2009-08-03, 21:24
Medlem
Byfånes avatar
Ska sälja lägenheten och flytta till ett studentrum, och jag kommer att gå plus på affären. Hur fungerar det där med vinstskatt? måste man skicka in en jääävla massa papper i det här jävla skitlandet. Ligger skatten på dryga 30%? Har faktiskt inte den blekaste hur det funkar och ja ids inte googla eller söka på skatteverket.

Därför ställer jag min fråga här. Och den som vet en annan tråd får gärna länka osv osv

tacksam för odryga svar.
Citera
2009-08-03, 21:37
Medlem
Byfånes avatar
Hittade denna guide

http://www.skatteverket.se/download/...1745/32108.pdf

Verkar vara nått att tänka på först 2010?
Citera
2009-08-04, 16:15
Medlem
Du fyller i en k5 blankett i samband med nästa års deklaration och skatten ligger på 22 %.
Citera
2009-08-05, 09:30
Medlem
Phalanxs avatar
Nej det är blankett K6 vid lägenhetsförsäljning.
Citera
2009-08-05, 09:39
Medlem
Spökets avatar
Egentligen så är det 22/30 av vinsten som beskattas till 30%, resultatet blir dock att du skall betala 22% av vinsten i skatt.

Angående hur du deklarerar så ger länken ovan en enkel guide.

Värt att tänka på är att CSN inte gör någon skillnad mellan inkomst av tjänst och inkomst av kapital. Detta innebär att hela den vinst du gör vid försäljningen kommer att räknas in i ditt fribelopp. Risken finns alltså att du genom försäljningen överstiger ditt fribelopp och därmed blir återbetalningsskyldig med ett belopp motsvarande halva ditt studiestöd.
Citera
2009-08-05, 12:17
Medlem
Byfånes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spöket
Egentligen så är det 22/30 av vinsten som beskattas till 30%, resultatet blir dock att du skall betala 22% av vinsten i skatt.

Angående hur du deklarerar så ger länken ovan en enkel guide.

Värt att tänka på är att CSN inte gör någon skillnad mellan inkomst av tjänst och inkomst av kapital. Detta innebär att hela den vinst du gör vid försäljningen kommer att räknas in i ditt fribelopp. Risken finns alltså att du genom försäljningen överstiger ditt fribelopp och därmed blir återbetalningsskyldig med ett belopp motsvarande halva ditt studiestöd.

Aha okey, så nu 2010 efter jag deklarerat så kommer jag vara tvungen att betala tillbaks halva beloppet till csn, men då är det ändå värt att ansöka
Senast redigerad av Byfåne 2009-08-05 kl. 12:26.
Citera
2009-08-06, 09:58
Medlem
Spökets avatar
Av vad jag kan utläsa från CSN:s hemsida så är det så, men det är väl alltid bra att ringa och kolla med dem så du inte behöver betala tillbaka allt.
Citera
2009-08-06, 10:21
Medlem
MrLis avatar
Förutsatt att du flyttar från en äkta förening. Annars är det inkomst av kapital.
Citera
2009-08-06, 12:13
Medlem
Spökets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLi
Förutsatt att du flyttar från en äkta förening. Annars är det inkomst av kapital.

Hur menar du då?
Citera
2009-08-31, 09:29
Medlem
MrLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spöket
Hur menar du då?

Är föreningen en oäkta förening beskattas man på samma sätt som om man ägt aktier och gjort kapitalvinst/kapitalförlust.
Citera
2009-08-31, 22:00
Medlem
Phalanxs avatar
Även om du gör vinst på en äkta bostadsrätt är det inkomst av kapital.
Citera
2009-09-01, 23:15
Medlem
MrLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phalanx
Även om du gör vinst på en äkta bostadsrätt är det inkomst av kapital.

Jepp men i en äkta behöver du "bara" skatta för 2/3 av kapitalvinsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in