2009-08-02, 18:02
Medlem
Robinson-Merals avatar
Nu är det så här att jag har haft en förbannad otur. Jag köpte ett par skor för ganska snart en månad sen och de har nu redan spruckit på inte mindre än fem olika ställen. Problemet är nu att jag inte längre har kvittot kvar. Jag var iväg till affären och frågade vad jag skulle ta mig till. Jag fick höra att det det skulle vara möjligt att använda ett kontoutdrag som kvitto, men det hjälper mig inte alls eftersom jag alltid betalar kontant. Det här hade nog inte alls varit en så speciellt stor grej om det inte vore så att jag är totalpank just nu och inte har råd att lägga pengar på att gå till skomakaren. Vad ska jag ta mig till?

edit: skorna kostade 699 för den som undrar.
Citera
2009-08-02, 19:11
Medlem
swebarbs avatar
ja utan kvitto är du nog rätt körd, i affärer utan det kan du glömma isåfall nåt sånt.
Citera
2009-08-02, 20:39
Bannlyst
Köp ett par likadana skor i samma affär, lämna tillbaka dem. (fast dina gamla) hur svårt kan det va?
Citera
2009-08-02, 20:47
Medlem
Micke666s avatar
Men du har ju rätt att reklamera skorna, även om du inte har kvittot kvar. Men du får nog bara ett tillgodo-kvitto i butiken och ej några kontanter.
Citera
2009-08-02, 20:50
Medlem
Socker-Connys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke666
Men du har ju rätt att reklamera skorna, även om du inte har kvittot kvar. Men du får nog bara ett tillgodo-kvitto i butiken och ej några kontanter.

Men då måste ju TS till att börja med visa att han köpt dom hos butiken, samt att det är inom garanti/reklamations-tid. Går inte bara att slänga upp ett par trasiga dojjor på disken och kräva nya utan att kunna styrka köpet.
Citera
2009-08-02, 22:58
Medlem
Robinson-Merals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitizenBobby
Köp ett par likadana skor i samma affär, lämna tillbaka dem. (fast dina gamla) hur svårt kan det va?
När man lämnar tillbaka ett par så brukar man ju återlämna kvittot också. Dessutom så är det för det mesta samma person som jobbar i affären, så jag skulle nog bli igenkänd.
Det verkar som det är rätt kört, tack iaf.
Citera
2009-08-02, 23:08
Medlem
Anteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
När man lämnar tillbaka ett par så brukar man ju återlämna kvittot också. Dessutom så är det för det mesta samma person som jobbar i affären, så jag skulle nog bli igenkänd.
Det verkar som det är rätt kört, tack iaf.

Tänkte också som du när jag läste inlägget men kom på att detta skulle nog fungera ändå:

1. Tror inte de i kassan kommer ihåg allt som säljs (beror på storlek)
2. Man får väl köpa mer än ett par (om de kommer ihåg en)
3. Du har ju lika mycket rätt med båda skorna att lämna reklamera/lämna tillbaka, bara att du har blivit av med kvittot till det ena paret. Detta om den som står i kassan kommer ihåg att det var du som kom in med ett par trasig skor.

Fel?

EDIT: Alltså han ska köpa ett par likadana skor.
Sedan lämna tillbaka de trasig med det nya kvittot.
Citera
2009-08-03, 00:16
Medlem
HarryHotters avatar
Hur skall det gå till när han är pank?

Om det nu skulle funka så kommer han ju att sitta med två par skor i slutändan. Det mest troliga är ju att han i så fall skulle få ett par nya skor för de trasiga.

Och vem vill ha två par av så dåliga skor?
Citera
2009-08-03, 01:16
Medlem
Anteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHotter
Hur skall det gå till när han är pank?

Om det nu skulle funka så kommer han ju att sitta med två par skor i slutändan. Det mest troliga är ju att han i så fall skulle få ett par nya skor för de trasiga.

Och vem vill ha två par av så dåliga skor?

Be en kompis göra det då, så kommer det säkerligen att fungera
Citera
2009-08-03, 03:04
Medlem
Du är körd, juridiskt.
Citera
2009-08-03, 06:57
Bannlyst
På de flesta ställen så kommer han få tillbaka pengarna om han så vill.
Citera
2009-08-03, 13:44
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiculedssul
Du är körd, juridiskt.

För att försöka föra in lite juridik i diskussionen är han inte på något sätt körd juridisk. Han har genomfört ett konsumentköp, varan har visat sig vara felaktig, han reklamerar inom rätt tid. Juridiskt har han all rätt på sin sida. MEN han saknar kvittot, vilket gör att han får stora problem att bevisa köpeavtalet mellan näringsidkaren och sig själv. Han kan försöka minnas vilket datum han köpte skorna, och vilken tid osv, men har ändå svårt att bevisa köpet.

Det är en sak att ha rätt, och en helt annat att få det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in