Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-07-31, 17:24
Medlem
Ryougis avatar
Ja, som titeln föreslår.
Idag så installerade jag om Windows XP på datorn, för att inte bli av med att jag har på min Samsung HD103UJ hårddisk med 1TB minne så kopplade jag ur den under installationen och installerade windows på en annan hårddisk.
När jag sedan kopplar in 1TB hårddisken igen så finns den överallt på datorn, den sitter även korrekt under BIOS men, den finns inte under "Den här datorn", alltså får jag ingen tillgång till den. Varför är det så och hur kan jag lösa det?
Varje gång jag sätter i den så får jag också meddelandet om "Säker borttagning av maskinvara".

Hjälp vore mycket tacksamt!
Citera
2009-07-31, 17:30
Medlem
Med "överallt" så menar du att den finns i Diskhanteraren (Den här datorn -> hantera -> diskhantering)?

Kolla vad enhetsbeteckningen är och om du kan nå den ifrån kör?
Citera
2009-07-31, 17:34
Medlem
Fysans avatar
Vilka service packs har du installerat? Man måste ha SP2 eller SP3 för att ha stöd för så pass stora diskar tror jag.

Trycker starkt på att jag TROR att detta är problemet. Lycka till.
Citera
2009-07-31, 17:36
Medlem
Ryougis avatar
Nej du! Där finns bara C hårddisken. Sedan står det "Disk 1. Dynamisk. Främmande".

Edit:
Frysan, jag har SP3.
Citera
2009-07-31, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryougi
Nej du! Där finns bara C hårddisken. Sedan står det "Disk 1. Dynamisk. Främmande".

Edit:
Frysan, jag har SP3.

Installerades enheten korrekt?

Prova att avinstallera disken och låt xp installera maskinvaran igen.

Start->kör-> devmgmt.msc

Leta upp hårddisken och installera om den.

Om du inte orkar pilla med drivrutiner själv så gå in på diskens egenskaper och fliken drivrutin och avinstallera den. Ta ut hårddisken, starta om datorn och stoppa in den igen så borde xp känna av den och installera om den.
Senast redigerad av kodknack 2009-07-31 kl. 17:44.
Citera
2009-07-31, 17:45
Medlem
bonnfans avatar
vill inte påstå att jag är haj på datorer, men alla gånger jag ominstalerat xp så går jag in på kontrollpanelen->administratinonsverktyg->datorhantering->lagring->diskhantering
kolla runt lite där tror ja
Citera
2009-07-31, 17:46
Medlem
Ryougis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodknack
Installerades enheten korrekt?

Prova att avinstallera disken och låt xp installera maskinvaran igen.

Start->kör-> devmgmt.msc

Leta upp hårddisken och installera om den.

Om du inte orkar pilla med drivrutiner själv så gå in på diskens egenskaper och fliken drivrutin och avinstallera den. Ta ut hårddisken, starta om datorn och stoppa in den igen så borde xp känna av den och installera om den.

Där finns den helt felfri.
Men går det alltså att stoppa in hårddisken medans datorn är på? Det är en SATA(?) intern hårddisk.
När jag gick in på "hantera" tidigare så kunde man högerklicka på den "främmande" disken som jag misstänker är min 1TB disk och välja "importera främmande diskar" ska det kunna fungera?
Citera
2009-07-31, 17:51
Medlem
Citat:
Där finns den helt felfri.
Men går det alltså att stoppa in hårddisken medans datorn är på? Det är en SATA(?) intern hårddisk.
När jag gick in på "hantera" tidigare så kunde man högerklicka på den "främmande" disken som jag misstänker är min 1TB disk och välja "importera främmande diskar" ska det kunna fungera?

Mycket möjligt att det gör, har aldrig varit med om liknande problem men det kan ju vara en tanke. Anledningen att den anses som främmande kan kanske vara att Windows inte känner igen disken (ingen standarddisk?).

Trodde förövrigt att det inte var en intern disk utan en extern. Skadar väl inte att prova att avinstallera den sen starta om och låta den installeras om igen.

Någon med samma problem gjorde precis som du sa och det fungerade.

http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=993322
Citera
2009-07-31, 17:53
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Men går det alltså att stoppa in hårddisken medans datorn är på?

Visst går det, men är ej att rekommenderar.
Citera
2009-07-31, 17:54
Medlem
Ryougis avatar
Haha japp. Det fungerade.
Fy fan vad simpelt det var och jag har slitit med det här sedan 12 idag! Herregud!

Tack så jätte mycket för hjälpen.
Citera
2011-11-14, 21:49
Medlem
Daven90s avatar
DUMP!

Lånar denna tråd till mitt problem, har börjat gå igenom hårddiskarna från min gamla dator genom att sätta i dom i min dock på ovansidan av datan. Första hårddisken gick utan problem, men nu när jag skall försöka med min andra så hittar jag inte den på "den här datorn" hittar den dock i diskhanteraren, men där är den främmande och när jag försöker importera den så står det att "en del av volymerna som du importerar kommer att förlora data eftersom du inte har flyttat alla diskarna till det här systemet" kan man på nåt annat sätt göra det utan att förlora data, eller är detta enda sättet?

Vore riktigt schysst om nån kan hjälpa mig med detta!

EDIT: Har Windows 7 på min nuvarande dator och på min förra hade jag xp om det nu är relevant...
Senast redigerad av Daven90 2011-11-14 kl. 22:03.
Citera
2011-11-15, 08:32
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Edit:
Frysan, jag har SP3.

Där har du felet! "Disk 1. Dynamisk."

dvs. den disken har suttit länkad med en annan hårddisk! en länkning som inte längre finns då den andra disken är borttagen eller omformaterad!

ALLT data du sparat på denna disk har troligtvis gått förlorad..

Du kan däremot använda diskhanteraren för att radera allt på disken och på så sätt göra om disken till en standarddisk! (= en disk med självständiga partitioner)

Binga på "Dynamisk disk" om ni vill lära er mer!
(en bra funktion som dock är totalt osäker, Går en av flera diskar sönder försvinner ALLT data på alla inblandade diskar!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in