2009-08-02, 08:45
Medlem
KaptenBs avatar
Vad är bäst för en två åring vid en gemensam vårdnad? Någon har sagt att barnet helst inte ska vara bort från sina föräldrar i mer än 4 dagar. Sedan har jag läst att det är bättre med en hel vecka eftersom barnet inte får så många seperationer samt att barnet hinner sjunka in i den nya miljön. Vad tror ni är bäst 4 eller 7 dagar. Kom gärna med källa om ni har läst något.

Jag bör även tillägga att vi är vänner och bor ett stenkast från varandra.
Senast redigerad av KaptenB 2009-08-02 kl. 08:57.
Citera
2009-08-02, 09:09
Bannlyst
Om ni bor nära så skulle jag säga en vecka om ens det.
Citera
2009-08-02, 09:20
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
Vad är bäst för en två åring vid en gemensam vårdnad? Någon har sagt att barnet helst inte ska vara bort från sina föräldrar i mer än 4 dagar. Sedan har jag läst att det är bättre med en hel vecka eftersom barnet inte får så många seperationer samt att barnet hinner sjunka in i den nya miljön. Vad tror ni är bäst 4 eller 7 dagar. Kom gärna med källa om ni har läst något.

Jag bör även tillägga att vi är vänner och bor ett stenkast från varandra.

Håller precis på med samma sak här. Bor också ett stenkast (lite mer, 200 meter) bort, och jag har en fyra- och en tvååring. Vi testade tre dagar hit, tre dagar dit, funkade inte. När de kom hem till mamma igen (som bor kvar i gamla lägenheten), blev de gnälliga, 4-åringen började kissa på sig och 2-åringen var väldigt klängig.

Så nu testar vi två dagar hos mig, plus en dag mitt i smeten, alltså tre dagar hos mig, fyra hos exet.

Det finns en hel del info hos socialstyrelsen om växelvis boende, du kan söka där. De verkar överens om att små barn, 2-åringar, mår bättre av kortare intervall.
Jag kan återkomma om en månad när vi vet mer exakt hur de reagerar på det här.... annars testar vi en vecka. Har fått indikationer från den äldsta att hon gärna vill bo längre.

Det är skitsvårt; barn är individer. Det finns ingen universallösning. Det gäller att vara lyhörd och hålla noga koll på barnen. Mina klarade inte 3 dagar, andra föräldrar i samma sits jag pratat med nådde finfina resultat med det, andra har barnen en vecka i taget och alla är jättenöjda med det.
Citera
2009-08-02, 11:58
Medlem
DeusSanctis avatar
En natt i veckan per år barnet är, brukar man säga, så 2 nätter i veckan tycker jag hade varit bättre. Det heter inte gemensam vårdnad heller utan växelvis boende och det brukar inte rekommenderas för barn under 3 år då de i allmänhet mår bättre av att ha ETT hem men träffa den andra föräldern regelbundet. Har familjerätten rekommenderat er växelvis boende eller har ni själva bestämt det?
Citera
2009-08-02, 12:02
Medlem
Klot-Johans avatar
Du har fått bra svar av Snorlyktan, barn är individer så det finns ingen universallösning.
Man måste vara lyhörd och testa sig fram vad som passar barnet och er bäst.
Och något som funkar en period behöver inte fungera vid ett annat tillfälle.

En av mina ungar orkade inte riktigt med vv så denne fick periodvis bo en månad hos fadern och en vecka hos mig. De andra fortsatte vv.
Under en annan period var det kortare perioder som gällde för ett annat barn 3-4 dagar medans de andra fortsatte vv.

Har vänner som kört 2-veckors perioder och tyckt att det varit det bästa - även för små barn.
Citera
2009-08-02, 12:12
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
En natt i veckan per år barnet är, brukar man säga, så 2 nätter i veckan tycker jag hade varit bättre. Det heter inte gemensam vårdnad heller utan växelvis boende och det brukar inte rekommenderas för barn under 3 år då de i allmänhet mår bättre av att ha ETT hem men träffa den andra föräldern regelbundet. Har familjerätten rekommenderat er växelvis boende eller har ni själva bestämt det?

Vi är goa vänner och har bestämt det själva. Nu funderar vi på hur vi ska göra efter semestern. En gång i veckan brukar vi träffas och hitta på något tillsammans.

Tack för svaren. Jag kollade runt på Socialstyrelsens hemsida men hittade inga exakta rekommendationer. Jag har läst på flera ställen att 2,3,4 dagar passar bättre för en tvååring än en vecka. Dock duger det tyvärr inte att säga att jag har läst det på ett inlägg på FB. Så jag ska kolla runt och se om jag hittar bra källa på det någonstans.
Citera
2009-08-02, 12:24
Medlem
Klot-Johans avatar
Citat:
Jag kollade runt på Socialstyrelsens hemsida men hittade inga exakta rekommendationer. Jag har läst på flera ställen att 2,3,4 dagar passar bättre för en tvååring än en vecka. Dock duger det tyvärr inte att säga att jag har läst det på ett inlägg på FB. Så jag ska kolla runt och se om jag hittar bra källa på det någonstans.
Oavsett vad socialstyrelsen säger så behöver inte det vara den bästa lösningen för er.
Om ni nu kan samarbeta så bra borde det räcka med att komma med förslaget att testa er fram. Socialstyrelsens råd tar jag mest som rekommendationer riktade framförallt till de som inte samarbetar alls.
Citera
2009-08-02, 12:34
Medlem
KaptenBs avatar
Tack för svaret.

Nej det är från fall till fall. Men det är ändå intressant att läsa vad experter skriver innan vi beslutar något.

Jag hittade en intressant artikel i DN:
http://www.dn.se/blogg/fragainsidan/2009/03/17/vid-vaxelvist-boende-vad-ar-bast-for-barnet-2191

Citera
2009-08-02, 12:46
Medlem
Klot-Johans avatar
Citat:
Artikel
Tack för en intressant länk.

Jag håller dock inte med om svaret då mina egna barn själva har uttryckt det redan tidigt att de upplevde det som att de har en familj på två ställen.
Tror att det är mest vuxna som anser att det borde vara rörigt.
Jag har hört alla argument varför man inte ska ha vv eftersom vi gjorde det innan det blev vanligt. Samtliga grundade sig på vad vuxna tycker inte vad barn säger.

Jag hävdar bestämt att vardagskontakten är det viktigaste för barnen. Man kan ha hur nära kontakt som helst med barnet för en period. Mister man vardagskontakten mister man även den nära relationen förr eller senare.

Tycker att hon ger ett direkt puckat svar då hon inte utgår från att man ska lyssna på barnet utan hon ger oproffesionellt rådet att vänta.
Citera
2009-08-02, 14:06
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Vi är goa vänner och har bestämt det själva. Nu funderar vi på hur vi ska göra efter semestern. En gång i veckan brukar vi träffas och hitta på något tillsammans.

Tack för svaren. Jag kollade runt på Socialstyrelsens hemsida men hittade inga exakta rekommendationer. Jag har läst på flera ställen att 2,3,4 dagar passar bättre för en tvååring än en vecka. Dock duger det tyvärr inte att säga att jag har läst det på ett inlägg på FB. Så jag ska kolla runt och se om jag hittar bra källa på det någonstans.

Ni hittar på saker en gång i veckan skriver du. Varför inte passa på att göra överlämnande i samband med det.. När ni är klara för dagen med det roliga ni gör, så följer ungen hem till pappan eller mamman efteråt, beroende på vems tur det är att ha ungen hos sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in