2010-05-13, 12:05
Medlem
timbahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palledaman
Nu vet jag inte hur många dopingprover man gör som styrkelyftare men om man jämför med bodybuilding, där kan du inte gå emot att folk är dopade Men som sagt, jag är för lite insatt i detta för att ha en bra åsikt.

Vad menar du egentligen med "men inom styrkelyft finns då inte pengarna för den typ av långt framskriven forskning som friidrotten har"? Menar du att dom inom friidrotten har mixat med preparat så att dom blir svårare att spåra eller vadå?
Skillnaden per default är ju att i bodybuilding testar dom inte alls så vad finns det att diskutera där? t o m vi glada amatörer nere i gymmet fick pissa i burk för några månader sen, dom som hade tävlingslicens.

Jag menar bara att styrkelyft är en liten sport och en piss i havet mot t ex friidrott där stålarna finns, det är inte så svårt att räkna ut då att det finns folk som vinner mycket mer på att ta fram ämnen som inte går att spåra.
Citera
2010-05-13, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bluedrop
Detta påminde mig om min gamle arbetskamrat, en tanig jävel överlag fast med lågt bf% och lite bänkpressar muskler. Han påstod att han växer för snabbt så fort han börjar gymträna, så han la ner det eftersom han inte vill bli för stor

Har haft många träningspolare som misstagit pump för muskeltillväxt :P
Citera
2010-05-13, 12:15
Medlem
Palledamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timbah
Skillnaden per default är ju att i bodybuilding testar dom inte alls så vad finns det att diskutera där? t o m vi glada amatörer nere i gymmet fick pissa i burk för några månader sen, dom som hade tävlingslicens.

Jag menar bara att styrkelyft är en liten sport och en piss i havet mot t ex friidrott där stålarna finns, det är inte så svårt att räkna ut då att det finns folk som vinner mycket mer på att ta fram ämnen som inte går att spåra.

Jo att det är två sporter som liknar varandra väldigt mycket. Iofs så om man tänker på det, Ronnie Coleman är ju i princip lika stark som mästarna i styrkelyft, och han tränade för att bli stor, inte stark.

Sen så är det många som spekulerar om folk är dopade osv i all elitidrott, det kan man inte komma ifrån. Särskilt i extrema sporter som tyngdlyftning och styrkelyft.
Citera
2010-05-13, 13:41
Medlem
Vad jag förstått så kan man bara gå upp 1-2 kg muskelmassa - MAX på ett år. Detta gäller en van kroppsbyggare. Men hur ligger det till för nybörjare?
Gick upp en jäkla massa kilo när jag började, utan att käka mer egentligen.
Citera
2010-05-13, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeni
Vad jag förstått så kan man bara gå upp 1-2 kg muskelmassa - MAX på ett år. Detta gäller en van kroppsbyggare. Men hur ligger det till för nybörjare?
Gick upp en jäkla massa kilo när jag började, utan att käka mer egentligen.

Det är vanligt iatt man öker såpass varje år. Nybörjare ökar inte speciellt mycket snabbare i ren muskelmassa förutom direkt i början. Märks ju om man är tanig och börjar träna. Musklerna sväller, sen tillkommer nya muskler och även fett, vatten osv. Blir stor skillnad i utseende. Men det finns inga nummer för hur mycket en nybörjare lägger på sig i muskler. Du har ju varit nybörjare så du vet ju själv. Dock så tränar och äter de flesta olika effektivt som nybörjare, så det är väldigt olika hur stor förändring man får.
Senast redigerad av MRZnr1 2010-05-13 kl. 14:42.
Citera
2010-05-13, 15:28
Medlem
Palledamans avatar
En total nybörjare kan öka 3-4kg ren muskelmassa första året. Sen som sagt så är det fett, vatten osv osv osv.
Citera
2010-05-13, 15:36
Medlem
BengtZzs avatar
Stackars naiva människor.
Citera
2010-05-13, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Stackars naiva människor.

Kom igen nu BengtZz! Du brukar vara bra mycket vassare än så här
Citera
2010-05-13, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
tror det sket sig
Citera
2010-05-13, 16:58
Medlem
timbahs avatar
Lite dagsfärsk info, som säkert många av er finner intressant.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148329

Intressant reportage i SVTPlay länkas det till i den tråden.
Citera
2010-05-13, 17:30
Medlem
Palledamans avatar
Mycket intressant reportage!

Tyvärr är det väl så som han säger att det är "hobbygymmarna" som är det stora problemet och inte de som tävlar.

Lite som det blitt i Uddevalla nu:

http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.815502-ja-till-dopningstest-pa-alla-stora-gym
Citera
2010-05-13, 21:20
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jag har givit upp, jag kan aldrig bevisa det ändå. Egentligen är ju 495kg i knäböj ett bevis, men folk vill inte inse det.

Men det är ju bara bra för mig egentligen, folk tror ju helt ärligt att man kan bli störst och starkast i världen utan AAS. Så jag kan ju alltid säga att jag har tränat länge och äter mycket, vilket också fungerar, folk går på allt. :]

Ni har ju faktiskt bättre vetenskapliga argument för att så inte är fallet då, i och med dopingtest osv. Vill också påpeka att varje år så upptäcker man dussintals nya sätt och metoder att hitta olika metaboliter av olika androgener, så glappet blir ju smalare hela tiden.

Anser mig besegrad.

Man kan bli hur stor som helst.

För övrigt, jag är ren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in