Citat:
Ursprungligen postat av
jacobsinger
Bladen kupar neråt och är med åt gummihållet är torra. Jag odlar i jord och har inte gett dem näring på tre veckor eftersom de blommar. De har inte fått vatten på fem dagar.
Tur att de precis ska skördas men jag vill gärna veta vad det är för fel inför nästa batch.
Säger inte att jag har rätt men med mina erfarenheter av kupade blad neråt som är lite gummiaktiga och inte fått vatten på 5 dagar brukar det vara torka. Jag brukar rekommendera att när man planterar till slutkruka passar man även på att lyfta krukan så man har en referens vikt under blomfasen för om man odlar inomhus och inte veggar I flera månader så tillför inte växten I sig jättemycket vikt, däremot kan man lyfta och känna vattenmängd I jorden. Annars finns det på de flesta butiker en fuktmätare för jord för kring 100sek, stoppa ner pinnen och läs: dry/moist/wet. Men det är bra att torka ut rejält ibland då syresätter du jorden, motverkar felaktig bakteriekultur som kan göra att rötterna ruttnar eller får svårt att ta upp näring (pH sjunker och det blir surt håll ph mellan 6.2-7.1). Att odla I jord handlar I mina ögon mycket om rätt bakterier, bakterier bryter ner dom organiska delarna i jorden som blir till näring för dina växter, matar du med mineral baserad näring vantrivs bakterierna och näringen stannar i jorden, många använder biobact för att tillföra bakterier själv föredrar jag wormcasting i nylonstrumpa som jag lägger i vattnet några timmar innan vattning emellanåt. Hoppas det är till någon hjälp, lite ur fokus just nu