2009-08-01, 20:25
Medlem
BRZMs avatar
Jag är enligt alla jag känner antingen uppåt som en djävla sol på den varmaste dagen eller som det kallaste isberget. Det finns INGET mellanting och jag själv märker det. Jag har inget mellanting. Det är antingen eller! Folk lider av det i min omgivning, främst min sambo (givetvis).

Vad kan det vara? Har varit så här i alla år jag vet. Är 85:a.
Citera
2009-08-01, 21:30
Medlem
pochps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRZM
Jag är enligt alla jag känner antingen uppåt som en djävla sol på den varmaste dagen eller som det kallaste isberget. Det finns INGET mellanting och jag själv märker det. Jag har inget mellanting. Det är antingen eller! Folk lider av det i min omgivning, främst min sambo (givetvis).

Jag har haft lite samma problem under vissa perioder faktiskt..har själv manodepression i familjen så är nog inte helt omöjligt att det är någonting i den stilen som kryper sig på mig lite smått i alla fall.

Huruvida det är så för dig vet jag ej. Men det kan ju vara värt att kolla upp så du vet säkert (om man nu kan veta säkert med svensk psykvård?). Behövs ju ibland en ordentlig utredning för att få klarhet i det hela eftersom dom ännu inte utvecklat tekniken då man gör ett blodprov och ser ifall man har det i generna eller inte (väl? jag läste om detta för typ 5 år sedan och har ej följt upp det).
Finns ju medicin för just manodepression (även om jag själv inte märkt att den fungerar 100%-igt på min mamma).

Lycka till!
Citera
2009-08-03, 06:23
Medlem
UlfHamrins avatar
Citat:

Hejsan!

Du kan förmodligen ha bipolärt syndrom. Det du beskrivit stämmer väldigt väl in på det i vilket fall.

Det finns givetvis hjälp att få. Ta kontakt med psykiatrin. Man medicinerar vanligast med Lithionit som fungerar stämningsstabiliserande. Det ska alltså se till att jämna ut dig och kapa de extrema topparna och de extrema dalarna så att du helt enkelt kan fungera på ett bättre sätt. Lithionit går att kombinera med andra läkemedel för att hitta rätt balans, antiepileptika har god effekt som stämningsstabiliserare och ett vanligt läkemedel är Lamictal. Atypisk neuroleptika kan användas för att bromsa psykotiska inslag, vilket kanske inte är ett problem i ditt fall.

Att ha en samtalskontakt är att föredra. Medicinen ska förhoppningsvis ge dig en bra grundnivå men terapi ska hjälpa dig att hitta bra sätt att hantera din tillvaro på. Att kunna snacka av sig och få lite nya infallsvinklar att se på saker och ting är väldigt viktigt.
Citera
2009-08-03, 14:42
Medlem
lithionits avatar
Citat:

tycker som ulf hamrin att det låter som att du kan vara bipolär, och att du kan lida av ett fenomen som heter rapid cycling där sinnesläget svänger upp och ned hela tiden.
Citera
2009-08-05, 11:19
Bannlyst
Skulle kunna vara:
http://en.wikipedia.org/wiki/Borderl...ality_disorder

Vill inte dra några snabba slutsatser, kan dock vara annat, mycket annat.
Men kan alltid vara intressant läsning för en lekman.

Kan även tillägga att även jag är...
Citera
2009-08-05, 17:28
Medlem
hackkycklings avatar
Lite för knapphändig information för att kunna bedöma. Jag fick en bordelinediagnos för några år sedan, eller ja emotionellt instabil personlighetsstörning kallas det numera. Där är ett av de mest framträdande problemen just så kallat svart-vitt tänkande. Det finns liksom inga gråskalor.

Livet kan vara fantastiskt ena sekunden och kolsvart nästa. Folk är antingen helt goda eller rakt igenom onda. Gör man minsta lilla misstag är helheten förstörd, osv. Berg-och-dalbana helt enkelt. Varje dag.

Andra typiska kännetecken för Borderline/Emotionellt instabil PS är exempelvis att man lever destruktivt, har problem i relationer, är misstänksam/paranoid, hyser ett stort självförakt och bär på en känsla av konstant "tomhet". En tomhet man ofta försöker råda bot på m.h.a. destruktiva handlingar (t ex självskada, missbruk eller annat riskfyllt beteende).

Med manodepp handlar det oftare om lite längre ihållande "uppåt/nedåt-perioder". D v s en manisk period kan hålla i sig veckor, och deppen likaså.

EDIT: tangentsnubbel
Senast redigerad av hackkyckling 2009-08-05 kl. 17:32.
Citera
2009-08-05, 17:30
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilBlackout666
Skulle kunna vara:
http://en.wikipedia.org/wiki/Borderl...ality_disorder

Vill inte dra några snabba slutsatser, kan dock vara annat, mycket annat.
Men kan alltid vara intressant läsning för en lekman.

Kan även tillägga att även jag är...

fick den tanken också...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in