2014-06-06, 14:43
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSebastior
Ah det va synd ju heh.

Satsa på gabapentin i så fall.
Citera
2014-06-06, 15:15
Medlem
Tror du VC hade skrivit ut det till en fd. benso missbrukare? Sen verkar den ha en massa skumma biverkningar som får mig att tveka lite.
Citera
2014-06-06, 16:36
Medlem
Macgarvers avatar
Citat:
Tror du VC hade skrivit ut det till en fd. benso missbrukare? Sen verkar den ha en massa skumma biverkningar som får mig att tveka lite.

Inte en chans. Baclofen påverkar gaba och är beroendeframkallande.
Senast redigerad av Macgarver 2014-06-06 kl. 17:02.
Citera
2014-06-06, 23:18
Bannlyst
Citat:

Jag fick det utskrivet av beroendecentrum som fd benso-missbrukare. Jag hade med mig en sammanfattning av en studie där ingen beroenderisk nämndes fast jag läst på andra håll att den var på riktigt och inget att nonchalera.

Läkare oroar sig mer över beroenderisken än andra biverkningar. Han som skrev receptet varnade dock för att man kunde få förhöjda njurvärden.

Det är en medicin som är kraftigt beroendeframkallande, men av nån anledning vill man inte ge den stämpeln till vissa läkemedel i FASS, så den är inte lika svår att få ut som benso och släktingar.
Fick den först efter Tegretol, Revia, Selincro, Antabus, Campral och Topimax, men tror att det finns många antiepeleptika som kan ha god effekt mot suget förutom Baklofen.

Finns ju folk även i Lyrica-tråden som tror alla som beskriver utsättningen och beroendepotentialen hos den, är veklingar och överdriver (annars vore den ju narkotikaklassad och så skulle de stå om kraftig tillvänjning).

Slutsats, lita på dem som äter medicinerna, inte på de som skriver ut dem!
Senast redigerad av KvasiOrko 2014-06-06 kl. 23:21.
Citera
2014-06-07, 12:21
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macgarver
Inte en chans. Baclofen påverkar gaba och är beroendeframkallande.

Jupp o det är GABA-B den påverkar inte GABA-A som benso gör.
Citera
2014-06-07, 14:51
Medlem
Är det värt att ens försöka?
Kan man få en mood-boost på det, något avslappnande? Läst lite blandat om det, så vet inte vad jag ska tro hehe.
Citera
2014-06-07, 21:59
Medlem
Verkar fungera mycket bra mot TICS också, vilket jag har.

Baklofen, hur finner jag dig?

Köerna till VC är för långa i Stockholm...
Citera
2014-06-07, 22:31
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamOO
Verkar fungera mycket bra mot TICS också, vilket jag har.

Baklofen, hur finner jag dig?

Köerna till VC är för långa i Stockholm...

GP har.
Citera
2014-06-08, 22:44
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko

Det är en medicin som är kraftigt beroendeframkallande, men av nån anledning vill man inte ge den stämpeln till vissa läkemedel i FASS, så den är inte lika svår att få ut som benso och släktingar.
Fick den först efter Tegretol, Revia, Selincro, Antabus, Campral och Topimax, men tror att det finns många antiepeleptika som kan ha god effekt mot suget förutom Baklofen.

Finns ju folk även i Lyrica-tråden som tror alla som beskriver utsättningen och beroendepotentialen hos den, är veklingar och överdriver (annars vore den ju narkotikaklassad och så skulle de stå om kraftig tillvänjning).

Jag har fått känslan av att läkare tror att om ett preparat inte är särskilt psykiskt beroendeframkallande så kommer det vara extremt lätt att sluta med (som baklofen, lyrica och gabapentin), något som verkligen inte stämmer.
Citera
2014-06-13, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
GP har.

Vad är GP?

Behöver verkligen dessa, tacksam för svar!

mvh
Citera
2014-06-13, 20:49
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Jag fick det utskrivet av beroendecentrum som fd benso-missbrukare. Jag hade med mig en sammanfattning av en studie där ingen beroenderisk nämndes fast jag läst på andra håll att den var på riktigt och inget att nonchalera.

Läkare oroar sig mer över beroenderisken än andra biverkningar. Han som skrev receptet varnade dock för att man kunde få förhöjda njurvärden.

Vad fick du det utskrivet mot? Kan man be läkaren om att få byta ut tegretol mot den här? Jag får tegretol för "att kunna slappna av".
Citera
2014-06-14, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Vad fick du det utskrivet mot? Kan man be läkaren om att få byta ut tegretol mot den här? Jag får tegretol för "att kunna slappna av".

Alkoholberoende, jag fick Tegretol för det först. Du kunde du ju prova, har läkaren en sån inställning kanske han inte är så svår :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in