2009-07-31, 15:17
Medlem
_abous avatar
Fick precis besök av en man i 30-årsåldern. Han knackade på och frågade på engelska efter min mammas man. Jag förklarade att han inte var hemma för tillfället, och skulle vara borta i ett par dagar. Han berättade då att han var en avlägsen släkting till min mammas man (vi kan kalla honom Ulf), från USA, som nu hade tagit sig till Sverige. Han ville fråga Ulf om deras "great great grandfathers" grav. Han frågade sedan om jag kunde förklara vägen till Ulfs pappa, och jag förklarade så gott jag kunde.
Än så länge tyckte jag bara att det var intressant med en avlägsen släkting, och inga varningslampor tändes i mitt huvud. Jag tänkte att det kunde vara trevligt för honom att träffa fler släktingar, men på frågan om han visste vem Eva var (Ulfs syster) svarade han nej. Är inte det märkligt? Han visste namnet på Ulf och vart han bor, Ulfs pappas namn, men inte Ulfs syster. Jag blev lite nojig vid den är tidpunkten, rundade av samtalet, och låste sen alla dörrar när han åkt.

Hur vanligt är det att inbrottstjuvar använder såna här knep för att ta reda på om ett hus står tomt? Och hur kan han veta Ulfs namn, adress och faders namn, men inte känna till systern? Behöver jag oroa mig, eller var han bara en släkting?
Citera
2009-07-31, 15:37
Medlem
tabacs avatar
Det händer nog.
Inte den smartaste taktiken att använda sig av då man lätt blir avslöjad vid egentligen lätta frågor om släkten.

Men de finns ju liknande knep.

Jag har varit med om det två gånger.
När jag var runt moppeåldern så knackade en utländsk kvinna på min dörr.
Och jag satt och spelade något på datorn med hörlurar på. Så jag hörde inte när hon knackade. När inte jag öppnade dörren, så kände hon efter om det var låst och gick in och kollade med stirrande blick runt omkring sig. jag fick syn på henne och tog tag i närmsta tillhygge (penna).
Och sen stod hon bara och stirrade på mig en stund. Tills hon frågade om mina föräldrar var hemma. Haha då blev jag lite paranoid. ( såg på lite för mycket film) Men jag svarade nej. och hon tittade sig omkring och sen gick hon.
jag spanade lite efterhenne och sen gick jag tillbaka till det jag höll på med innan.

Dagen efter så var vårat källarfönster krossat och någon hade varit nere och snokat.

Andra gången så var det en man i 40års åldern som jag mötte i trapphuset i mitt barndomshem.
När jag frågade vem han sökte så sa han något random namn som alldrig bott där. Det är rätt sjukt, för jag läste senare i tidningen att någon man med samma singnaliment hade stört ensamma tjejer i 25 år åldern på natten i mitt område.

jag pratade med en av tjejerna som var min granne. Och hon sa att han traskat in i hennes rum och lagt sig brevid henne i sängen, och att hon varit för rädd för att säga något. Efter en stund hade han lämnat henne.

-True story
Citera
2009-07-31, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Fick precis besök av en man i 30-årsåldern. Han knackade på och frågade på engelska efter min mammas man. Jag förklarade att han inte var hemma för tillfället, och skulle vara borta i ett par dagar. Han berättade då att han var en avlägsen släkting till min mammas man (vi kan kalla honom Ulf), från USA, som nu hade tagit sig till Sverige. Han ville fråga Ulf om deras "great great grandfathers" grav. Han frågade sedan om jag kunde förklara vägen till Ulfs pappa, och jag förklarade så gott jag kunde.
Än så länge tyckte jag bara att det var intressant med en avlägsen släkting, och inga varningslampor tändes i mitt huvud. Jag tänkte att det kunde vara trevligt för honom att träffa fler släktingar, men på frågan om han visste vem Eva var (Ulfs syster) svarade han nej. Är inte det märkligt? Han visste namnet på Ulf och vart han bor, Ulfs pappas namn, men inte Ulfs syster. Jag blev lite nojig vid den är tidpunkten, rundade av samtalet, och låste sen alla dörrar när han åkt.

Hur vanligt är det att inbrottstjuvar använder såna här knep för att ta reda på om ett hus står tomt? Och hur kan han veta Ulfs namn, adress och faders namn, men inte känna till systern? Behöver jag oroa mig, eller var han bara en släkting?

Som jag förstått det kunde han namnet på Ulfs pappa? Tyder på att han åtminstone känner eller har känt Ulfs och/eller hans pappa, för en total främling är det lätt att ta reda på namnet på den som bor men så gott som omöjligt att ta reda på vad dennes pappa heter (såvida efternamnet inte är extremt ovanligt, då kan man gissa sig till det genom t.ex. telefonkatalogen, men inte ens då kan man som främling vara säker på om det är pappan eller t.ex. en bror). Visst kan det ändå vara någon som har oärliga syften, men ser det inte som omöjligt att en avlägsen släkting känner till Ulfs namn men inte systerns namn. Kan vara så att mannens föräldrar ytligt känt Ulfs pappa, och kommit ihåg att han hade en son som heter Ulf, men glömt systerns namn. Hursomhelst är väl ändå det lättaste att ringa Ulf och fråga?
Citera
2009-07-31, 15:52
Medlem
Mr.Patrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tabac

jag pratade med en av tjejerna som var min granne. Och hon sa att han traskat in i hennes rum och lagt sig brevid henne i sängen, och att hon varit för rädd för att säga något. Efter en stund hade han lämnat henne.

Förlåt, men vilken skön lirare
Citera
2009-07-31, 16:05
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Som jag förstått det kunde han namnet på Ulfs pappa? Tyder på att han åtminstone känner eller har känt Ulfs och/eller hans pappa, för en total främling är det lätt att ta reda på namnet på den som bor men så gott som omöjligt att ta reda på vad dennes pappa heter (såvida efternamnet inte är extremt ovanligt, då kan man gissa sig till det genom t.ex. telefonkatalogen, men inte ens då kan man som främling vara säker på om det är pappan eller t.ex. en bror). Visst kan det ändå vara någon som har oärliga syften, men ser det inte som omöjligt att en avlägsen släkting känner till Ulfs namn men inte systerns namn. Kan vara så att mannens föräldrar ytligt känt Ulfs pappa, och kommit ihåg att han hade en son som heter Ulf, men glömt systerns namn. Hursomhelst är väl ändå det lättaste att ringa Ulf och fråga?
Jag försökte ringa Ulf, men han svarade inte. Hur som helst så förstod jag det som att den här mannen inte kände Ulf, så om jag fick tag på honom skulle han nog inte kunna hjälpa mig.
Jag vet att Ulfs släkt har släktingar i USA, har träffat ett annat gäng en gång, men det var då genom systern dom hade fått kontakt och kommit till Sverige, så den här killen kan ju inte vara i samma "klan".
Min flickvän är övertygad om att det är en psykmördartjuv, så nu har vi låst alla dörrar i alla fall
Min teori är att han släktforskat lite och helt enkelt inte stött på Eva i sin research, och därför inte kände till henne.
Jaja, jag låter nog dörrarna stå låsta över natten i alla fall, så man åtminstone får nått på försäkringen. Får se om det räcker eller om han mördar mig
Citera
2009-07-31, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
psykmördartjuv
Intressant begrepp

Värt att notera är ju att inbrottstjuvar i sjukt hög grad är lumpna knarkare som skiter på sig om någon ställer sig yrvaket och tittar på dem.. Det är inga våldsverkare.
Citera
2009-07-31, 16:58
Bannlyst
Har varit med om ngt liknande.
Växte upp i villa. Och en dag när jag är i köket så ser jag en kille längs andra sidan hallen som tagit sig in utan att ringa på. (svenskt utseende, vanliga kläder) Så efter nån sekunds tystnad frågar jag naturligtvis vad han vill.

Han påstår då att han skulle göra nåt hantverksarbete här i huset.

Jag tänker då direkt på min pappa som bara veckan innan haft hantverkare i huset för att fixa en grej.
Så jag visar honom det men sen säger han att han inte vet vad det är han ska göra. OBS han hade vanliga kläder på sig och INGEN utrustning med sig.
Så jag ringer min pappa och frågar.

Under tiden samtalet varar ser han stirrig ut och tittar sig noga omkring i huset.

Pappa säger att han inte har en aning om vad det är han ska göra, jobbet är avslutat!
Jag säger "tyvärr" till killen och att han får kolla med SIN CHEF eller nåt.
Han går.

Ett halvår senare hade vi inbrott. Turligt nog var ingen hemma för enligt polisen, som fångade dem strax efteråt, var de beväpnade...
Vet inte med 100% säkerhet om denne kille kände de som gjorde inbrottet, men de var svenskar och finnar...
Citera
2009-07-31, 18:12
Medlem
det är ju inga inbrotts tjyvar som ringer på och vet vem som bor där och vad dom heter,, möjligen att dom kollar om någon är inne innan man brytter sönder dörren och i det andra fallet är det dess nu kända åldrings rånare som en uppehålle den boende den andra snor allt som det går,

när det gäller suspekta indevider så skasll man ladda på en rak höger om dom kliver in genom dörren när man öppnat ..

det gorde ja satt näven i ansiktet på na och tryckte ut henne genom dörren ,
när hon landade på golvet i farstun frågade ja om hon kunde gå ned för trappan eller om ja skulle kasta henne ned för den genom porten
Citera
2009-07-31, 18:31
Bannlyst
Förra sommaren plingar en svartskalle på och frågar efter något namn.
Jag svarar att personen inte bor där,då vill han låna min telefon för att ringa ett samtal.
Jag vägrar.
Därefter vill han ha vatten
Jag vägrar ge honom vatten med.
Jag märker hur han hela tiden tittar sig omkring och jag ber honom ta ett steg bakåt så jag kan stänga dörren. Killen spelar dum och då tar jag tag i hans axel och ger honom en vänlig men bestämd knuff mot entrén.

Nu i sommar har vår granne haft inbrott mitt på ljusa dan.
Citera
2009-07-31, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modena12
Förra sommaren plingar en svartskalle på och frågar efter något namn.
Jag svarar att personen inte bor där,då vill han låna min telefon för att ringa ett samtal.
Jag vägrar.
Därefter vill han ha vatten
Jag vägrar ge honom vatten med.
Jag märker hur han hela tiden tittar sig omkring och jag ber honom ta ett steg bakåt så jag kan stänga dörren. Killen spelar dum och då tar jag tag i hans axel och ger honom en vänlig men bestämd knuff mot entrén.

Nu i sommar har vår granne haft inbrott mitt på ljusa dan.

jo men då vet du ju hur han ser ut ,,
hade dun brutit armen av honom när du hade tjangsen då hade ni sluppit problemet med tjuvaktiga negrer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in