Citat:
Ursprungligen postat av
g33kn
Gammal tråd men vissa saker skrämmer mig lite.
Använd inte en microvågsugn för att värma lösningar!
Mycket mat och annat skit som körts där inne som har lämnat os och bakterier efter sig. Finns dom bakterier som inte dör utan som däremot trivs i värme.
Bästa tipset är att ta kallt kranvatten och värma upp i en vattenkokare, blanda 2ml varmt med 1ml kallt eller låta svalna.
Efter du kokat upp varmvatten så tar det inte lång tid innan nya microbakterier börjar froda sig i kannan, så byt alltid vatten i kannan mellan intagen!
Slänger på fler tips när jag ändå är på gång:
Rena händer, helst spritade. Diska glaset en gång extra, gärna med sprit också men se till att få bort det också efteråt.
Dra lösningen väldigt långsamt genom filtret så du inte får i dig filter/bomull i pumpen som inte är synligt för ögat. Lugnt och fint! Var även generös genom att inte dra ur filtret med luft så det blir snus torrt. Bättre å lämna den droppen i filtret och spara till sämre tider (går ju att bomba)
Försök hålla klinisk renlighet! Gärna sterila nya verktyg men lätt hänt att du sitter med samma i en månads tid, håll den då fräsch genom att rengöra med kokande vatten.
Samt en sak till, har varit med om att folk smugglar sub från laro genom klassiskt knep, spotta ut skiten ur munnen.
Det värsta är att folk som köper dessa löser upp skiten.
Detta är väldigt idiotiskt och galet gjort!
Du bör ALDRIG injektsera en tablett du haft i munnen. Är som att spotta sig i venen lika gärna. Gött med bakterier i munnen som du inte vill ha pumpandes i venerna.
Punda försiktigt och var noga med svar.
Nålens ögla ska vara uppåt, sticker du dig rätt lämnas minimalt med märken. Aloe Vera kan du behandla nålmärken med. Gör du rätt syns inget.
Var försiktig där ute. Tänk även på att inte röra tjacket direkt med fingrarna. Använd sked. Du vill väl inte injektsera din egen pungsvett till exempel.
Peace
*Edit* rengör även den ytan där du ska sticka dig! Finns ju dom där engångs sprit-servetter man kan köpa som används på sjukhus, dra med dessa en gång där du ska sticka dig.
Orange kort nål och 5ml pump med max 3ml vatten i en 5ml pump är bäst. Smidigare att hålla i än en 3ml pump.
Håll stadig hand då du skjuter så du inte exempelvis sticker in nålen djupare och får en miss. (detta som gör Orange nål till favorit)
Håller med dig fullt ut, du gav en bra beskrivning och förklaring, och jag har samma preferenser när det kommer till nål och pump haha.
Min rutin ser nästintill ut så som du beskriver, med några differanser.
Min procedur ser ut såhär:
Obs. jag spritar alltid händerna i flera omgångar emellan hantering utav olika föremål, för att försöka hålla en så renlig process som möjligt. Skriver detta först för att slippa behöva skriva in det flertal gånger emellan mina olika moment. Dessutom så ytdesinfekterar jag min ”arbetsyta” dvs bordet jag sitter vid före jag ens tar upp mina verktyg och tillbehör som jag kommer nyttja, samt så spritar jag av de saker som jag kan, utav det som ej är sterilt förpackat av sakerna jag nyttjar, t.ex. sked - som jag använder till att skopa upp mängd tjack med. Efter att allt är rent och fint så lägger jag alltid upp sakerna i turordning utefter vad jag kommer nyttja först, så att det finns tillgängligt direkt vid behov. Detta för att slippa börja pillra efter grejer och eventuellt kontamineras av smuts/bakterier/skräp när jag redan har utfört min hygienrutin.
*Sprita händer-procedur som vanligt mellan momenten*
1. Tar fram två nya blåa medicinkoppar med lock ur förpackning. Häller sedan upp kallt kranvatten i den ena koppen, fyller ungefär halva.
2. Öppnar upp en ny förpackning med en 5ml pump i (min favorit är BD emerald syringe, med grön topp på kolven)
3. Trycker ut luften som är förfylld i pumpen medan jag riktar den uppåt. Suger därefter upp 2-3ml vatten ur den ena blå medicinkoppen och sprutar sen ner det i den andra som innan var tom.
4. Har sedan i en föredragen mängd tjack i vattnet i medicinkoppen, vanligtvis så tar jag ett höftmått med en liten sked och skopar i. Rör om lite efter behov så att det löst sig helt.
5. Lägger en bit bomull i koppen och filtrerar lösningen genom att trycka pumpen emot bomullen samtidigt som jag drar bak kolven så att en klar lösning sugs upp i pumpen.
Tar pumpen och vänder den uppåt i luften samt drar in lite extra luft, dvs drar den helt bakåt och sedan knäpper lite på den för att bli av med luftbubblor i lösningen. Trycker sen in kolven igen så att bara spetsen är luftfylld.
6. Rengör händerna igen, och öppnar en förpackning med spritservett i, väljer vilken ven jag ska skjuta i och därefter rengör jag hudytan som jag kommer att injicera genom med servetten.
7. Öppnar förpackningen innehållandes kanylen (sort är beroende på mitt val av ven, men oftast så tar jag BD orange 25g korta 16mm, eller BD blå 23g om jag sätter i en större ven i armvecket t.ex) sedan applicerar jag kanylen på pumpen, lämnar lite luftutrymme i spetsen på pumpen där kanylen träs på, dvs så att den färgade delen av kanylen innehåller luft medan resten av pumpen är full med lösning.
8. Sticker sedan in sprutan i den ven jag valt, varpå den färgade delen av kanylen skall ta upp blod i form av ett autosvar när jag har träffat rätt. För att sedan säkra svar så drar jag kolven på pumpen försiktigt bakåt så att jag tydligt kan se ett inflöde av mörkrött blod.
9. Har jag ett bra svar så injicerar jag tjacklösningen i ett lagom tempo, så att jag hinner känna efter att det också känns rätt. Gör den det så tycker jag att det känns rätt i armen jag sticker i. Ibland så kan jag avbryta injiceringen för att se om jag fortfarande har svar genom att dra kolven bakåt igen så att blod flödar in.
10. Efter injicering så drar jag ut kanylen i samma rikting som den gick in, och sen snabbt tar jag en celltork/injektionstork alternativt kompress och håller mot huden där jag injicerat för att torka blod och för att minska risk för eventuellt blåmärke.
11. Sist så sätter jag eventuellt på ett emosuffix plåster (det är ett litet kvadratiskt plåster med häftkant som är högabsorberande och hemostatiskt, som inom vården används bl.a efter blodprovtagning eller borttagning av pvk) om det behövs.
Klart. Oftast syns det inte någonting alls på huden efteråt, möjligtvis själva injektionshålet som är något rödare men som försvinner på några timmar.