Det händer nog.
Inte den smartaste taktiken att använda sig av då man lätt blir avslöjad vid egentligen lätta frågor om släkten.
Men de finns ju liknande knep.
Jag har varit med om det två gånger.
När jag var runt moppeåldern så knackade en utländsk kvinna på min dörr.
Och jag satt och spelade något på datorn med hörlurar på. Så jag hörde inte när hon knackade. När inte jag öppnade dörren, så kände hon efter om det var låst och gick in och kollade med stirrande blick runt omkring sig. jag fick syn på henne och tog tag i närmsta tillhygge

(penna).
Och sen stod hon bara och stirrade på mig en stund. Tills hon frågade om mina föräldrar var hemma. Haha då blev jag lite paranoid. ( såg på lite för mycket film) Men jag svarade nej. och hon tittade sig omkring och sen gick hon.
jag spanade lite efterhenne och sen gick jag tillbaka till det jag höll på med innan.
Dagen efter så var vårat källarfönster krossat och någon hade varit nere och snokat.
Andra gången så var det en man i 40års åldern som jag mötte i trapphuset i mitt barndomshem.
När jag frågade vem han sökte så sa han något random namn som alldrig bott där. Det är rätt sjukt, för jag läste senare i tidningen att någon man med samma singnaliment hade stört ensamma tjejer i 25 år åldern på natten i mitt område.
jag pratade med en av tjejerna som var min granne. Och hon sa att han traskat in i hennes rum och lagt sig brevid henne i sängen, och att hon varit för rädd för att säga något. Efter en stund hade han lämnat henne.
-True story