Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-06, 18:31
  #157
Medlem
brutalares avatar
Tusenbröder var otroligt bra. Saknar den typen av svenska serier.
Citera
2014-10-06, 19:41
  #158
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Urgammalt inlägg som jag inte citerar, men som står för den desillusion jag levt i:

(FB) Bästa svenska TV-serien ??

De tre från Haparanda (som ju nyss visats i Minnenas television) är långt ifrån bästa svenska TV-serie. Lågt tempo och detaljerat intetsägande. Jolos mästerverk från året före Någonstans i Sverige gör dock anspråk på titeln.
När visades den? Den har jag missat helt.
Citera
2014-10-06, 20:13
  #159
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
När visades den? Den har jag missat helt.

I slutet av 2013. Minns inte exakt vilka datum. Jag var dock rejält besviken.
Citera
2015-06-07, 23:02
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Spung
Spung 2.0
Varuhuset
Mäklarna
Anderssons Älskarinna
Tusenbröder 1 & 2

Älskar svenska serier. Nu kollar jag på Svenska Hjärtan då jag inte såg den då det begav sig. Den är dock riktigt usel måste jag säga

Har sett alla avsnitt på senare tid och tycker den är helbra.

http://www.oppetarkiv.se/video/17231...avsnitt-1-av-8
Citera
2016-02-05, 20:46
  #161
Medlem
Ratis avatar
Rederiet och Hem till Byn.
Citera
2016-02-11, 19:05
  #162
Medlem
Hem till byn
Tusenbröder
Svensson Svensson
Spung
Citera
2016-02-16, 03:50
  #163
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I slutet av 2013. Minns inte exakt vilka datum. Jag var dock rejält besviken.
Jag såg De tre från Haparanda i Öppet arkiv innan den försvann. Inte bra. Tråkig och seg. Jag kände igen ett klassiskt musikstycke i första avsnittet men kan för mitt liv inte minnas titeln på melodin.

Solbacken av E som omnämnts har ju nu sett om och den är riktigt bra. Träffsäker och tragisk. Jag håller fast vid att det inte är roligt eller någon dröm att jobba med gaggiga kärringar eller att torka skit för en skitlön MEN jobbet på ett äldreboende kan också vara roligt. Till syvende och sist ska man komma ihåg att de som blir senildementa, inkontinenta etc inte har valt det själva och de ska inte straffas för att det saknas resurser. Tyvärr är det så det ser ut idag.

De är inte omyndigförklarade men de behandlas som sådana, får inte gå utomhus för det saknas pesonal, får lägga sig tidigt inför natten därför att det saknas personal osv. Det är så jävla ovärdigt. Trots det oerhört tuffa jobbet har folk på FB, politiker och andra mage att förnedra personalen och kalla deras arbee enkelt och okvalificerat. Dessutom lönar det sig dåligt. Inte undra på då att de som väljer såna jobb eller som tvingas dit av arbetsförnedringen blir så inihelvete bittra.
Whatever. Se serien, den är klockren.
Citera
2020-03-04, 16:33
  #164
Medlem
Kackotopis avatar
De första som dyker upp i skallen när det kommer till bästa är: "Tusenbröder" (2002-2007), utan tvekan det bästa jag sett i svensk väg, "Johan Falk" (2009-2015) och "Gåsmamman" (2015-2019). Anmärkningsvärt omnämnande: "Jägarna" (2018), var helt okej.

Annars när det kommer till komedi och humor: "Mäklarna" (2006), "Helt Perfekt" (2019), C/o Segemyhr (1998-2004) och "Heja Björn" (2002), för att nämna några.
Citera
2020-03-12, 14:18
  #165
Medlem
DeValeras avatar
Några av serierna som har fastnat i minnet är:

Raskens
Rid i natt
Träpatronerna
Goltuppen
Upp till kamp
Våra vänners liv
30 grader i februari
Lasermannen
En komikers uppväxt (från 90-talet)
Torka aldrig tårar utan handskar
Lukas 8:18
Det nya landet
Hammarkullen

Någon serie har man sett för länge sedan och då tyckt den var bra, men sedan sett om den långt senare och inte tyckt den var lika bra tex Sinkadus.

Jag har ögnat igenom tråden men få verkar ha gillat stora serier på sin tid som Varuhuset, Goda grannar, Lösa förbindelser, Svenska hjärtan, Hedebyborna.

I kategorin barnunderhållning följande serier/kortserier

Huset silvercronas hemlighet
Kråkguldet
Kullamannen
Bombi Bitt
Den vita stenen
Vi på Salkråkan
Citera
2022-09-03, 09:30
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Är det nån mer här förutom debattör Saltet som har sett Det finns inga smålänningar? Var den bra? Jag vet iaf att det är en av de mest utskällda svenska tv-produktionerna någonsin. En oerhört kontroversiell historia där de flyttat Israel-Palestina-konflikten till svenskt 70-tal.

Saxat från wikipedia:


Skulle vara intressant att se den.

Finns på svt nu 2022.
https://www.svtplay.se/det-finns-inga-smalanningar
Citera
2022-09-03, 12:47
  #167
Medlem
Hedebyborna och Söderkåkar, två bra serier som kom på 70-talet.
Citera
2022-09-03, 14:13
  #168
Medlem
hazard simpsons avatar
Lycka till! var riktigt bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback