• 1
  • 2
2003-12-31, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engel
Jag fattade inte är du väktare i Finland eller i Sverige?

Varför är du väktare om du läst till Jurist, låter som du är lite överkvalificerad? Behörighet att bära teleskopbatong och pepparspray, vart tog pistolen vägen?

Eller, du kanske bara snackar i bananen...

se pm........
Citera
2003-12-31, 16:32
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av advocaten
se pm........

Även jag är LITE nyfiken om sen när fan väktare får lov att ha telskopbatong och pepparspray!!!! ????

I Sverige får ORDNINGSVAKTER med speciell utbildning ha telskopbatong men fan inte pepparspray.
Citera
2003-12-31, 16:51
Vad jag har fått för mig har tulltjänstemän samma behörigheter som en polis, inom sitt område. Alltså smuggling o sånt. Både vid gränsen och inom landet. Inklusive rätten att bära pistol.
Citera
2003-12-31, 17:19
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av advocaten
Jag förstår att du vill verka tuff... tragiskt.

Du, BOozer ÄR tuff, så är det bara.
Citera
2003-12-31, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av De Large
Du, BOozer ÄR tuff, så är det bara.
WORD!!
Men å andra sidan så kommer jag nog aldrig att kunna bli så ball, häftig och tuff som advocaten.
För han har ju faktiskt "utbildning" för att få bära dessa tillhyggen, så det så.

/BOozer!!
Citera
2003-12-31, 23:44
Medlem
Secs avatar
borta borta borta
Citera
2004-01-03, 04:53
Medlem
Sec: Vet inte hur insatt du är i de lagar o regler som reglerar bevakningsbranschen i sverige. Antar att du arbetar på Securitas.

Väktares standardutrustning i sverige inbegriper RPS batong den sk. gummiklubban. Den får alla väktare bära utan tillstånd som har gått utbildning.

Ordningsvakter får som regel bära exp. batong när denne gått utb. samt har detta inskrivet i sitt förordnande.

Tjänstevapen är ett helt kapitel i sig.

Det är ganska ovanligt med enbart vanliga uniformerade väktartjänster där man bär skjutvapen MEN lagen ger utrymme för detta. (särskilda krav, samt utb, kompetens skjutning etc.)

Tjänstevapen och expanderbar batong får väktare med särskild tilstånd bära.
Har, men tänker av vissa orsaker inte dra några exempel för dig.

Det finns även ordningsvakter i sverige (enl Lov §3) som bär vapen.

Varför det inte är så vanligt med vapen i sverige är för att bevakningsföretagen Calkulerar liv med pengar. Det är det enda egentliga orsaken.
Allt snack om våldstrappa eller våldsspriral är bara skitsnack.
Andvänder en falckare sitt tjänstevapen och busen kolar så riskerar aktien att falla pga negativ publicitet.

Det finns licensfri självförsvarsspray envar får bära i sverige, lämpligheten med att väktare bär dessa kan ju iofs diskuteras men de finns ändock.

VÄRDETRANSPORTPERSONAL (VÄKTARE) BÄR ALDRIG VAPEN!
Citera
2004-01-18, 20:14
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citrus
Sec: Vet inte hur insatt du är i de lagar o regler som reglerar bevakningsbranschen i sverige. Antar att du arbetar på Securitas.

Väktares standardutrustning i sverige inbegriper RPS batong den sk. gummiklubban. Den får alla väktare bära utan tillstånd som har gått utbildning.

Ordningsvakter får som regel bära exp. batong när denne gått utb. samt har detta inskrivet i sitt förordnande.

Tjänstevapen är ett helt kapitel i sig.

Det är ganska ovanligt med enbart vanliga uniformerade väktartjänster där man bär skjutvapen MEN lagen ger utrymme för detta. (särskilda krav, samt utb, kompetens skjutning etc.)

Tjänstevapen och expanderbar batong får väktare med särskild tilstånd bära.
Har, men tänker av vissa orsaker inte dra några exempel för dig.

Det finns även ordningsvakter i sverige (enl Lov §3) som bär vapen.

Varför det inte är så vanligt med vapen i sverige är för att bevakningsföretagen Calkulerar liv med pengar. Det är det enda egentliga orsaken.
Allt snack om våldstrappa eller våldsspriral är bara skitsnack.
Andvänder en falckare sitt tjänstevapen och busen kolar så riskerar aktien att falla pga negativ publicitet.

Det finns licensfri självförsvarsspray envar får bära i sverige, lämpligheten med att väktare bär dessa kan ju iofs diskuteras men de finns ändock.

VÄRDETRANSPORTPERSONAL (VÄKTARE) BÄR ALDRIG VAPEN!

jo..jag är väktare.
Men är inte insatt i skyddsvaktens befogenheter.
Men vilken väktare menar du har tillstånd att bära expander? Ingen så vitt jag vet.Hade varit intressant att höra.
Citera
2004-01-18, 20:21
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
jo..jag är väktare.
Men är inte insatt i skyddsvaktens befogenheter.
Men vilken väktare menar du har tillstånd att bära expander? Ingen så vitt jag vet.Hade varit intressant att höra.

Personskyddsväktarna hos Falck och Securitas har expander. Och pistol. Och kpist (tydligen även vissa skyddsvakter).
Citera
2004-01-18, 20:27
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Personskyddsväktarna hos Falck och Securitas har expander. Och pistol. Och kpist (tydligen även vissa skyddsvakter).

glömde bort personskyddsväktarna...
jo..skyddsvakterna har ju de flesta skjutvapen.oftast glock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in