2009-07-31, 12:08
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colibri
Om du nu tycker att auktionskillen skall skaffa sig en hjärna för att han drar lite mattskämt. Skall han som skrev svennebanan göra det också. Eller är det bara ok att driva med svenskar, allt annat är rasistiskt och främlingsfientligt enligt dig??

Kämpendahl hatar nog svenskar. Det kan förklara hans reaktion.

Men hur ofta skämtas det inte om svenskar? Både av invandrare och andra svenskar? Finns ju till och med hela TV-serier där man driver med svenskar och svenskheten. Man måste kunna tåla lite skämt, även om etniska grupper och religioner.
Citera
2009-07-31, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Vem denna Monica Åhlén nu än är kan hon dra något gammalt över sig. Vem fan bryr sig ifall hon lämnar en auktion eller inte?

Seså, hon var ju chockad.
Citera
2009-07-31, 12:28
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Så även om man säger något som förmodligen är helt sant, så är det ändå "rasism" om invandrare framställs negativt.
Visst är det intressant hur ofta sanningen visar sig vara politiskt inkorrekt?
Citera
2009-07-31, 12:55
Medlem
Hahaha, detta påminner mig om när en släkting sålde sin gård.

Det var en hyfsat stor gammeldags gård med årtionden av gammalt skrot som såldes någon gång i början på 2000-talet. Någon sorts näverkont eller liknande kommer upp till försäljning och utroparen gissar att det är "ett penisfodral åt en neger". Folk skrattade gott och ingen blev kränkt vad jag minns.
Citera
2009-07-31, 14:55
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colibri
Nu använder du det där ordet igen "främlingsfientliga".

Din ingång till den här debatten och alla andra här på I&I är att om man inte sympatiserar med dagens invandringspolitik som råder i landet, så är man per automatik främlingsfientlig!
Förstår inte riktigt hur du alltid kan göra den kopplingen??

Du tycker att auktionisten skall skaffa sig en hjärna för att han drar lite mattskämt. Skall han som skrev svennebanan göra det också.
Eller är det bara ok att driva med svenskar, allt annat är rasistiskt och främlingsfientligt enligt dig??
Det stämmer inte att jag anser att alla som inte sympatiserar med dagens invandringspolitik är främlingsfientliga. Jag själv sympatiserar inte heller med den invandringpolitik och i stort sett obefintliga integrationspolitik som bedrivs i dag. Däremot är man nog främlingsfientligt inställd om man inför offentlig samling människor drar den typen av skämt. Dessutom är det inte så smart eftersom han inte verkar förstå reaktionen hos vissa andra männsiskor samt att det inte ser så bra ut när det sedan återges i media.

Vidare finns några i debatten som inte ser det "rasistiska" i skämten. Det är korrekt, det finns ingen direkt rasism i skämten eftersom rasism bygger på att det finns genetiska skillnader mellan olika folkslag och att den vita rasen är mer högt stående än andra. Så ren rasism är det inte. Vem tror att den där bonnläppen som höll i auktionsklubban kan något om genetik? Nej, snarare byggde hans skämt på främlingsfientliga undertoner och den som inte har förmåga att se det är antagligen 1) själv främlingsfientlig, 2) inte tillräckligt begåvad för att dra slutsatser eller 3) en kombination av 1 och 2.

Min poäng är att om man vill förändra Sveriges invandringspolitik genom att håna och förnedra invandrargrupper så får man helt enkelt finna sig i att man i bland får framstå i media som en mindre begåvad främlingsfientlig bonnlurk utan vare sig utbildning eller bildning. Jag tror det enda rätta är att låta invandringskritiker som på ett mer verbalt sätt kan uttrycka sig sköta debatten. Merit Wager är en frisk fläkt i debatten och hon är kritisk mot delar av den asylpolitik som bedrivs i dag. Hon är saklig och tar fram fakta. Fler av henne och politiker kan inte längre blunda, vilket de kan göra när lågbegåvade främlingsfientliga jämför invandrare med apor och kackerlackor.
Citera
2009-07-31, 15:09
Medlem
Quid pro quos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det stämmer inte att jag anser att alla som inte sympatiserar med dagens invandringspolitik är främlingsfientliga. Jag själv sympatiserar inte heller med den invandringpolitik och i stort sett obefintliga integrationspolitik som bedrivs i dag. Däremot är man nog främlingsfientligt inställd om man inför offentlig samling människor drar den typen av skämt. Dessutom är det inte så smart eftersom han inte verkar förstå reaktionen hos vissa andra männsiskor samt att det inte ser så bra ut när det sedan återges i media.

Vad är det som säger att han är "fientlig" han kanske helt enkelt inte gillar dem. Om du inte gillar någon är du också per automatik fientlig mot dem? Det finns grader av ogillande, vet du.
Troligt är också att han inte ogillar alla främlingar oavsett agenda, hur många av dem du kallar främlingsfientliga inbillar du dig gör det?
Mer troligt är att föremålet för hans ogillande är de stora massor från tredjevärldenländer som kastat en girig blick på vårt välfärdssystem och med sin närvaro ofelbart kommer att försämra livsvillkoren för miljoner svenskar.
Citera
2009-07-31, 15:18
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quid pro quo
Vad är det som säger att han är "fientlig" han kanske helt enkelt inte gillar dem.
Där har du svaret

Han dömer dem efter grupp och inte på deras individuella grund. Det är ett kännetecken bland många.
Citera
2009-07-31, 15:31
Medlem
Citat:

Vidare finns några i debatten som inte ser det "rasistiska" i skämten. Det är korrekt, det finns ingen direkt rasism i skämten eftersom rasism bygger på att det finns genetiska skillnader mellan olika folkslag och att den vita rasen är mer högt stående än andra. Så ren rasism är det inte. Vem tror att den där bonnläppen som höll i auktionsklubban kan något om genetik? Nej, snarare byggde hans skämt på främlingsfientliga undertoner och den som inte har förmåga att se det är antagligen 1) själv främlingsfientlig, 2) inte tillräckligt begåvad för att dra slutsatser eller 3) en kombination av 1 och 2.

Min poäng är att om man vill förändra Sveriges invandringspolitik genom att håna och förnedra invandrargrupper så får man helt enkelt finna sig i att man i bland får framstå i media som en mindre begåvad främlingsfientlig bonnlurk utan vare sig utbildning eller bildning. Jag tror det enda rätta är att låta invandringskritiker som på ett mer verbalt sätt kan uttrycka sig sköta debatten. Merit Wager är en frisk fläkt i debatten och hon är kritisk mot delar av den asylpolitik som bedrivs i dag. Hon är saklig och tar fram fakta. Fler av henne och politiker kan inte längre blunda, vilket de kan göra när lågbegåvade främlingsfientliga jämför invandrare med apor och kackerlackor.

Ert problem är ju att det ligger för mycket sanning och allvar bakom de s.k fördomarna för att det ska vara lämpligt att skämta om, det är där skon klämmer. Ni känner er tvungna att utmåla allt sådant som fientlighet, fobier et cetera.

Vi har t.ex i alla tider skämtat om norrmän, danskar, tyskar osv. men detta har aldrig utlöst någon hysterisk reaktion om rasism, främlingsfientlighet, fördomar, fobier och generaliseringar. Varför? Jo, för alla vet att t.ex norrmän egentligen inte är dumma i huvudet. Däremot ligger det mycket mera sanning i liknande påståenden om svartmusk-folk, och det tycker ni är besvärligt.

Och då snackar jag bara om "folklig humor", ser vi till media är det ännu värre. Media är direkt rasistisk och kränkande mot alla vita folk, ofta, kanske speciellt vita amerikaner har verkligen smutskastats genom åren i Sverige. Alla vita amerikaner är dumma, feta, bortskämda osv. Den bilden målas ju snudd på upp i svenska läroböcker i skolan föffan.

Men detta föranleder inte heller några spastiska utfall om främlingsfientlighet från ert håll, tvärtom snarare. Även det beror givetvis till stor del på att det inte är sant, och de flesta vet det. Du ser ju inte själv det enorma hyckleriet där du kränker en man med en myriad av nedsättande påstående, FÖR ATT du anser att han uttalar sig kränkande om andra?!

"Fy på dig din inavlade, obildade bondlurk för att du kallar andra för obildade, inavlade bondlurkar".....låter ju helt logiskt att säga. Eller inte.

Sanningen är som sagt, att de s.k "fördomarna" om svartmuskingar, är sanna, och det är högst problematiskt för sådana som du. Det är t.ex helt sant att de HAR invaderat vårt land. Därför vill ni inte att någon säger det. Däremot gör det inget om man säger att tyskar, danskar eller norrmän har invaderat vårt land när de köper massa sommarstugor och älgskyltar, fyller upp campingplatser osv, eftersom de egentligen inte har gjort det. Fast man hör sådant sägas väldigt ofta, så utlöser det ingen reaktion om rasism och främlingsfientlighet.
Citera
2009-07-31, 15:42
Medlem
Citat:

eftersom rasism bygger på att det finns genetiska skillnader mellan olika folkslag och att den vita rasen är mer högt stående än andra.

Vad menar du här? Jag hoppas att du inte syftar på att rasism per automatik är att anse att vita är bättre?
Citera
2009-07-31, 16:30
Medlem
för inte allt för länge sen kallades monika o hennes gelikar vid sitt rätta namn,nämligen träl.
idag lyfts dom fram som nåt slags föredömen o goda människor.

vart är spysmilien när man behöver den?
Citera
2009-07-31, 16:45
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gramligr-Braend
Vad menar du här? Jag hoppas att du inte syftar på att rasism per automatik är att anse att vita är bättre?

Jag undrar oxå lite över dessa invandrarkramare och deras retorik. Det mesta verkar handla om att smutskasta den andre och i princip idiotförklara alla som inte tycker som viktigpettern till flyktingkramare. Egentligen tycker jag det verkar som att dessa inte vill ha någon debatt, utan endast vil spy galla över alla som inte gillar negrer och araber. Varför måste man i dagens Sverige tvunget gilla negrer och araber? Vad är det som är rasistiskt med att ogilla fientligt inställda individer.

Jag vägrar att gå på den självdestruktiva väg som svensken stakat ut för sig själv. Dryga tokholmare och deras patrask kan gått gå denna väg, men varför måste vi som inte gillar dagens sinnesrubbade invällningspolitik tvunget gå samma väg. Varför är man rasist för att man inte gillar vissa individer?

Skit samma det har alltid varit ett omöjligt slag detta, men jag känner mig inte mer positivt inställd till dagens negrer och araber för att någon liten viktigpetter anser att det är fel att skämta om mattflygare som invaderat landet.

I.f.s. har väl drygfan rätt i sak det är j-kligt klumpigt att ens antyda att det skulle vara något fel på dagens invandringspolitik i offentliga sammanhang då kan man bli av med både jobb och familj. Sen undrar jag var drygfan läst att denna auktionist skulle vara sverigedemokrat är det så att i era inskränkta tankebanor så kan endast folk som röstar på SD tänka i dessa banor? Ett löjligt påstående som jag ifrågasätter.
Senast redigerad av Mad monk 2009-07-31 kl. 16:57.
Citera
2009-07-31, 16:51
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Min poäng är att om man vill förändra Sveriges invandringspolitik genom att håna och förnedra invandrargrupper så får man helt enkelt finna sig i att man i bland får framstå i media som en mindre begåvad främlingsfientlig bonnlurk utan vare sig utbildning eller bildning. Jag tror det enda rätta är att låta invandringskritiker som på ett mer verbalt sätt kan uttrycka sig sköta debatten. Merit Wager är en frisk fläkt i debatten och hon är kritisk mot delar av den asylpolitik som bedrivs i dag. Hon är saklig och tar fram fakta.

Du kan väl inte jämföra Merit Wager - en politisk bloggare med politiska syften - med en auktionist som skämtar lite i ett helt annat sammanhang?

Auktionisten pratade bara som kanske 80% av den svenska befolkningen gör till vardags. I hans värld, liksom de flesta svenskars värld, är det helt normalt att skämta så där. Auktionisten har säkert skämtat sådär förut inför andra människor. Men nu hade han oturen att få nån form av politiskt korrekt jubelidiot dit och då gick det som det gick.

Auktionisten sa ju inte det han sa i syfte att bedriva någon form av politisk propaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in