Citat:
Ursprungligen postat av
Pjotr.1.
Märkte idag att jag hade en fästing på mig som inte kan ha suttit mer än 2 timma. Avlägsnade den genast och nu har jag väl en generisk rodnad.
Eftersom jag är smått hypokondrisk av mig så överväger jag genast att beställa antibiotika eftersom sjukvården är så restriktiv med sådant.
Hur ska jag göra? Livrädd för borrelia.
Jag hade också en fästing för några år sedan. Den råkade jag se när jag viftade bort något som satt och kliade nära kragen på t-shirten. Den satt nog en hel dag innan jag "viftade" bort den.
Fick en rodnad vid nacken, dock inte den där "röda ringen" som alla säger är så vanligt.
Fick ta ryggradsvätskeprov på sjukhuset för att se om jag fått borelia. Det var negativt som tur var.
Vad du skall göra är:
Snarast möjligt kontakta vårdcentral och förklara vad som hänt.
Du skall proppsa på att få boreliaprov.
Detta görs antingen via blodprov eller ryggradsvätskeprov (som oftast är mer exakt). Gärna både och, med ryggprovet först och uppföljning med blodet nån vecka efter resultatet kommit efter ryggprovet...oavsett om ryggprovet var negativt. Denna uppföljning fick dock inte jag göra.
Ganska viktigt att provet görs någorlunda i samtid med rodnaden/bettet och inte två månader senare eller liknande.
Ryggradsvätskeprovet går till så att en lång nål körs in mellan kotorna och diskarna någonstans i den nedre ryggraden. För mig kändes det inget tack vare ordentlig bedövning.
Fick ligga på sidan på en säng med nålen i ryggen och hosta några gånger under en halvtimme så vätskan kunde droppa ur.
Som sagt så kan ryggradsprovet upplevas som otäckt men är det absolut säkraste sättet att få konfirmation om du fått borelia då det manifesterar sig i nervbanorna i ryggraden.