• 1
  • 2
2009-08-01, 13:57
Bannlyst
Har råkat ut för ett konstigt problem. Ibland när jag slår på datorn låser sig windows under uppstart och skärmen blir bara svart, ingen hårddisksaktivitet eller nånting. Bios laddar normalt men det är när windows skall startas som det blir svart. Först var det bara ungefär 1 av 10 starter detta fenomen inträffade, men nu är det uppe i ca 1 av 5 starter! Vad kan detta bero på? Datorn är 3 mån gammal med Windows vista (äkta aktiverad version). Datorn fungerar stabilt i övrigt, inga krascher eller omstarter när man spelar osv.
Citera
2009-08-01, 14:07
Medlem
stig88s avatar
har haft samma problem på burken jag har... (dock 3år gammal) Den började hänga sig i start och jag proppade i färska Windows versioner gång på gång. En gång då jga skulle köra en extern hdd så sa datorn till mig att den inte hade tillräckligt med ström (det är en stationär dator) för att driva den. mitt problem vart bara värre och värre det med och när jag skaffade ett tangentbord med belysning så ballade den ur helt ock hållet. Då hade jag ju felet upplagt. Nättagget håller på dö. plocade ut agget och rengjorde grundligt och kollade efter ev brända komponenter och satte i igen. Funkade klockrent. Sen dess har jag inte varit med om några konstigheter. Och kan köra både me belyst tgntbord och exterm hdd. (har dock dragit ur en av DVD läsarna)
Citera
2009-08-01, 14:08
Medlem
glhfs avatar
Är all hårdvara Vista kompatibel? Några externa enheter kopplade till datorn vid boot?
Citera
2009-08-01, 14:14
Medlem
glhfs avatar
Försök med safe mode för att utesluta mjukvarurelaterade problem. I det fallet kommer inte drivrutinerna för mestadelen av hårdvaran att laddas, och kommer du då in i Windows är det antingen en drivrutin som krånglar alternativt hårdvaran i sig.
Citera
2009-08-01, 15:06
Medlem
McKenneths avatar
Externa enheter

Som glhf är inne på, Externa enheter.
Ofta när det blir sådär så är det en extern hårddisk kopplad till datorn som fuckar upp starten.
Citera
2009-08-01, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av glhf
Är all hårdvara Vista kompatibel? Några externa enheter kopplade till datorn vid boot?

Nej inga externa enheter är tillkopplade, om nu inte en dansmatta och joystick räknas.
Citera
2009-08-01, 18:01
Medlem
D3N13Ds avatar
Kika här för eventuella lösningar:

http://social.technet.microsoft.com/...3-2ada4a39bef8

http://forums.cnet.com/5208-12546_10...hreadID=262632
Senast redigerad av D3N13D 2009-08-01 kl. 18:10.
Citera
2009-08-02, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av D3N13D
Kika här för eventuella lösningar:

http://social.technet.microsoft.com/...3-2ada4a39bef8

http://forums.cnet.com/5208-12546_10...hreadID=262632

Det där blev jag inte mycket klokare av. Är det verkligen ingen som vet hur man löser detta?
Är det möjligt att strömförsörjningen är för klen? Har 3 hårddiskar, geforce 9800 gt och Intel core2 quad processor, nätdelen är på 550 watt.
Citera
2009-08-02, 17:17
Medlem
baretta1s avatar
Är burken klockad? snygg avatar, är det du
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Det där blev jag inte mycket klokare av. Är det verkligen ingen som vet hur man löser detta?
Är det möjligt att strömförsörjningen är för klen? Har 3 hårddiskar, geforce 9800 gt och Intel core2 quad processor, nätdelen är på 550 watt.
Citera
2009-08-02, 17:19
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har bara skuggläst tråden, men hur står det till med minnet?

Har du kört en felsökning på minnen med hjälp av memtest86+?
Citera
2009-08-02, 17:24
Medlem
CronoSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McKenneth
Som glhf är inne på, Externa enheter.
Ofta när det blir sådär så är det en extern hårddisk kopplad till datorn som fuckar upp starten.

Jag måste stänga av mina externa diskar innan uppstart, 3 st. Datorn bootar inte som den ska annars. Bara att dra igång dem sen.
Citera
2009-08-02, 17:28
Medlem
McKenneths avatar
Usb

Om det är USB-diskar så är det inte alltid det räcker att stänga av dem.
Man måste rycka ur usb-anslutningen också!
Fråga mig inte varför men så kan det vara...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in