• 1
  • 2
2009-08-03, 21:14
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 00010000
Yttterligare någon dag senare så var det dags för hemmagrillade hamburgare.

Dragonaut formade till 1,5 kg nötfärs till 8 stycken hamburgare (hyffsat rejäla sådana också) medans jag skar upp lite tillbehör (röd- och gul knipplök, sallad, tomat och gurka).

Till hamburgerdressingen hade vi lite blandade tillbehör samt en bas på creme fraiche (så klart). Finhackad inlagd gurka fick toppa dressingen.

Jag rörde ihop en enkel guacamole medans Dragonaut grillade hamburgarna och innan man visste ordet av var det serverat.

Till burgarna åt vi potatisklyftor som hastigt blancherats i kokande vatten, torkats av, kryddats (salt, peppar, rosmarin) och sedan stekts i ugnen.

Allt som allt får man säga att det var en riktigt jävla bra vecka och jag kan varmt rekommendera grytan (potjin) från Taste of Africa. Bra service, bra produkt och bra pris.

Blev det inte ganska trist med endast nötfärs i burgarna?
Citera
2009-08-03, 21:25
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Blev det inte ganska trist med endast nötfärs i burgarna?
Självklart var det kryddor också, och lite liquid smoke samt bbq-sås.
Tidigare påståendet var bara för att nämna vilket kött det var.
Citera
2009-08-03, 21:35
Medlem
EverlastingScars avatar
Fy helvete vad gott det ser ut. Allt! Skönt initiativ också!

Nu önskar man att det vore sommar igen...
Citera
2009-08-04, 01:11
Medlem
BridgeRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EverlastingScar
Fy helvete vad gott det ser ut. Allt! Skönt initiativ också!

Nu önskar man att det vore sommar igen...
*BridgeRock hör tonerna av Sommaren är kort*
Citera
2009-08-04, 09:38
Medlem
mats.nystroms avatar
Snygg tråd Sifferjesus!
Det enda jag kan tycka mig sakna är de smör-, dill- och citronfyllda jätteabborrarna som avnjöts första kvällen.
I övrigt - MAGISKT!

*mats.nystrom hör tonerna av Hank Williams*
Citera
2009-08-04, 11:46
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Snygg tråd Sifferjesus!
Det enda jag kan tycka mig sakna är de smör-, dill- och citronfyllda jätteabborrarna som avnjöts första kvällen.
I övrigt - MAGISKT!

*mats.nystrom hör tonerna av Hank Williams*
Juste ja, dom kommer här bara därför.

Vi satte oss och metade första dagen utan några egentligen större förhoppningar om att dra upp något tillräckligt stort men det bet rätt bra den eftermiddagen så mats fyllde några borrar med smör, dill och citron och grillade upp dom. Jävligt goda får man tala om.

Fyllda abborrar redo att grillas.

Som resten av veckan så gjorde vi vårt eget kol.

Fiskarna fick ligga en stund på grillen tillsammans med ett par korvar (alla ville inte ha abborre). Korvarna var dock en kalkonchorizo samt en strutstandoori från en struts- & kalkonfarm belägen utanför Nyköping som jag och mexicola var förbi veckan innan så inga hotdogs här inte.

Och så var det serverat. Ingen bild på den kompletta tallriken med potatis osv men men.
Citera
2009-08-04, 15:36
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 00010000
Som resten av veckan så gjorde vi vårt eget kol.

Jag kanske ser fel, men för mig förefaller bilden enbart visa en liten brasa med små bitar ved. För mig är att göra "eget kol" att man kokar bitar av lämpligt träslag i en lufttät ståltrumma med en litet hål för gaserna tills dess att enbart det riktiga, svarta träkolet finns kvar.

Nog för att detta användes till svartkrut, men i alla fall!
Citera
2009-08-04, 18:10
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Jag kanske ser fel, men för mig förefaller bilden enbart visa en liten brasa med små bitar ved. För mig är att göra "eget kol" att man kokar bitar av lämpligt träslag i en lufttät ståltrumma med en litet hål för gaserna tills dess att enbart det riktiga, svarta träkolet finns kvar.

Nog för att detta användes till svartkrut, men i alla fall!
Precis, vi gjorde inte svartkol för svartkrut. Vi gjorde vedkol för grillning.

Anledningen att vi körde på sidan av är för att man inte ska elda direkt mot grytan så elden fick vara vid sidan och endast glöden användes för matlagningen.
Citera
2009-08-22, 13:43
Medlem
Dragonauts avatar
Så där ja! Hur fan har jag missat den här?

Nåväl. Jag instämmer med både 00010000 och mats.nystrom. Det var en grymt bra vecka och all mat vi lagade var fenomenalt god.
Citera
2009-08-22, 19:59
Medlem
vilken tråd. såg riktigt gott och trevligt ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in