Citat:
Ursprungligen postat av Laura
OT:
Ja men hur vet man om någon är upptagen? Alla bor inte i småstäder där alla känner till varandra.
Istället bör den tjej som är upptagen kanske vara medveten om att mannen hennes är svartsjuk och ta det varligt på krogen och kanske tala om för killen som limmar eller verkar limma att 'nä, lägg av, jag är upptagen'. Lika mycket bör pojkvännen lita på henne och hennes förmåga att hålla andra på avstånd, ta tag i sin svartsjuka och skärpa till sig. Det finns aldrig någon ursäkt för misshandel.
Det här föranledde en tanke hos mig precis nu kände jag... som jag kanske egentligen borde ta upp i en ny tråd, men jag vet inte vart jag ska lägga den då, så jag börjar så här...
Hur definierar ni egentligen misshandel?
Tycker personligen det är för jävla mycket mesande med detta. I många fall förtjänar någon en feting, (alltså, en rejäl smäll) och sen är det bra med det. Men i vissa fall (t ex Nyhlén vs. A. Andersson) så var det en bitchslap, och det var misshandel. Jag håller inte med där..
Alltså, i ER egen moraliska sinnevärld, vad är misshandel, och vad är ointressant? Hur påverkar omständigheterna?
Jag vet att lagen säger en sak, men människors uppfattning säger ju ofta en annan. Om någon som nämndes limmar på ens brud eller liknande, förtjänar han ju en smäll, och i vettighetens namn, ska han då ta det som en markering, inte springa iväg till polisen som en jävla fjolla.
Eller vad tycker ni?
(Och var skulle jag egentligen posta det här som egen fråga? - Kriminologi?)