2009-08-02, 14:50
Medlem
fetttos avatar
I natt råkade jag trycka på sleepmode knappen på tangentbordet. Jag somnade, och när jag vaknade fick jag inte igång datorn. Jag höll in powerknappen, datorn stängdes av. När jag sedan startade datorn så är det bara svart på skärmen, inte ens bios visas. Cd-läsaren går att öppna och stänga, och fläktarna blåser på för fullt, men inget annat fungerar. Hjälp! Vad har hänt med min kära dator?!
Citera
2009-08-02, 14:57
Medlem
KryddAs avatar
Prova spam-tryck på allt möjligt; Esc, del, enter, ctrl+alt+del, Windows-knappen osv.
Citera
2009-08-02, 15:02
Medlem
fetttos avatar
Det var givetvis det första jag gjorde, nu har jag dessutom spam-slagit på allt möjligt. Är det möjligt att en reset av bios skulle fungera?

EDIT: Normalt sett ska väl sleepmode försvinna om man startar om datorn?
Senast redigerad av fettto 2009-08-02 kl. 15:06.
Citera
2009-08-02, 16:06
Medlem
Zlapptazks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettto

EDIT: Normalt sett ska väl sleepmode försvinna om man startar om datorn?

Absolut, det ska avaktiveras bara genom "pill på musen" eller möjligtvis en tryck på Powerknappen.

Skärmen är på? Kabeln sitter i?

Får du någon signal alls?

Int eller ext grafikkort?
Citera
2009-08-02, 16:13
Medlem
fetttos avatar
Skärmen är på. Alla kablar sitter, både i och utanför datorn. Ext grafikkort, men även testat moderkortets. Jag får inte minsta lilla signal.
Citera
2009-08-02, 16:20
Medlem
Zlapptazks avatar
fan så skumt, va arg jag skulle bli...

Testat boota med en OS skiva?

Plockade du ur det ext graffet? Vissa moderkort får ju för sig att stänga av det integrerade.
Citera
2009-08-02, 16:27
Medlem
fetttos avatar
Har inte testat OS skivan, det kändes som en sista åtgärd men nu börjar jag förstå att det kanske blir en jävla helkväll. Jag plockade inte heller ur graffkortet, tack för tipset. Det skumma är att jag letat som fan på google, och ingen annan verkar haft samma problem, kan det vara ett annat problem som bara sammanföll med sleep mode incidenten?
Citera
2009-08-02, 16:32
Medlem
Zlapptazks avatar
Du menar att sleepmode va droppen....

Låter långsökt, det är ju fi**a att du inte kommer in i Bios heller, risken är ju att du(läs någon/orginalinställningen) ställt in nått vajsing ang sleep.

Jag hade gått tillväga såhär...

1a: (om jag orkat) plocka ur grafikkort och testa Int.
1b: Nollställa Biosen
2: Svära högt och stoppa i OS skivan (funkar det så kanske det räcker med en reperation?)
Citera
2009-08-02, 16:44
Medlem
fetttos avatar
Efter många svordomar bestämde jag mig för att ta ut det externa kortet och köra det inbyggda, och visst fan går det vägen... Nu är bara frågan om kortet är stekt eller om det är en drivis som failat. Aja blir väl ett nytt kort nu, tack för hjälpen!
Citera
2009-08-02, 16:54
Medlem
Zlapptazks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettto
Efter många svordomar bestämde jag mig för att ta ut det externa kortet och köra det inbyggda, och visst fan går det vägen... Nu är bara frågan om kortet är stekt eller om det är en drivis som failat. Aja blir väl ett nytt kort nu, tack för hjälpen!

Synd om kortet, frågan är om det verkligen är trasigt. Gå igenom Bios noga och kolla alla grafikinställningar.

Kul att jag kunde hjälpa och lycka till...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in