2018-06-05, 21:41
Medlem
-Zex-s avatar
Toppenlöven på små plantor blir hängiga på kvällen. Vad kan det vara? Efter vattning igår kväll så började löven på toppen att sloka ihop och hänga, tänkte övervattning och åtgärdade det. Imorse och under dagen såg de fina ut som vanligt. Men nu till kvällen hänger de igen, vad kan det vara?
Citera
2018-06-09, 10:16
Medlem
Råckat tillsätta för mycket näring, så från fin starka blad så har bladen blivit skryngliga och hela plantan har blivit hängig, nästan döende typ, är plantan körd? eller är det bara att använda vatten tillsvidare?

tips?
Citera
2018-06-09, 12:10
Medlem
Sw33tmaryjanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramb000
Råckat tillsätta för mycket näring, så från fin starka blad så har bladen blivit skryngliga och hela plantan har blivit hängig, nästan döende typ, är plantan körd? eller är det bara att använda vatten tillsvidare?

tips?
Är själv nybörjare på detta, men jag har läst mig till att om man råkat tillsatt för mycket av näringen så ska man flusha med vatten, typ 10 liter vatten för en kruka på 10 liter, men de som är mer erfarna får gärna bekräfta eller såga .

Nu när jag ändå är här....... Mina plantor är 20 dgr, tycker de ser fina ut med mörka och fina blad utan missfärgningar men,,,, de är ca. 10-11 cm mätt från jorden till toppen invid stammen, är inte det lite dålig tillväxt? Jag iofs precis toppat vid 2:a noden, då rök väl ca 5 cm , men man ser att det tar sig efter toppningen.
Har legat ganska försiktigt med ljuset ( ca 15000 lux, har precis ökat till ca 22-23 000 lux). Kanske beror på det?

Kör med egenbyggd LED-belysning ca 12 cm från plantorna (3500k, 80 cri). Belysningen har ca 10 cm mellan stripsen så spridningen ska vara ok.
Ca. 22-24 grader på dagen.
45-55% fuktighet.
Jag har endast använt näring vid ett tillfälle (ville inte börja för tidigt med det), och då endast halv dos.
Citera
2018-06-09, 13:37
Avslutad
Citat:

tips?

Ja kör med rent vatten bara ett tag o se om hon återhämtar sig.
Citera
2018-06-09, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillegro
Ja kör med rent vatten bara ett tag o se om hon återhämtar sig.

Båda såg likadana ut för 3 dagar sedan, lite svårt att tro, om plantan inte blir bättre på 1 vecka är det bara att slänga den dåliga plantan då? och fokusera på den friska plantan? borde aldrig använt näring redan efter 4 veckor men men alltid lära mig sig nåt!

Hasselfors p-jord
biobact tomatnäring.

https://imgur.com/a/YKgQOla
Citera
2018-06-09, 14:46
Avslutad
Citat:
Båda såg likadana ut för 3 dagar sedan, lite svårt att tro, om plantan inte blir bättre på 1 vecka är det bara att slänga den dåliga plantan då? och fokusera på den friska plantan? borde aldrig använt näring redan efter 4 veckor men men alltid lära mig sig nåt!

Hasselfors p-jord
biobact tomatnäring.

https://imgur.com/a/YKgQOla

Oj, den såg riktigt skadad ut. Det finns tillräckligt med näring i jorden, men man kan börja tillsätta efter 3-4v i små doser. Samma gäller om man planterat om en planta. Man kan ge lite rotnäring efter 1-2v dock.

Plocka bort alla dåliga blad, vattna med vanligt vatten och vänta. Jag brukar ställa en hink under krukan som samlar allt vatten, när jag flushar alltså. Prova det. Vattna en hel del, sen ställ tillbaka henne efter de slutat rinna, tar någon timme.

Jag gillar inte biobact, har sätt endel folk som också fått problem när dom använt det. Köp bio bizz om du kan. Finns ett bra start paket hyffsat billigt.
Citera
2018-06-09, 15:09
Medlem
Citat:
Oj, den såg riktigt skadad ut. Det finns tillräckligt med näring i jorden, men man kan börja tillsätta efter 3-4v i små doser. Samma gäller om man planterat om en planta. Man kan ge lite rotnäring efter 1-2v dock.

Plocka bort alla dåliga blad, vattna med vanligt vatten och vänta. Jag brukar ställa en hink under krukan som samlar allt vatten, när jag flushar alltså. Prova det. Vattna en hel del, sen ställ tillbaka henne efter de slutat rinna, tar någon timme.

Jag gillar inte biobact, har sätt endel folk som också fått problem när dom använt det. Köp bio bizz om du kan. Finns ett bra start paket hyffsat billigt.

Tack för tipset, ja detta lär jag inte göra om, det är hål i botten av krukan, kan man ställa krukan i duschen och sedan bara duscha av plantan tills det börjar rinna i hålen? eller hur flushar man på bästa sätt? känns som att den är körd men man kan ju ge det en sista chans, har ju 1 fin på gång iaf!
Citera
2018-06-09, 15:55
Avslutad
Citat:
Tack för tipset, ja detta lär jag inte göra om, det är hål i botten av krukan, kan man ställa krukan i duschen och sedan bara duscha av plantan tills det börjar rinna i hålen? eller hur flushar man på bästa sätt? känns som att den är körd men man kan ju ge det en sista chans, har ju 1 fin på gång iaf!

Ja absolut, det kan du göra. Man gör som man känner funkar bäst för en. Ja försök rädda den. Man gör sina misstag, jag själv har gjort en hel del Men man lär sig bäst så. Den kanske även har fått rotröta om den ser sådär dålig ut. Kanske för dåligt flöde ur jorden, stopp vid hålen, för lite syre till rötterna. Man kan borra 1-2 hål några cm upp på sidan av krukan, då får rötterna mer syre. Kan även borra några till hål under.

Att använda perlite är också bra, det skapar luftfickor i jorden så rötterna får mer syre av det. Somsagt, syre är väldigt viktigt..
Senast redigerad av Lillegro 2018-06-09 kl. 15:57.
Citera
2018-06-09, 18:35
Medlem
Citat:
Ja absolut, det kan du göra. Man gör som man känner funkar bäst för en. Ja försök rädda den. Man gör sina misstag, jag själv har gjort en hel del Men man lär sig bäst så. Den kanske även har fått rotröta om den ser sådär dålig ut. Kanske för dåligt flöde ur jorden, stopp vid hålen, för lite syre till rötterna. Man kan borra 1-2 hål några cm upp på sidan av krukan, då får rötterna mer syre. Kan även borra några till hål under.

Att använda perlite är också bra, det skapar luftfickor i jorden så rötterna får mer syre av det. Somsagt, syre är väldigt viktigt..

Tack för tipset!

återkommer hur det går, lite konstigt att plantan brevid är hur fin som helst då dom sitter i samma kruka, får va extra rädd om denna
Citera
2018-06-10, 20:06
Avslutad
Jag har upptäckt små vita fläckar på mina två flickor, ca 5 v inne i veg. Några blad har också börjat vika sig lätt uppåt och nått blad här och där har en brunaktig ton. Funderar på om det kan vara

- spinn (isåfall är det väl mer eller mindre kört)
- övergödning (har tillfört en del näring)
- övervattning (slarvade och vattnade dessutom med vatten direkt från kranen- inge bra)

Om det rör sig om övergödning eller övervattning är det väl bara att ta det lugnt ett tag så löser det sig av sig själv? Det är ju ändå ett ogräs vi pratar om.

Vad säger proffsen?
Citera
2018-06-18, 15:39
Medlem
Min polare har veggat plantor i alldeles för låg luftfuktighet. De har gjort att plantorna växer galet långsamt men får enorma löv. Tror ni plantorna växer tillbaka till normalt om man veggar de med hög luftfuktighet igen?
Citera
2018-06-19, 09:43
Medlem
justinsane420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seanprice
Min polare har veggat plantor i alldeles för låg luftfuktighet. De har gjort att plantorna växer galet långsamt men får enorma löv. Tror ni plantorna växer tillbaka till normalt om man veggar de med hög luftfuktighet igen?

Det är inte så då att din vän odlar en Indica dominant planta? De brukar bli buskigare med rätt feta blad.

Mvh
Justin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in