2009-08-03, 15:52
Medlem
Be en kompis att ta bort den med en pincett eller liknande tillhygga, var nogrann att han får bort hela.

Skulle du efter ett par dagar få ett rött märke/ring runt där fästingen satt så är det dags att uppsöka din vårdcentral för vidare utredningt.
Citera
2009-08-03, 15:52
Medlem
Eliza CTs avatar
Nog har du väl någon som kan ta bort den? Annars kan du gå till distriktssköterskan som gör det. Dom har någon timme öppen mottagning varje vardag.
Det enda är att du kollar om det skulle bli en röd ring runt bettstället eller får du andra hälsoproblem framöver så gäller läkarbesök.
Mvh
Citera
2009-08-04, 17:34
Medlem
Canarizs avatar
Jag tog bort den, men en del av käften sitter kvar och går inte bort!

Snackade med en sjuksköterska, hon sa att allt var lugnt men att jag skulle hålla koll på såret i en månad. Kunde bli komplikationer, men behövde inte bli det.
Citera
2009-08-04, 18:56
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canariz
Jag tog bort den, men en del av käften sitter kvar och går inte bort!

Snackade med en sjuksköterska, hon sa att allt var lugnt men att jag skulle hålla koll på såret i en månad. Kunde bli komplikationer, men behövde inte bli det.

Nä det är säkert lugnt, det trillar ut! men det var därför jag sa klin in i smör så den släpper självmant!
Citera
2014-08-16, 21:55
Medlem
Apropå fästing på ryggen. Har läst igenom tråden i sökande efter tips eftersom jag inte når den med pincett och den är troligen dessutom för liten för att få bort med pincett även om jag skulle nå den.

Hur som helst så började jag med att försöka dränka den i handsprit för tänkte att det om något borde göra huden mycket ogästvänlig men efter 15 minuter hade den fortfarande inte gett vika.

Läste i denna tråd ett tips om att kleta in med smör... Sagt och gjort men nu undrar jag bara hur långt tid det tar att "kväva en fästing" med denna metod? :P

Om den inte släpper kommer jag seriöst dra en rakhyvel över den! Typiskt att sambon är bortrest till i morgon XP
Citera
2014-08-16, 22:11
Medlem
MissGiddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaverhausen
Apropå fästing på ryggen. Har läst igenom tråden i sökande efter tips eftersom jag inte når den med pincett och den är troligen dessutom för liten för att få bort med pincett även om jag skulle nå den.

Hur som helst så började jag med att försöka dränka den i handsprit för tänkte att det om något borde göra huden mycket ogästvänlig men efter 15 minuter hade den fortfarande inte gett vika.

Läste i denna tråd ett tips om att kleta in med smör... Sagt och gjort men nu undrar jag bara hur långt tid det tar att "kväva en fästing" med denna metod? :P

Om den inte släpper kommer jag seriöst dra en rakhyvel över den! Typiskt att sambon är bortrest till i morgon XP

Nej nej nej nej. Inte köra "kväva fästing genom att kladda den med smör/måla med nagellack" och dylikt idiotiskt. Den kommer spy upp maginnehållet i dig, och risken för smitta blir mycket större. Fästingar ska tas bort så snart man upptäcker. Om huvudet fastnar så är det inte hela världen, det fixar kroppen själv som regel.

Googlar du lite snabbt på "måla fästing med nackellack" så kan du verifiera ovanstående med flertalet sidor.
T.ex http://www.aftonbladet.se/sommarisverige/article12381502.ab
Citera
2014-08-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissGiddy
Nej nej nej nej. Inte köra "kväva fästing genom att kladda den med smör/måla med nagellack" och dylikt idiotiskt. Den kommer spy upp maginnehållet i dig, och risken för smitta blir mycket större. Fästingar ska tas bort så snart man upptäcker. Om huvudet fastnar så är det inte hela världen, det fixar kroppen själv som regel.

Googlar du lite snabbt på "måla fästing med nackellack" så kan du verifiera ovanstående med flertalet sidor.
T.ex http://www.aftonbladet.se/sommarisverige/article12381502.ab

Tack för tipset... En drag med rakhyvel senare är den till intet gjord. Klämde så gott jag kunde runt om för att få bort eventuella rester och dränkte därefter i desinfektion. Borde klara biffen så får sambon hålla koll på ryggen kommande vecka :P
Citera
2015-07-10, 23:22
Medlem
Fästingbett - hjälp en hypokondriker

Märkte idag att jag hade en fästing på mig som inte kan ha suttit mer än 2 timma. Avlägsnade den genast och nu har jag väl en generisk rodnad.

Eftersom jag är smått hypokondrisk av mig så överväger jag genast att beställa antibiotika eftersom sjukvården är så restriktiv med sådant.

Hur ska jag göra? Livrädd för borrelia.
Citera
2015-07-10, 23:29
Medlem
kinesarsles avatar
http://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Borreliainfektion/

Symptom för borrelia kommer efter minst en vecka. Ta det lugnt.
Citera
2015-07-10, 23:30
Medlem
Uphills avatar
Det lär behövas ca 24 timmar för att borreliabakterien skall överföras.
Så efter två timmar skulle jag ite vara orolig.
Annars hade varenda svensk haft borrelia nu
Citera
2015-07-10, 23:38
Medlem
Warsawpacts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Märkte idag att jag hade en fästing på mig som inte kan ha suttit mer än 2 timma. Avlägsnade den genast och nu har jag väl en generisk rodnad.

Eftersom jag är smått hypokondrisk av mig så överväger jag genast att beställa antibiotika eftersom sjukvården är så restriktiv med sådant.

Jag hade också en fästing för några år sedan. Den råkade jag se när jag viftade bort något som satt och kliade nära kragen på t-shirten. Den satt nog en hel dag innan jag "viftade" bort den.
Fick en rodnad vid nacken, dock inte den där "röda ringen" som alla säger är så vanligt.
Fick ta ryggradsvätskeprov på sjukhuset för att se om jag fått borelia. Det var negativt som tur var.

Vad du skall göra är:

Snarast möjligt kontakta vårdcentral och förklara vad som hänt.

Du skall proppsa på att få boreliaprov.
Detta görs antingen via blodprov eller ryggradsvätskeprov (som oftast är mer exakt). Gärna både och, med ryggprovet först och uppföljning med blodet nån vecka efter resultatet kommit efter ryggprovet...oavsett om ryggprovet var negativt. Denna uppföljning fick dock inte jag göra.
Ganska viktigt att provet görs någorlunda i samtid med rodnaden/bettet och inte två månader senare eller liknande.

Ryggradsvätskeprovet går till så att en lång nål körs in mellan kotorna och diskarna någonstans i den nedre ryggraden. För mig kändes det inget tack vare ordentlig bedövning.
Fick ligga på sidan på en säng med nålen i ryggen och hosta några gånger under en halvtimme så vätskan kunde droppa ur.
Som sagt så kan ryggradsprovet upplevas som otäckt men är det absolut säkraste sättet att få konfirmation om du fått borelia då det manifesterar sig i nervbanorna i ryggraden.
Citera
2015-07-10, 23:47
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.

Ta det lugnt, det är inte stor risk att du blivit smittad. Håll koll på bettet att det läker ut och om du blir dålig ska du kontakta vården.

Sjukvården har ont om pengar så spring inte för minsta lilla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in