2009-08-02, 16:00
Medlem
despots avatar
Undrar vad man kan göra med e-kort. Jag har swedbank, och har Visa Ung-kortet, ett vanligt kontokort.
Har dessutom internetbank med dosa. Frågan är:
Kan jag betala på tex en internetbutik som har "kortbetalning"?
testade att försöka handla, men då när man skulle välja betalningsalternativ så var det "kreditkort" man skulle klicka i. Vågade inte klicka vidare då, så det inte blev nåt knas

Nån som har koll om jag kan betala med mitt kort över nätet, som i detta sammanhang?
känns rätt crappy att inte kunna betala direkt med sitt kort på internetbutiker, för att slippa alla postförskotts- och fakuta-avgifter...
Citera
2009-08-02, 16:03
Medlem
jerros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despot
Undrar vad man kan göra med e-kort. Jag har swedbank, och har Visa Ung-kortet, ett vanligt kontokort.
Har dessutom internetbank med dosa. Frågan är:
Kan jag betala på tex en internetbutik som har "kortbetalning"?
testade att försöka handla, men då när man skulle välja betalningsalternativ så var det "kreditkort" man skulle klicka i. Vågade inte klicka vidare då, så det inte blev nåt knas

Nån som har koll om jag kan betala med mitt kort över nätet, som i detta sammanhang?
känns rätt crappy att inte kunna betala direkt med sitt kort på internetbutiker, för att slippa alla postförskotts- och fakuta-avgifter...
Ja det kan du!
Citera
2009-08-02, 16:10
Medlem
despots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerro
Ja det kan du!

men om det står "Kreditkort" som betalningsalternativ, är det kört då?

rätt skumt att de skriver kortbetalning först, för kortbetalning och kredit är väl inte samma grej?

man ska tydligen fylla i kortnummer, giltighetstid och säkerhetskod från kortet, har detta vanliga bankkort säkerthetskod på sig?

http://www.varbergssparbank.se/upload/bilder/kort/VISA_Ung.jpg
Senast redigerad av despot 2009-08-02 kl. 16:13.
Citera
2009-08-02, 16:38
Medlem
Gurkan100s avatar
Varför skaffar du inte bara ett vanligt VISA?

Citat:
men om det står "Kreditkort" som betalningsalternativ, är det kört då?

rätt skumt att de skriver kortbetalning först, för kortbetalning och kredit är väl inte samma grej?

Jo, det är troligtvis kortbetalning som avses (kredit + kontokort). Har inte hört talas om någon butik som bara accepterar att man handlar på kredit.. via sitt kort.

Citat:
man ska tydligen fylla i kortnummer, giltighetstid och säkerhetskod från kortet, har detta vanliga bankkort säkerthetskod på sig?
http://www.varbergssparbank.se/upload/bilder/kort/VISA_Ung.jpg

Kolla baksidan. Det är CVV som avses med säkerhetskod.
http://images.google.se/images?rlz=1C1GGLS_svSE291SE303&sourceid=chrome&q= CVV&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=sv&tab=wi
Citera
2009-08-02, 16:59
Medlem
despots avatar
För Visa-Ung har jag gratis

vad är bättre med vanligt VISA då?

hade tydligen inte internetbetalningar som tjänst, men det ska vara gratis för studerande, så ska nog ta och skaffa det...
Citera
2011-06-13, 17:09
Medlem
Culprits avatar
Med e-kort kan du på ett enkelt och säkert sätt betala på Internet. e-kort är en tjänst som kopplas till dina vanliga bankkort. Med e-kort kan du betala med kort på Internet utan att lämna ut ditt riktiga kortnummer.

Med e-kort skapas ett unikt e-nummer varje gång du betalar på Internet. För varje betalningstillfälle anger du belopp och hur länge e-numret ska vara giltigt hos inköpsstället, det vill säga under hur lång tid inköpsstället kan dra pengar från kontot. Det unika e-numret har automatiskt en livslängd på en månad. Du kan själv förlänga den upp till 24 månader vid exempelvis prenumerationer eller hotellbokningar som ligger längre fram i tiden än en månad.

När du betalar med e-kort använder du samma kod som när du loggar in till internetbanken utan säkerhetsdosa. e-kort är en tjänst som kopplas till dina vanliga bankkort. e-kort är klart att använda direkt efter anslutningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in