2009-07-31, 20:26
Medlem
Jag har en fundering och vill gärna se vad ni tycker, eller om det finns dom som har använt den metoden.

Det handlar helt enkelt om spekulations-köpa av bostad. Jag har insett att om man slår till att köpa bostad i RÄTT läge, så kan man vinna bra pengar på det. Har man ett eget boende, och gör detta för "businessens skull", så behöver man nog inte ens flytta in. Det jag är mindre säker på om föreningen godkänner medlemskap om personen inte flyttar in.

Det är två saker som jag tror är viktigt är tänka på:
- Man har pengarna redo i hands
- Man måste tänka på att, när man sedan ska sälja, måste man betala ett mäklararvode också, samt skatt på vinsten. Så man måste räkna in de kostnaderna, för att se om det ens är värt det.

Och med "rätt läge att köpa" menar jag t.ex:

- Mitt i sommaren när många är på semester, eller under jullovet.
- När du märker att säljaren är desperat som kan släppa bostaden billigare
- bostad med renoveringsbehov som säljs mycket billigare
- ifall du har koll på försäljningspriserna i ett visst område, så kan du slå till någon gång när du ser en bostad i det området till betydligt lägre pris, där det finns potential å sälja dyrare.
- Köpa från de objekt som finns på blocket. Visserligen är det oftast folk som vill chansa och sälja dyrt, men ibland kan man hitta bra priser på bostäder, där säljaren bara vill skippa betala mäklararvode. I själva verket inser de kanske inte att man kan få mycket bättre pris om bostaden säljs genom mäklare och hemnet.se.

Är det något annat "rätt tillfälle", som ni vill gärna dela med er?

Vore intressant med era åsikter!
Senast redigerad av darrenp82 2009-07-31 kl. 20:40.
Citera
2009-08-01, 11:57
Medlem
pontusandes avatar
Det här låter ungefär lika vettigt som att spekulera i aktier med 20.000 i courtage (mäklararvode)... Kommer du runt mäklararvodet genom blocket, hemverket eller liknande får du betala motsvarande belopp i tid.

Jag har en vän som är mäklare, han sade att det finns vissa som tjänar sig en hacka på att flytta in i renoveringsobjekt, renovera tills det är toppfräsht och sedan sälja. Men enligt mäklaren handlade det om pengar som var "ingenting i närheten av en årslön". Han är dessutom mäklare på en av Sveriges mest expansiva bomarknader.

Kort sagt, vill du tjäna en hacka tror jag absolut att det är möjligt. Men då gäller det att renovera upp värdet, inte spekulera upp det.
Citera
2009-08-01, 12:31
Medlem
jackie.s avatar
Det jag är mindre säker på om föreningen godkänner medlemskap om personen inte flyttar in. Det behover du inte saga till dem. Sa lange du inte hyr ut sa skiter de faktiskt i om du bor dar eller inte.

Och med "rätt läge att köpa" menar jag t.ex:
Mitt i sommaren när många är på semester, eller under jullovet. Snalla snalla. Du ska verkligen inte forsoka gora det har. Din kunskap ligger under nollstrecket! I stockholm ar lagenheterna DYRARE pa sommaren eftersom utbudet ar lagre, medans de som vill kopa ofta har augusti som en deadline da de borjar skolan eller pa nytt jobb. Min lgh okade 200 tkr over maklarnas prognoser nar jag salde i juli.
I slutet av maj och i slutet av augusti finns fler objekt och storre chans att fa lgh till ok pris.

- När du märker att säljaren är desperat som kan släppa bostaden billigare. I ett omrade som Sthlm finns inga desperata saljare, kop en lott istallet.

- bostad med renoveringsbehov som säljs mycket billigare Nej, sa funkar det inte. Idag vill alla renovera och alla vill tjana en hacka sa det blir en rejal budgivning aven om renoveringsobjektet.
Dessutom ar det svart att renovera en lagenhet, det kostar alltid dubbelt mot vad man trodde och tar nastan hela ens liv i ansprak under ett halvar. En dag kommer snickeraen och sager att du maste kopa handtag till toadorren. Visst. Du aker till byggvaruhusen, dar kostar ett enda handtag 800 spann. Du vill hitta ett billigare sa du letar runt en vecka for ett enda javla handtag. Sa maste det ju vara snyggt ocksa, for du ska ju salja lagenheten till nan som tycker att den ar sjukt fin och vill betala massor, det duger inte med ett handtag fran coop. Och sa har haller det pa, detalj efter detalj, och du har inte kalkylerat med det sa din budget spricker.

- ifall du har koll på försäljningspriserna i ett visst område, så kan du slå till någon gång när du ser en bostad i det området till betydligt lägre pris, där det finns potential å sälja dyrare. Ja. Men du har storre chans att vinna pa en lott. Vem skulle salja en lgh till betydligt lagre pris an andra i omradet??

- Köpa från de objekt som finns på blocket. Visserligen är det oftast folk som vill chansa och sälja dyrt, men ibland kan man hitta bra priser på bostäder, där säljaren bara vill skippa betala mäklararvode. I själva verket inser de kanske inte att man kan få mycket bättre pris om bostaden säljs genom mäklare och hemnet.se. Ja. Ett ratt till dig faktiskt. Om du ska ha bolan sa maste dock en maklare eller nan fran banken som lanar ut pengar vardera lagenheten och det kan kosta 5000. Men det ar det vart. Banken lanar inte ut pengar utan en vardering inte ens om du kan visa att 10 andra lagenheter i trappen salts for ett hogre pris.

Det finns tva satt till att gora klipp.
1. Kop lagenhet pa fogdens exekutiva auktion.
2. Kop en lagenhet som ska stambytas. Fa kopare vill kopa nar de vet att det drojer flera mander innan de far tilltrade.

Men arligt. Du ar alldeles for okunnig for att lyckas, risken ar att du gor en dundertabbe som du far betala av dyrt pa manga ar framover. Jag har kopt och salt 5-6 lagenheter sa jag har lite koll och jag skulle inte spekulera for jag vet hur latt det ar att gora dyra misstag.
Citera
2009-08-01, 13:28
Medlem
pontusandes avatar
Jackiedet märks att dina erfarenheter utgår från stockholm. I andra delar av landen är det inte alltid som du beskriver eftersom utbudet ibland är större än efterfrågan.

Jag håller dock i stort med om vad du säger...
Citera
2009-08-01, 13:51
Medlem
jackie.s avatar
[quote=pontusande]Jackiedet märks att dina erfarenheter utgår från stockholm. I andra delar av landen är det inte alltid som du beskriver eftersom utbudet ibland är större än efterfrågan.
[quote]

Ja men om utbudet ar storre an efterfragan sa faller val TS teori om att kunna gora sig en hacka pa lagenhetskop,, sa tankte jag. Och aven om inte allt stammer for hela landet sa tror jag det ar liknande forhallanden i de omraden dar det faktiskt gar att krama ut pengar pa kort tid, storre stader alltsa.

tjingeling
Citera
2009-08-01, 14:59
Medlem
Andelslägenheter har jag hört skall vara riktigt bra för spekulation. Speciellt i Spanien.
Citera
2009-08-01, 15:26
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Andelslägenheter har jag hört skall vara riktigt bra för spekulation. Speciellt i Spanien.
Hoppas du skämtar. Den marknaden är stendöd.
Citera
2009-08-01, 16:54
Medlem
TS, skaffa dig en lya och förstå innerbörden av det. Sedan kan du dra upp alla dina planer och då har du nog förstått att det är totalt värdelöst att spekulera som du gör. Det är ingen årslön du kan tjäna, kanske 30-50000 om du gör rätt. Sedan får du räkna med att du får pynta avgift till föreningen och eventuell ränta/amotering på lån om du tar sådana. Då med tanke om du exempelvis tänkte renovera lyan, det tar TID, och fungerar inte som på renoveringsprogrammen där allt ser så lätt ut. Risken finns också att du förlorar lika mycket och mer. Kolla på historiska grafer för bostadsmarknaden så kan du se att det är stört omöjlgit att räkna ut när det är billigt eller ej.

Sedan är det svårt att spekulera i lägenheter när det gäller dumhuvden som dig. Du tycker säkert en lägenheti ett område och den ser skitbillig ut och ser att alla andra har sålts för mycket högre pris. Men det finns alltid en anledning, det kan vara kass planlösning vilket du kanske inter ser att 90% av svenska folket tycker, dålig förening, balkong på fel läge och så vidare, och så vidare.

Du tror du är helt ensam om att försöka hitta chansen att förvärva en billig lägenhet??? Du kan väl bara kolla på hur många besökare hemnet har under en tidsintervall en lägenhet ligger ute för att inse att du nog inte är så ensam. Visst, du kan göra ett lyckat köp men risken är inte så stor.

Säg att du köper ett renoveringsobjekt. Du verkar ha NOLL koll på vad det kostar att renovera en lägenhet. Det finns MYCKET småkostnader som blir väldigt stora och som alltid tillkommer. Exempelvis kan du inte bara kolla på vad ett kök kostar att slänga ihop på ikea. För att ta SMÅ exempel, när jag kaklade i köket. Då köpte jag fix, fogmassa, fogset, silikon, patronsruta, pensel, primer, fogsnöre, fog-distanser, skrapverktyg, kakelklyv, kakelsåg, kakelfil, och så mycket andra verktyg som jag redan har. Många ser bara kostanden för kaklet och tänker sen blir det lite fogmassa. Det finns så mycket underliggande kostnader och faktorer när det gäller sådant här och bostadsköp som du inte verkar ha en susning om. Lägg ner planerna och starta det när du blivit vuxen. Du lär inse att det är rätt bra korkat då....
Senast redigerad av Locos 2009-08-01 kl. 16:57.
Citera
2009-08-02, 20:58
Medlem
Först tackar jag alla för åsikterna, tips och kritikerna.

Men jag förstår inte bara folk som kallar mig för dumhuved, korkad osv, när jag bara skapade tråd för en diskussion. Jag kanske har helt fel i det jag tror, men det betyder väl inte att man inte har blivit vuxen. Är man vuxen då om man inte kan föra ett samtal på ett normalt och vänligt sätt??

Och vem pratade om att man ska tjäna ett årslön och inget mindre?

Vem pratade bara om Stockhom? Ligger ens kunskap under 0-strecket för att man inte bor i Sthlm?

Vem sa att jag inte vet renoveringskostnader?

Vem sa att alla pengar ska vara lån med en massa räntor och amorteringar?

Det jag pratar om, är inte att jag sitter framför hemnet.se på en dag och bestämmer mig för att hitta en klipp direkt och tjäna pengar. Det jag pratade om, handlar om många många dagars undersökningar och konstant koll på marknaden, för att till slut hitta ett "misstag" hos säljare/mäklare för att slå till. Ja, jag vet att 99 av 100 säljare/mäklare inte gör misstag och även om någon gör det, så är det andra som hinner före dig. Men tänk om du kan vara först och snabbast å slå till när 1 av 100 ger dig möjligheten.
Citera
2009-08-02, 22:36
Medlem
kings1zes avatar
Business Plan:
1. Kolla på "Flip that house" på Discovery
2. Köpa ett renoveringsobjekt och försöka renovera det
3. ???
4. Profit

Men är du intresserad, händig, bra på kostnadskalkyler, känner en mäklare, känner någon som har en byggfirma, gärna ett rejält startkapital, har massor med tid över och dessutom kan ta några förlustaffärer (särskilt i början innan man lärt sig) kanske du kan tjäna pengar på det. Men jag tror att det är svårt i ett land som Sverige. Titta på "Flip that house" på Discovery Travel & Living istället.
Citera
2009-08-03, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darrenp82
Först tackar jag alla för åsikterna, tips och kritikerna.

Men jag förstår inte bara folk som kallar mig för dumhuved, korkad osv, när jag bara skapade tråd för en diskussion. Jag kanske har helt fel i det jag tror, men det betyder väl inte att man inte har blivit vuxen. Är man vuxen då om man inte kan föra ett samtal på ett normalt och vänligt sätt??

Och vem pratade om att man ska tjäna ett årslön och inget mindre?

Vem pratade bara om Stockhom? Ligger ens kunskap under 0-strecket för att man inte bor i Sthlm?

Vem sa att jag inte vet renoveringskostnader?

Vem sa att alla pengar ska vara lån med en massa räntor och amorteringar?

Det jag pratar om, är inte att jag sitter framför hemnet.se på en dag och bestämmer mig för att hitta en klipp direkt och tjäna pengar. Det jag pratade om, handlar om många många dagars undersökningar och konstant koll på marknaden, för att till slut hitta ett "misstag" hos säljare/mäklare för att slå till. Ja, jag vet att 99 av 100 säljare/mäklare inte gör misstag och även om någon gör det, så är det andra som hinner före dig. Men tänk om du kan vara först och snabbast å slå till när 1 av 100 ger dig möjligheten.

Saken är den att det är svårt för dig att hitta en marknad där du är den skarpaste kniven i kistan.

För att inte tala om alla mongon som har noll koll och blir blåsta titt som tätt.
Citera
2009-08-03, 20:39
Medlem
jackie.s avatar
Jag ber om ursakt. Det har ar FB och nar det vadras blod sa kommer hyenorna. Himla dumt faktiskt och poang till dig!

Vem pratade bara om Stockhom? Ligger ens kunskap under 0-strecket för att man inte bor i Sthlm? Nej men eftersom Sthlm ar en motor sa rakna med att ganska ofta sammafenomen galler for andra marknader med drag.

Vem sa att jag inte vet renoveringskostnader? Det gor du inte...

Men eftesom du har sa dalig koll att du tror det blir problem med foreningen om du inte flyttar in sa vet vi att du inte kan lasa dig till den dar gangen 1 av 100.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in