2009-08-02, 13:42
Medlem
Jag sitter här och klinkar lite på min gitarr och försöker utveckla mitt spelande. En låt som jag har velat kunna spela redan innan jag började spela gitarr är "fuck her gently" med Tenacious D.

Den har visat sig vara rätt svår, så det har blivit till att lära sig lite annat emellan. Men nu tänkte jag försöka ta tag i det igen och försöka.

När jag googlar fram ackorden så märker jag att den fortfarande ligger på en för hög nivå för mig. Om man kör efter denna länken t.ex, och håller över ackorden för att se hur dom ska tas så har jag inte en chans.
http://www.ultimate-guitar.com/tabs/t/tenacious_d/fuck_her_gently_crd.htm

Dock märker jag att när jag googlar efter t.ex F#m så visar ingen annan att det ska tas på det sättet som dom gör på ultimate-guitar.com.

Om jag försöker ta ett F#m som dom gör på följande sida istället så får jag upp alternativ som jag klarar av att spela.
http://www.ezfolk.com/guitar/chords/F__Major/F_m/f_m.html

Det jag undrar är vad skillnaden blir om man väljer ett annat sätt att ta ett ackord på. Blir det en annan oktav, eller vad är det som skiljer egentligen? Kan man leta upp det sätt som passar en och sen köra efter det, eller slutar det med att allt man spelar låter skit?

Samma sak gäller för Bm. Jag fixar inte att ta det som dom beskriver på ultimate-guitar. Men om jag googlar fram en annan verision av ackordet så går det bra.
Citera
2009-08-02, 14:05
Medlem
Ostkrokens avatar
Visst kan oktavaspekten komma in i bilden, men oftast det som avgör för mig hur jag greppar dom är hur långa handförflyttningar man får mellan det föregående och nästkommande ackordet.

Mycket hand/finger förflyttande kan ge väldigt mycket "hsss" ljud från strängarna, det är något jag försöker undvika om jag spelar live.
Så försök att bara greppa om något enstak finger istället för att förflytta hela hand/fingersättningen. Om man lär sig att greppa samma ackord på flera olika ställen på halsen så kan man ofta klara sig med att bar flytta ett par enstaka fingrar
Citera
2009-08-02, 14:52
Medlem
wzbzs avatar
Mitt första tips är att du lär dig spela F#m och Bm som det står där. Du vet att du måste köra barré va? Alltså att du sätter pekfingret på alla strängar på andra bandet.

Och för att svara på din fråga, så ja, det kan bli en annan oktav. Men inte nödvändigtvis. De öppna ackorden (som visas på sidan) försöker alltid få basen så låg som möjligt om du fattar. Basen på F#m är ett F# på låga E-strängen, lägre än så kommer du inte. Det brukar vara denna bas man offrar när man flyttar runt ackord och förenklar dem. Själv tycker jag det är bra om man är konsekvent och isf skippar den mörka basen på alla ackord om man ändå gör det på vissa.

Men det är ju du som själv bestämmer vad som låter bäst. Om du alltid tar den enkla vägen kommer du inte lära dig så ibland är det bara att bita i det sura äpplet och lära sig de omöjliga ackorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in