2009-08-01, 10:35
Medlem
Hur länge håller fryst mat?

Tänker främst på köttfärs och korv.

Hittade ett paket köttfärs i frysen som gick ut hösten 2007 och slängde detta men behövde jag det?

Mvh,
Ray
2009-08-01, 10:59
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ray.Krebbs
Hur länge håller fryst mat?

Tänker främst på köttfärs och korv.

Hittade ett paket köttfärs i frysen som gick ut hösten 2007 och slängde detta men behövde jag det?

Mvh,
Ray

Jag tror du gjorde rätt, men samtidigt hade jag nog chansat, tinat upp och luktat rykt på axlarna och tillagat något. "det som inte dödar härdar"

Den officiella tråden för "enkla" eller snabba frågor om mat
2009-08-04, 12:13
Medlem
Testa

Håller med epost72, tina och testa lukt och smak.

Som kuriosa kan nämnas att jag kokade jättegod saft och marmelad av infrysta bär från 70-talet förra helgen... Näringsvärdet kan nog diskuteras, men ingen äter/dricker ju ändå sådant för att det är nyttigt.

En fråga, kanske mer lämpad för fysiktråden, är ju också vad dessa bär kostat, dvs vad kostar det att hålla 10 kg bär frysta i 35 år...
2009-08-04, 12:22
Medlem
klybans avatar
Köttfärsen i sig är nog inga större problem.
Men däremot om det är dåligt packat så kan den fått smak av frysen och ha frys torkat en del.

Men bara göra en kryddstakt gryta så är det problemet löst.
2009-08-04, 12:55
Medlem
dePauls avatar
Hållbarheten har att göra med hur mycket fett råvaran innehåller, i vilket skick råvaran var i samband med infrysning (hur gammal/fräsch), hur den är behandlad (kokt, stekt eller rå), om det finns ben, vilket temperatur frysen håller och på vilket sätt råvaran är förpackad.

När det gäller den eventuella kostnaden att hålla bär frysta i 35 år så är denna fråga av akademisk natur eftersom man ju inte endast lagrar frysta bär i sin frys. Dvs, den är igång oavsett om bären är där eller inte . Den enda faktorn är således utrymesskäl, alltså den plats dessa bär upptar under dessa 35 år och som skulle kunna användas till annat.

~Paul~
2010-01-04, 01:03
Medlem
blotarns avatar
Jag lånar tråden.
Hittade ett paket fiskpinnar i frysen som gick ut 2008. Ok att käka?
Jag är lite fundersam när det gäller fisk. Hållbarhet och liknande.
Har inte tinat och luktat men bröt av en fiskpinne och luktade på den, när den fortfarande var fryst. Den luktade ungefär som kartongen gjorde... Kartong alltså.
2010-01-04, 01:32
Medlem
klybans avatar
Här har du den klistrade tråden.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1044868

Fiskpinnar luktar alltid dåligt, men så länge den varit i frysen så kommer ingen hälsovådligt hända.

Enda är att den smakar dåligt i så fall.
Men kommer nog smaka som det ska ändå om inte paketet varit öppet.
För då kommer det smaka lite frys, och det kan smaka lite sådär.
Men ta lite ketchup på, så märker du inget alls
2010-01-04, 06:26
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blotarn
Jag lånar tråden.
Hittade ett paket fiskpinnar i frysen som gick ut 2008. Ok att käka?
Jag är lite fundersam när det gäller fisk. Hållbarhet och liknande.
Har inte tinat och luktat men bröt av en fiskpinne och luktade på den, när den fortfarande var fryst. Den luktade ungefär som kartongen gjorde... Kartong alltså.

Vänligen använd den klistrade tråden som det länkas till ovan.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in