2013-12-31, 13:54
Medlem
GulCitrons avatar
Jag va ganska försiktig när jag pilade hoppas att det e så som ni se säger att den kommer klara sig!
Ska inte röra den överhuve taget ska bara låta den va så den får växa till sig
Citera
2014-01-01, 15:05
Medlem
Blauschimmelkases avatar
Med största sannolikhet är det nemas problemas.

We shall overcome.
Citera
2014-01-02, 18:04
Moderator
kvm3s avatar
Tråden Har jag förstört plantan nu? infogad.

/Mod
Citera
2014-01-05, 18:08
Medlem
Ser att ganska många nya blad (men inte alla) är gula längst ut. Är det någon brist måntro?
https://anonfiles.com/file/ac2255559f19aea1d926ef1b8f6e2318
Citera
2014-01-07, 09:46
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungkran
Vad har du för pH-värde nu? att blanda magnesium med vatten och vattna din planta 1gång med pH-6.5-7 för att utsöndra magnesiumet bäst, använd pH+/- får att komma till rätt pH, även där kan du blanda i din näring tillsammans i vattnet med din magnesium.

Då näringen ändrar ditt pH värde på vattnet och magnesiumen utsöndras bäst under pH-6.5-7pH så är pH+/- ett bra alternativ?

Och att du flushar med 60Liter är mycket vatten, men för mig inte en fullständig flush så jag tror det är ganska lugnt.

Scroggen gör det ju lite svårare då man ej vill chocka/skada sina damer

Skall fundera lite och kolla om jag har nåt vettigt att komma med.

/Kungkran

Hej.

Jag tänkte berätta lite hur jag löste det "aktuella" problemet och det jag skriver är inte 100% korrekt utan mitt inlägg är att man kan reflektera och analysera med alla andra growers oavsett vilket nivå av erfarenhet.
Ifall ni har någon tips så var vänlig och skriv, inte enbart för min skull utan egentligen för alla growers...kunskap är och förblir alltid makt

Mina damer mådde inte bra och detta vad jag kunde komma fram till var:

. Ph värde är rubbad m.a.o. låser ut näring
. Fuktigheten är ej högt (luft fuktaren är trasig sen sist jag skrivde)
. Ca+Mg brist

Eftersom de ligger fast i scrog nät så kan jag ej flusha ut ordentligt som önskade.
Innan jag tog ph test på jorden så körde jag en miniflush på plantorna ca 3dagar, för att kunna ta ph värde på jorden.

Jag inskaffade Ph mätare för jorden men i vätskeform (gillar inte den där ph mätare som man sätter fast i jorden, ej pålitlig), varje kruka tog jag 2st prover, första proven togs ca 5cm djup, den andra gick jag ner till ca 15-20cm djup. (körs i 30L krukor)
Ögonmått så låg både på gränsen av ph6, jag kontrollerade även digitalt mitt växtnäring i tanken som jag färdigblandat så jag slipper göra flera ggr/v, detta fick jag fram ca 6.1 +/- 0.1.

För säkerhets skull så läste jag på extra om olika näring kontra ph låsning, vill ej rubba dammerna för jag bryr om dem

(Att ha en resorvar (syresten etc) är bättre att föredra men kan ej ha i badrummet då jag har gäster.)

Jag ökade ph värde i tanken med Ca+Mg som ökade ph värde till 7, därav vattnade jag försiktigt i början så inte plantorna ska få chock, nu efter 1v ser jag att plantorna mår mycket bättre än förrut. Blommnings processen mår mycket bättre, budsen blir allt packat och lukten av den går inte att beskriva med ord =)
Så nu har jag minskat Ca+Mg och växtnäringsblandning ligger på ph6.5 för denna vecka, avvakta och se hur plantorna mår.

Däremot behöver jag råd från er som är mer sativadominant-fantaster hur jag ska få den sluta växa på längd (gått över 4v nu) och blommar samtidigt. Detta är ej bra då plantan kan ej priotera fullt ut för budsen.
Innan jag mixtrar med ljustid som ligger 12/12 har jag funderat droppa ner till 10/14 för att verkligen få den hamna i blomm-stadie. För jag har ca 6-7v blomm kvar och som sagt ju tidigare jag sätter igång desto bättre.

Ska även försöka hitta en bra luft fuktare då den kinesiska skiten som min polare hade dog ut mitt i odlingsprocessen

mvh M
Senast redigerad av Mystiqe 2014-01-07 kl. 09:58.
Citera
2014-01-09, 16:01
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiqe
Hej.

Jag tänkte berätta lite hur jag löste det "aktuella" problemet och det jag skriver är inte 100% korrekt utan mitt inlägg är att man kan reflektera och analysera med alla andra growers oavsett vilket nivå av erfarenhet.
Ifall ni har någon tips så var vänlig och skriv, inte enbart för min skull utan egentligen för alla growers...kunskap är och förblir alltid makt

Mina damer mådde inte bra och detta vad jag kunde komma fram till var:

. Ph värde är rubbad m.a.o. låser ut näring
. Fuktigheten är ej högt (luft fuktaren är trasig sen sist jag skrivde)
. Ca+Mg brist

Eftersom de ligger fast i scrog nät så kan jag ej flusha ut ordentligt som önskade.
Innan jag tog ph test på jorden så körde jag en miniflush på plantorna ca 3dagar, för att kunna ta ph värde på jorden.

Jag inskaffade Ph mätare för jorden men i vätskeform (gillar inte den där ph mätare som man sätter fast i jorden, ej pålitlig), varje kruka tog jag 2st prover, första proven togs ca 5cm djup, den andra gick jag ner till ca 15-20cm djup. (körs i 30L krukor)
Ögonmått så låg både på gränsen av ph6, jag kontrollerade även digitalt mitt växtnäring i tanken som jag färdigblandat så jag slipper göra flera ggr/v, detta fick jag fram ca 6.1 +/- 0.1.

För säkerhets skull så läste jag på extra om olika näring kontra ph låsning, vill ej rubba dammerna för jag bryr om dem

(Att ha en resorvar (syresten etc) är bättre att föredra men kan ej ha i badrummet då jag har gäster.)

Jag ökade ph värde i tanken med Ca+Mg som ökade ph värde till 7, därav vattnade jag försiktigt i början så inte plantorna ska få chock, nu efter 1v ser jag att plantorna mår mycket bättre än förrut. Blommnings processen mår mycket bättre, budsen blir allt packat och lukten av den går inte att beskriva med ord =)
Så nu har jag minskat Ca+Mg och växtnäringsblandning ligger på ph6.5 för denna vecka, avvakta och se hur plantorna mår.

Däremot behöver jag råd från er som är mer sativadominant-fantaster hur jag ska få den sluta växa på längd (gått över 4v nu) och blommar samtidigt. Detta är ej bra då plantan kan ej priotera fullt ut för budsen.
Innan jag mixtrar med ljustid som ligger 12/12 har jag funderat droppa ner till 10/14 för att verkligen få den hamna i blomm-stadie. För jag har ca 6-7v blomm kvar och som sagt ju tidigare jag sätter igång desto bättre.

Ska även försöka hitta en bra luft fuktare då den kinesiska skiten som min polare hade dog ut mitt i odlingsprocessen

mvh M

Kul att plantorna ser bättre ut, körde du på magnesium tipset jag gav dig tidigare?
Du har fortfarande dina plantor i vegg? då skulle jag rekommendera att ha ljuset på 24h/dygn istället för 18 om du har det, de viktigaste fördelarna med 24/0 är att plantan får maximalt med ljus under tiden den är i vegg, och inte sträcker på sig lika mycket, plantan sträcker på sig lite under mörker timmarna.

Därav tycker jag inte du ska börja med 10/14 utan köra 12/12 direkt.
Citera
2014-01-10, 21:06
Medlem
shububus avatar
hjälp!
elen dog just och får nog inget förens imorgon:O
dvs inget ljus åt plantan.....
what to do?:O
Citera
2014-01-15, 13:17
Medlem
Lassies avatar
Tjenare, har en liberty haze moderplanta som står i en 11L med coco under en 400w mh, kör med gold label näring hela uppsättningen, maxar allt efter deras egna odlingsshema.
Den har sått i vegg ca 3 mån sen kloning.
Tänkte kolla om man behöver öka näringen då plantan börjat hänga lite och vissa kvistar har börjat bli röda lr lila.
Bladen ser ut och må bra men några är lite små rynkiga lr vad man ska kalla det.

Gold labels shema går ju bara upp till 3v i vegg sen har jag följt det funkat super tills nu då den reagerart negativt.
Den producerar mycket fina babys så vill att den ska vara perfecto. funderar på att plantera om i större, men det som irriterar mig är de röda och lila kvistarna samt att den inte har samma stånd.

PH mellen 5,2-5,5

Vad göra? Plz någon som erfarenhet.

Mvh
Senast redigerad av Lassie 2014-01-15 kl. 13:39.
Citera
2014-01-15, 13:20
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassie
Tjenare, har en liberty haze moderplanta som står i en 11L med coco under en 400w mh, kör med gold label näring hela uppsättningen, maxar allt efter deras egna odlingsshema.
Den har sått i vegg ca 3 mån sen kloning.
Tänkte kolla om man behöver öka näringen då plantan börjat hänga lite och vissa kvistar har börjat bli röda lr lila.
Bladen ser ut och må bra men några är lite små rynkiga lr vad man ska kalla det.

Deras shema går ju bara upp till 3v i vegg sen har jag följt det funkat super tills nu då den reagerart negativt.
Den producerar mycket fina babys så vill att den ska vara perfecto. funderar på att plantera om i större, men det som irriterar mig är de röda och lila kvistarna samt att den inte har samma stånd.

Vad göra? Plz någon som erfarenhet.

Mvh

Kan det vara övervattning/början till näringsbränna tro?

Skicka gärna nån bild på plantan samt på kvistarna.
Citera
2014-01-15, 13:30
Medlem
Lassies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungkran
Kan det vara övervattning/början till näringsbränna tro?

Skicka gärna nån bild på plantan samt på kvistarna.

Hm, har funkat med den närningsdos jag kört med hittills och låter cocosen torka ut innan jag matar den igen...

Har bara mob kamera och det är så jäkla golvarning med smartphones. Sry.

Mvh
Senast redigerad av Lassie 2014-01-15 kl. 13:34.
Citera
2014-01-15, 20:07
Medlem
Lassies avatar
Har kollat runt som fasen och är ganska säker på att det är fosfor brist då kännetecken på detta är lila kvstar och lite hängiga blad, men det skumma är att när jag kollat på alla innehållsförteckningar på näringarna kan jag inte hitta en ända med fosfor innehåll, är jag fel ute?

En fråga till: är det möjligt att ta sticklingar av henne utan framtida problem eller kommer sticklingarna ta över samma skit?

Mvh
Senast redigerad av Lassie 2014-01-15 kl. 20:15.
Citera
2014-01-18, 16:14
Medlem
gayfaces avatar
En av mina babys har fått lite problem. Det började för ca 1 vecka sen med att fanleaves till toppbuden började få missfärgningar, ser ut lite som rost. Det har nu börjat svagt att sprida sig längre ner. Det är bara 1 av 4 plantor som har fått detta.

Någon som har en aning vad det kan vara?

https://anonfiles.com/file/5aa99b49f046149c7c262217056e25eb
https://anonfiles.com/file/2072a7ee839185a36fa55f17cf969ae5

Inomhus eller utomhus; Inomhus, tält
Substrat: Jord, Cocos, Hydro; Jord, Hasselfors P-jord
Belysning; 250w cfl 2700k(?) röd
Hur ofta vattnar du; När jorden är torr, typ car 3e dag
Använder du näring, om ja - vilken; Goldlabel. Soil A, soil b, ultra mg, ultra pk. Senaste veckan har dom bara fått vatten dock. Vattnet får alltid stå i ca 3dagar innan blommorna vattnas.
Strain; Nordic Jack i 11l krukor.
Ålder på plantan; 64dagar, 33dagar sen 12/12
Temp: 25-27.
Luftfuktighet: Mellan 30-35%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här