• 1
  • 2
2009-08-01, 20:43
Medlem
Köses avatar
Läskigt...

Ska vi gissa på otäta lastluckor? Klantig ballastkörning för att upphäva slagsidan (likt jan heweliusz)?

Skulle aldrig sätta min fot på en sån jäkla holk.
Citera
2009-08-02, 02:25
Medlem
Dejads avatar
Vaknade vid 5 halv 6 tiden av att det blåste och regnade nåt jävulskt (jobbar och bor i strömstad just nu) så otäta lastluckor, vindby som fartyget att kränga och kanske sjön och lasten gjorde sitt. Enligt skepparn på kostervåg (färja till koster) så guppade det bra på morgonturen in strax efteråt. Har inte hunnit prata så mycket med dem men ska göra det i veckan.

Ska se hur mycket jag kan luska ut folk här uppe.
Fin plottning du hade.
Citera
2009-08-02, 14:14
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Exakt. Flottarna ligger ju på däck och blåser upp sig automatiskt när dom hamnar i vattnet.

Här kan man följa arbetet "live". Just nu ligger två fiskebåtar och en båt från kustbevakningen och cirklar över platsen där dom tror att hon sjönk.

http://marinetraffic.com/ais/

En mycket intressant länk. Tack för den och öviga om räddningsarbetet!

Någon som vet om man kan följa sökarbetet som sker i annan regi nu efter? Enl kartan sker ingenting speciellt idag (men det är ju söndag och hoppet om överlevande ute).
Mvh
Citera
2009-08-03, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Någon som vet om man kan följa sökarbetet som sker i annan regi nu efter? Enl kartan sker ingenting speciellt idag (men det är ju söndag och hoppet om överlevande ute).
Mvh
Det blir inget mer sök. De har bekräftat att det okända eko som de två(?) lokala fiskebåtarna upptäckte söder om Kosteröarna och där det "bubblade olja" på ytan var Langeland.

Drygt 100 meters djup ligger hon på så man lär knappast göra ett skit mer än att utfärda dödsattesterna för de sex som förmodligen är kvar ombord.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3296049.svd

Resten av arbetet sköts av polisens pappersavdelning nu. Inte lika dramatiskt att följa.
Citera
2009-08-05, 16:54
Medlem
Krushers avatar
Det var väl polacker i besättningen, så Langeland är väl inget som prioriteras att bärga.
Citera
2009-08-05, 22:41
Medlem
Kanske är dags att ta bort frågetecknet från rubriken? De har ju hittat skeppet nu.
Citera
2009-08-05, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krusher
Det var väl polacker i besättningen, så Langeland är väl inget som prioriteras att bärga.

Lär nog vara ganska uteslutet med bärgning, polacker eller ej.
Citera
2009-08-06, 12:39
Medlem
GasGlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusher
Nja, besättningen var väl rysk och ukrainsk fast din slutledning gäller kanske ändå.
Citera
2009-08-10, 14:58
Medlem
Köses avatar
Verkar som om min gissning om otäta lastluckor var rätt.

Små torrbulkfartyg försvinner på tok för ofta världen över, nästan alltid har lastluckorna inte varit täta vilket medför flytande last. Får man flytande last kan fartyget slå runt på sekunder.
Citera
2010-03-11, 15:01
Medlem
Running_mans avatar
Är detta sista bilden på MV Langeland? Foto tagen av mig utanför Karlshamn den 21 Maj 2009.

Gjorde bilden publik först idag, vet ej varför jag väntat såhär länge.

1. Blev orsaken till förlisningen någonsin fastställd?
2. Gick man ner med dykare?

Hon var en vanlig syn guppandes för ankar utanför staden, man saknar henne nästan...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in