Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-07-31, 19:16
Medlem
Hej! Igår surfade jag lite på youtube och helt plötsligt låste sig hela datorn och inget fungerade. Inte ens ctrl-alt-del. Då fick jag stänga av datorn helt och starta den igen. Då sattes en konstig hårddisk-kontroll igång som jag aldrig sett förut, och den sa att något var fel.

Efter kontrollen när Windows Vista skulle startas fick jag ett felmeddelande: En registerfil är borta eller skadad. Felkod: 0xc00000e9

Det stod att man skulle stoppa in Windows-skivan och välja reparera, vilket jag gjorde. Det som hände då var att det kördes igång ett test för att se vad som var fel för att det senare skulle repareras. När testet var klart stod det att felet inte kunde repareras.

Det enda som verkar kvarstå som alternativ är att blåsa disken helt, och då kommer vi till en ny fråga.
När man har startat med Win-skivan står det att man kan starta kommandotolken, kan man därifrån kopiera filer till en extern hårddisk? Eller finns det något sätt att lösa denna registerfil-fråga?

Tacksam för svar!
Robert
Citera
2009-07-31, 22:50
Medlem
Istället för att krångla till det med undansparningen via DOS så kan du ju annars koppla HDDn till en annan dator och initiera disken där, då dyker den upp som en vanlig hårddisk med ett par skadade filer som du inte kan öppna (endast registerfilerna i fråga), så all eventuell porr eller "skolarbeten" är säkra vilket fall som
Citera
2009-07-31, 22:55
Medlem
mjo, det är ju en idé.. fast det smartaste är kanske att kolla bios att hårddisken går att läsa, jag menar så att inte hela HDD har kraschat..

men i övrigt.. när jag eventuellt sparat det jag vill, då är det bara blåsa den och installera om windows? finns inget annat att göra?
Citera
2009-07-31, 23:02
Medlem
Riktigt bra där.. Om man bortser från att kan du boota till HDDn och få en blåskärm och felkod som beror på WINDOWS REGISTRY ERROR så finns ju chansen att datorn inte ens försöker läsa HDDn och bara slumpar felkoder.

Men kolla BIOS så att HDDn kan läsas innan du testar att spara informationen, just in case menar jag!
Citera
2009-07-31, 23:09
Medlem
den verkar känna av hårddisken iaf.. men det jag behöver göra är alltså att skaffa någon sorts adapter? hårddisken tillhör nämligen en laptop.. vet du vad det är för sorts adapter? har för mig att jag läste det någonstans här..
Citera
2009-08-01, 01:14
Medlem
Det beror på vad du har för HDD i, om du har 1.8" eller 2.5" (2.5" är standarden för laptops, har du en liten Lenovo eller en Inspiron mini tror jag snarare på 1.8" dock).
En sån adapter kostar inte allt för mycket dock, och går att hitta i de flesta datorbutiker och på diverse "dator-hemsidor" lär också ha en del att bjuda på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in