2009-08-02, 11:01
Medlem
Även om jag har brådis så är 30 min minimum, och då menar jag puttra efter att alla ingredienser är i osv.

Visst blir det bättre med längre koktid, har jag tid kör jag den en timme.

Vore intressant att få veta varför - vad händer egentligen under den där timmen, som gör att det smakar bättre?
Citera
2009-08-02, 13:20
Medlem
dePauls avatar
Heston Blumenthal körde i 8 h om jag minns rätt. Själv försöker jag hålla mellan 40 min och 1 h. Smakerna sätter sig bättre om man kör länge, men det finns en gräns där ytterlagare förlängd tid ger endast marginala skillnader. Personligen tror jag att den brytningspunkten ligger på mellan 1½-2 h.

~Paul~
Citera
2009-08-02, 13:39
Medlem
Jag brukar steka köttfärsen först, sen slänger jag i krossade tomater och basilika och andra örtkryddor. Sedan får det puttra upp och bli varmt bara. Tar bara köttfärsens stektid + någon minut.
Citera
2009-08-02, 17:38
Medlem
Her0ins avatar
I min har jag lök, vitlök, sambal oeleke, blairs after death, basilika, skivade morötter, färsk svamp, grädde, krossade tomater, salt, vitpeppar, svartpeppar, cayenne mfl.
Citera
2009-08-02, 18:58
Medlem
Minst två timmar, gärna fyra eller fler och det gäller många andra kötträtter också
Citera
2009-08-02, 19:02
Medlem
2-4 tim skulle jag tro, om du börjar ed rikligt emed vätska, längre, men tillsätt inte vätska efter lång koktid.
Citera
2009-08-02, 20:28
Medlem
Ska sticka ut hakan här och säga att efter en timme gör det ingen jävla skillnad. Jag smakar det inte i alla fall.
Citera
2009-08-02, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Ska sticka ut hakan här och säga att efter en timme gör det ingen jävla skillnad. Jag smakar det inte i alla fall.
ÅÅÅjo...
Alla grönsaker ska koka sig riktigt mjuka, nästan försvinna.
Köttet ska inte ha det minsta tuggmotstånd, det ska smälta.
Citera
2009-08-02, 21:13
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Her0in
I min har jag lök, vitlök, sambal oeleke, blairs after death, basilika, skivade morötter, färsk svamp, grädde, krossade tomater, salt, vitpeppar, svartpeppar, cayenne mfl.

Ingen köttfärs?

Min köttfärssås brukar få puttra i 1½-2½ timme (om jag har tid).
Citera
2009-08-03, 03:06
Medlem
MadamMims avatar
Lät det koka 12-13 timmar en gång, lite halvt ofrivilligt (hade saker att göra under dagen).
Vet inte om det gjorde någon skillnad, men den blev helt klart i världsklass!
Citera
2009-09-01, 00:27
Medlem
Disco Moskvas avatar
Jag kör långa koktider. Dagens blev 3,5 - 4 h. Tricket är att bygga smakerna från början, låta dem koka in och sen köra en sista smakförstärkning de sista 5-10 minuterna. Då får man ett jättebra smakregister som går hela vägen från dovt djup till finlir.

Mitt recept på bra "vardags"-KFS
  • Fräs först nötfärs, lägg i lite i taget för att undvika kokning och seghet.
  • Sen i med gul lök, fräs på en stund.
  • När löken är klar gör man ett hål i blandningens mitt, blotta alltså stekpannans botten. Häll några droppar olivolja där och lägg sedan på en ordentligt stor klick tomatpuré (3-4 msk). Låt den fräsa lite, när den precis börjar mörkna blandar du ut den i nötfärs- och lökmassan. Stek någon minut, sen langar man i 400 gr krossade tomater. Koka ihop ca 10-15 min.
  • Nu är det dags för första kryddningen. 2-3 pressade vitlöksklyftor, ordentligt med peppar, örter (jag kör ett paket frysta italienska eller provecalska från Findus) och buljong. Man kan också köra med köttfond, det finns en som heter Kött & Vin som funkar väldigt bra.
  • Ållrajt. Nu är det bara att låta det sjuda/koka på. Ju längre desto bättre. 1 timme tycker jag är minimum. När det tjocknar på fyller du på med vatten, låt det koka ner och fyll på igen. Upprepa. Kolla om sältan är bra, om inte så kör i mer buljong/fond.
  • Med 5-10 minuter kvar drar du i ytterligare en eller två vitlöksklyftor, eventuell peppar och ett lass örter (för min del, 1 pkt frysta igen). Det här ger sköna övertoner till anrättningen.
Citera
2009-09-01, 01:04
Medlem
MoLoKs avatar
Jag brukar inte låta den koka så länge. Men visst, den smakar bättre efter några timmar - dock OAVSETT om den fått koka eller bara stå utan värme.

Precis som en hel del andra rätter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in