2012-06-11, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilZer0
Kollade på bilden och kunde tänka mig att det hade med kväve att göra, så läste på icmag och kom fram till detta (saxat)

Fetmarkerade det som jag fann något (kanske) relaterat till din bild och den information du gett om flickan, sen vet jag inte resten och du klurar nog ut det bättre än jag

Det låter som det kan stämma, men varför blir bara den ena påverkad? Ska läsa in mig lite på kväve och näring lite mer dock och se om jag kommer på något.

Tack för svaret.
Citera
2012-06-12, 22:07
Medlem
lilZer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Det låter som det kan stämma, men varför blir bara den ena påverkad? Ska läsa in mig lite på kväve och näring lite mer dock och se om jag kommer på något.

Tack för svaret.
Ingen aning, händer mig emellanåt också - fått ph-problem i bara en kruka när jag vattnat 7 krukor med samma mängd vatten...

Hur går det för din flicka?
Citera
2012-06-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilZer0
Ingen aning, händer mig emellanåt också - fått ph-problem i bara en kruka när jag vattnat 7 krukor med samma mängd vatten...

Hur går det för din flicka?

Just nu ser hon iaf inte sämre ut. hennes granne har dock börjat få samma symptom och imorse flushade jag dem och satte om dem i ny och mer jord för att se hur de kan tänkas reagera på behandlingen!
Citera
2012-06-12, 22:20
Medlem
wembis avatar
Citat:
Update med bild på den stackaren, ingen kanonbild men det ger ett hum iaf, det märkliga är att den andra som har haft precis samma omständigheter ser frisk och kry ut.

Edit: Bilden också var det ja.....
http://www.imagebam.com/image/9676e8195559079

Det är svårt att se på den bilden men jag misstänker övervattning.
Krukan ser ut som en ytterkruka utan hål i botten, och det är viktigt att rötterna får tillräckligt med syre.
Citera
2012-06-14, 22:11
Medlem
Rabbahs avatar
Citat:
Just nu ser hon iaf inte sämre ut. hennes granne har dock börjat få samma symptom och imorse flushade jag dem och satte om dem i ny och mer jord för att se hur de kan tänkas reagera på behandlingen!

De ser ut som de är uttorkade. Kan vara som förgående skribent säger, men vad du också bör göra är att kolla luftfuktigheten. Hur långt är avståndet från lubben? Plantera om kan vara en bra idé men tänk på att du stressar plantan, speciellt under blom. Ta gärna bättre bilder tills nästa gång
Citera
2012-06-14, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbah
De ser ut som de är uttorkade. Kan vara som förgående skribent säger, men vad du också bör göra är att kolla luftfuktigheten. Hur långt är avståndet från lubben? Plantera om kan vara en bra idé men tänk på att du stressar plantan, speciellt under blom. Ta gärna bättre bilder tills nästa gång

Haha min kamera är från stenåldern och kan inte ta bättre bilder

Omplanteringen verkar varken gjort till eller ifrån än så länge iaf men det är klart att den behöver lite tid att känna sig hemma.

Uttorkning är en bra gissning och den beter sig precis så, men har ingen anledning att vara det

Återkommer med rapport när den fått lite tid på sig att känna sig som hemma i sin nya jord!
Citera
2012-06-14, 22:25
Medlem
Rabbahs avatar
Citat:
Haha min kamera är från stenåldern och kan inte ta bättre bilder

Omplanteringen verkar varken gjort till eller ifrån än så länge iaf men det är klart att den behöver lite tid att känna sig hemma.

Uttorkning är en bra gissning och den beter sig precis så, men har ingen anledning att vara det

Återkommer med rapport när den fått lite tid på sig att känna sig som hemma i sin nya jord!

Visst är det uttorkning och det som måste göras är en analys av vilka själ det kunnat uppstått. Nu har du bytat jord vilket är bra! Men jag tycker du ska införskaffa en hydrometer om du inte äger en sådan. Du kan även sätta en flaska mäsk intill plantorna. Skriv hur det gått efter några dagar
Citera
2012-06-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbah
Visst är det uttorkning och det som måste göras är en analys av vilka själ det kunnat uppstått. Nu har du bytat jord vilket är bra! Men jag tycker du ska införskaffa en hydrometer om du inte äger en sådan. Du kan även sätta en flaska mäsk intill plantorna. Skriv hur det gått efter några dagar

Det finns dessvärre ingen ekonomi att köpa till något, men jag kör en kur med blomsprutan, provisorisk luftfuktare och hotelser och ser åt vilket håll det går
Citera
2012-06-14, 22:42
Medlem
Rabbahs avatar
Citat:
Det finns dessvärre ingen ekonomi att köpa till något, men jag kör en kur med blomsprutan, provisorisk luftfuktare och hotelser och ser åt vilket håll det går

Var försiktig med näring de första dagarna! En hydrometer kan du köpa för 150kr på clas, värd investering. Hotelser bidrar med negativ energi, ge dom kärlek istället!
Citera
2012-06-15, 00:46
Medlem
Här är en bra HYGROmeter annars som jag själv äger. Funkar perfekt, även efter jag tappat den i en balja vatten.

http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/termo-hygrometrar/hygrometrar/digital-hygrometer-p48599
Citera
2012-06-17, 20:36
Medlem
HJÄLPHJÄLPHJÄLP!

Var ute på en inspektionsrunda för mina 4st lemon kush plantor som ligger vid en åker utspritt och såg till min fasa att det var knappt några plantor kvar!
Endast en planta stod över både förhoppningar och knäna.
Jag hoppas att ni kan berätta vad som är fel, om dom är undernärda, övernärda(har inte haft någon näring förutom p-jord) eller kanske utsatta för skadedjur som jag fruktar att en av dom är(nr.1)..

nr.1 http://imageshack.us/photo/my-images/28/nr1w.png/ Jag antar att det är kört race för denna. skadedjur? ligger på sidan av en åker

nr.2 http://img37.imageshack.us/img37/2962/nr2v.png undernärd? vad ska jag använda?
såg också ett myr-bo vid den här.. huops.. vad ska jag göra för att få bort myrorna?
ligger på sidan av en åker

nr.3 http://img713.imageshack.us/img713/773/nr3d.png Vet inte riktigt vad jag ska säga.. besviken, helt enkelt inga insekter vad jag såg. Denna ligger 30m från nr.1

nr.4 http://img845.imageshack.us/img845/7067/nr4e.png MIN STORA STOLTHET!
denna ligger på sidan av samma åker som nr.2 fast imellan massa vass. inga problem här antar jag.
Kan jag tillsätta någon näring? En till bild på bladen: http://img411.imageshack.us/img411/7949/nr4blad.png

Superduper-tacksam för hjälp! vill fixa så snabbt som möjligt. skriv gärna också vart man kan få tag i ev. insektsmedel och näring.
Mvh floyders
Citera
2012-06-18, 10:26
Medlem
Jag tror mina plantor har fått näringsbränna, vissa av dem ser ganska förstörda ut, hur stor risk brukar det vara att plantorna klarar en näringsbränna och finns det något jag kan göra för att få dem på banan igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in