna tråd diskuterar och sätter diagnos på GM med DAMP, ADHD, ASPERGERS osv som om det var en sanning.

Något läkarutlåtande om D har jag mig veterligen inte sett än så jag tycker vi lämnar den slutliga diagnosen till just hans läkare. Som bla jobberknoll skrev så går många av dessa neuropsykiatriska störningar in i varandra och man kan även ha flera olika störningar samtidigt. Med tanke på detta kan vi inte ha någon som helst uppfattning.

Tycker dock att det är intressant att diskutera de olika symptomen som finns och hur de yttrar sig. Att sen D skulle ha någon slags neuropsykiatrisk störning råder väl det knappast tvivel om. Vilken/vilka symptom han har vet vi inte så diskussionen bör vara rent allmän dvs vad han eventuellt kan ha för störning baserat på det lilla material vi har att gå efter..
Citera
2009-08-15, 16:12
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siggehitz
Många i denna tråd diskuterar och sätter diagnos på GM med DAMP, ADHD, ASPERGERS osv som om det var en sanning.

Något läkarutlåtande om D har jag mig veterligen inte sett än så jag tycker vi lämnar den slutliga diagnosen till just hans läkare.

Grav ADHD finns dokumenterat. Resten är spekulationer.
Citera
2009-08-15, 16:13
Medlem
Citat:
Så klart föräldrarna skulle kunna använda medicinen själv. Men de skulle inte uppleva någon form av berusning, dvs om de inte satte i sig två månadsdoser på en gång. Det är inte rent amfetamin vi talar om.
Jag kan inte påstå att jag sitter med några större kunskaper på området, men nog överdriver du lite i alla fall? I forumet för centralstimulantia hittade jag kvickt denna tråd: https://www.flashback.org/showthread.php?t=300166
Där beskriver folk hur de faktiskt lyckas bli berusade av såväl ritalin som concerta. Några nämner att de har tagit 10-15 tabletter. Det borde väl inte motsvara två månaders förbrukning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in