Citat:
Ursprungligen postat av BRZM
Jag är enligt alla jag känner antingen uppåt som en djävla sol på den varmaste dagen eller som det kallaste isberget. Det finns INGET mellanting och jag själv märker det. Jag har inget mellanting. Det är antingen eller! Folk lider av det i min omgivning, främst min sambo (givetvis).
Vad kan det vara? Har varit så här i alla år jag vet. Är 85:a.
Hejsan!
Du kan förmodligen ha bipolärt syndrom. Det du beskrivit stämmer väldigt väl in på det i vilket fall.
Det finns givetvis hjälp att få. Ta kontakt med psykiatrin. Man medicinerar vanligast med Lithionit som fungerar stämningsstabiliserande. Det ska alltså se till att jämna ut dig och kapa de extrema topparna och de extrema dalarna så att du helt enkelt kan fungera på ett bättre sätt. Lithionit går att kombinera med andra läkemedel för att hitta rätt balans, antiepileptika har god effekt som stämningsstabiliserare och ett vanligt läkemedel är Lamictal. Atypisk neuroleptika kan användas för att bromsa psykotiska inslag, vilket kanske inte är ett problem i ditt fall.
Att ha en samtalskontakt är att föredra. Medicinen ska förhoppningsvis ge dig en bra grundnivå men terapi ska hjälpa dig att hitta bra sätt att hantera din tillvaro på. Att kunna snacka av sig och få lite nya infallsvinklar att se på saker och ting är väldigt viktigt.