2009-08-03, 16:19
Medlem
Flickvaens avatar
Jag tog studenten nu 2009 och har planerat att börja plugga igen hösten 2011. Det blir alltså 2 pluggfria år där jag bara arbetar och eventuellt reser lite.

Jag har just nu en fast anställning som plåtmontör på ett företag som bygger och reparerar oljecisterner. Förhoppningsvis och med största sannolikhet kommer jag att få behålla arbetet under hela sabbatsårs tiden. Jag får en 14dagars lön på ca 8000kr, netto.

År 2011 satsar jag på att påbörja någon form av ingenjörs utbildning, alltså 5år. Då kommer jag vara färdigutbildad 2016. Då kommer jag att vara 26år gammal, då vill jag inte bo hemma! Jag kan tänka mig att bo hemma tills jag är 21-22år MAX.

Låt oss säga att jag flyttar hemifrån när jag har 4år kvar på utbildningen. Då blir det 48månader jag måste betala hyra för en lägenhet.

Jag hade nu velat ha hjälp med att lägga upp en ekonomi för mig, hur mycket pengar jag behöver lägga undan varje månad under mina två år jag kommer att arbeta för att ha råd att flytta hemifrån när jag har 4år kvar på utbildningen.

Räkna med hyran kommer ligga på 4500kr i månaden. Att jag vill ha hjälp med detta är att jag har ingen som helst koll på vad studiebidrag, csn-bidrag och studielån innebär. Ni som studerar får gärna dela med er av hur ni lagt/lägger upp er ekonomi.

/Flickvaen
Citera
2009-08-04, 19:34
Medlem
jag tog också studenten 2009, men skall börja plugga nu direkt. Jag har typ 12000 spänn i cashmoney, resten lånar/bidragar jag ihop. Eazmode
Citera
2009-08-04, 20:28
Medlem
Hur ska vi kunna göra en budget till dig när vi inte har en siffra att gå på? Hur mycket beräknar du spara? Vilken del i landet ska du plugga i? Vad ligger hyrorna på där? Du får allt ta och göra lite själv innan någon kan hjälpa dig.
Citera
2009-08-04, 20:45
Medlem
Skulle vilja ha MINST 5000kr efter hyran är betald som student.

Med din hyra behöver du alltså 9500kr/månad, och om jag inte missminner ligger csn på runt 7500kr/månad 10 månader per år.

Ger alltså ett underskott på 39000kr/år och du pratar om 4 år. Det ger 160.000kr i kapitalbehov (förutsatt du inte får ett sommarjobb, vilket ju är lite pessimistiskt)

Du ska jobba i 24 månader, 160.000kr/24=6.600kr

Tillkommer såklart en del avkastning, men är ju så pass korta tidsperspektiv, så vet inte om det förändrar ekvationen?

Men, beroende på stad, så finns det ju avsevärt billigare boenden än 4500kr/mån, lägg därtill lite sommarjobbande så klarar du säkert studietiden galant på hälften av detta sparande.

Sen finns det ju hur många som helst studerande som inte har en krona på bankboken - det går det också.
Citera
2009-08-05, 09:33
Medlem
Phalanxs avatar
Skaffa en pojkvän med lägenhet och flytta in och snyltbo hos honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in