Jag har en fundering och vill gärna se vad ni tycker, eller om det finns dom som har använt den metoden.
Det handlar helt enkelt om spekulations-köpa av bostad. Jag har insett att om man slår till att köpa bostad i RÄTT läge, så kan man vinna bra pengar på det. Har man ett eget boende, och gör detta för "businessens skull", så behöver man nog inte ens flytta in. Det jag är mindre säker på om föreningen godkänner medlemskap om personen inte flyttar in.
Det är två saker som jag tror är viktigt är tänka på:
- Man har pengarna redo i hands
- Man måste tänka på att, när man sedan ska sälja, måste man betala ett mäklararvode också, samt skatt på vinsten. Så man måste räkna in de kostnaderna, för att se om det ens är värt det.
Och med "rätt läge att köpa" menar jag t.ex:
- Mitt i sommaren när många är på semester, eller under jullovet.
- När du märker att säljaren är desperat som kan släppa bostaden billigare
- bostad med renoveringsbehov som säljs mycket billigare
- ifall du har koll på försäljningspriserna i ett visst område, så kan du slå till någon gång när du ser en bostad i det området till betydligt lägre pris, där det finns potential å sälja dyrare.
- Köpa från de objekt som finns på blocket. Visserligen är det oftast folk som vill chansa och sälja dyrt, men ibland kan man hitta bra priser på bostäder, där säljaren bara vill skippa betala mäklararvode. I själva verket inser de kanske inte att man kan få mycket bättre pris om bostaden säljs genom mäklare och hemnet.se.
Är det något annat "rätt tillfälle", som ni vill gärna dela med er?
Vore intressant med era åsikter!