Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
Vad är bäst för en två åring vid en gemensam vårdnad? Någon har sagt att barnet helst inte ska vara bort från sina föräldrar i mer än 4 dagar. Sedan har jag läst att det är bättre med en hel vecka eftersom barnet inte får så många seperationer samt att barnet hinner sjunka in i den nya miljön. Vad tror ni är bäst 4 eller 7 dagar. Kom gärna med källa om ni har läst något.
Jag bör även tillägga att vi är vänner och bor ett stenkast från varandra.
Håller precis på med samma sak här. Bor också ett stenkast (lite mer, 200 meter) bort, och jag har en fyra- och en tvååring. Vi testade tre dagar hit, tre dagar dit, funkade inte. När de kom hem till mamma igen (som bor kvar i gamla lägenheten), blev de gnälliga, 4-åringen började kissa på sig och 2-åringen var väldigt klängig.
Så nu testar vi två dagar hos mig, plus en dag mitt i smeten, alltså tre dagar hos mig, fyra hos exet.
Det finns en hel del info hos socialstyrelsen om växelvis boende, du kan söka där. De verkar överens om att små barn, 2-åringar, mår bättre av kortare intervall.
Jag kan återkomma om en månad när vi vet mer exakt hur de reagerar på det här.... annars testar vi en vecka. Har fått indikationer från den äldsta att hon gärna vill bo längre.
Det är skitsvårt; barn är individer. Det finns ingen universallösning. Det gäller att vara lyhörd och hålla noga koll på barnen. Mina klarade inte 3 dagar, andra föräldrar i samma sits jag pratat med nådde finfina resultat med det, andra har barnen en vecka i taget och alla är jättenöjda med det.