2009-07-30, 18:07
Medlem
Insuliins avatar
Jag har på senare tid blivit väldigt intresserad utav att arbeta som reseledare. Få vistas utomlands en längre tid, och förhoppningsvis på flera ställen så att man får se mycket utav världen. Man får även träffa mycket folk och man får se vad man själv går för. Jag är även medveten om att lönen är skit samt att det är dåliga arbetstider och att man jobbar minst 6 dagar i veckan, men detta är ingenting som stör mig. Jag vet dock inte ifall jag är än bra kandidat nog att bli antagen, så jag frågar därför er, och förhoppningsvis någon med erfarenhet och kunnighet inom ämnet.
Skulle jag ha stor chans att bli antagen som reseledare?

(Dessa är kraven hos Ving)

Grundkrav:
Gymnasiekompetens - Det har jag

Arbetslivserfarenhet. Gärna inom service och försäljning. - Arbetat i butik på bensinstation, sommarjobbat x2 somrar på äldreboende samt x1 säsong som försäljare i Ayia Napa

Körkort (minst ett år) - Inte ännu, men kommer att ha haft i 1 år när jag väl söker.

Flytande svenska i tal och skrift - Jajjemen

God engelska i tal och skrift - Ja, VG i Engelska A/B/C

Meriterande:
Ytterligare språk: framför allt spanska och de nordiska språken - Kan ju förstå samt prata de nordiska språken, förutom finska Vad fan ska jag med spanska till? Om jag pluggar och lär mig engelska så får väl spanjorerna göra samma sak, inte fan talar dem svenska Men det är ju inte så svårt, hola, adios osv. Går ju lära sig.

Eftergymnasial utbildning - Räknas en två veckors intensiv bartenderutbildning som jag gjorde efter studenten? Om inte - Nej

Längre utlandsvistelse - x1 säsong i Ayia Napa

Har hög social kompetens - Vettifasen, är det något man kan plugga upp?
Senast redigerad av Insuliin 2009-07-30 kl. 18:11.
Citera
2009-07-30, 18:11
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insuliin
Ytterligare språk: framför allt spanska och de nordiska språken - Kan ju förstå samt prata de nordiska språken, förutom finska Vad fan ska jag med spanska till? Om jag pluggar och lär mig engelska så får väl spanjorerna göra samma sak, inte fan talar dem svenska
Bra inställning. Det är ju rätt självklart att spanska är till nytta eftersom väldigt många resor sker till spansktalande områden. Dessutom är det ett världsspråk utan dess like, något du borde ha koll på eftersom du vill bli reseledare. Tänk om, tänk rätt.
Citat:
Har hög social kompetens - Vettifasen, är det något man kan plugga upp?
Skojar du eller är du seriös?
Citera
2009-07-30, 18:12
Medlem
Insuliins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Tänk om, tänk rätt.
Skojar du eller är du seriös?
Do'h. La faktiskt till en skrattande smiley, "Tänk om, tänk rätt." (Jag skojar)
Men för att bli lite mer allvarlig så borde det väl vara någonting man kan träna upp? Jag anser dock att jag har HÖG Social Kompetens, men hur fasen skall jag veta ifall den är tillräcklig?
Citera
2009-07-30, 18:14
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Meriterande:
Ytterligare språk: framför allt spanska och de nordiska språken - Kan ju förstå samt prata de nordiska språken, förutom finska Vad fan ska jag med spanska till? Om jag pluggar och lär mig engelska så får väl spanjorerna göra samma sak, inte fan talar dem svenska Men det är ju inte så svårt, hola, adios osv. Går ju lära sig.
Jag tror inte du kan de nordiska språken (Isländska, Norska, Danska o Finska).
Möjligtvis att du kan snappa upp nyckelord i norskan och gissa dig fram, men jag tror knappast det om de andra 3.

Anledningen att spanska är bra är för att många som pratar spansk-liknande språk (t.ex. italienska) inte kan ett uns engelska. Undantaget är ju förstås generationen som är under 20.
Citera
2009-07-30, 18:15
Medlem
Insuliins avatar
Och ja, jag skojade faktiskt till det lite angående spanskan också. Jag är väl medveten om att det är bra att kunna spanska om man ju jobbar i Spanien eller t.ex Sydamerika (eller är det portugisiska man talar där?) då det är ett utav de större språken. Men nog om det, hur är mina förutsättningar för att bli antagen som reseledare?
Citera
2009-07-30, 18:17
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Och ja, jag skojade faktiskt till det lite angående spanskan också. Jag är väl medveten om att det är bra att kunna spanska om man ju jobbar i Spanien eller t.ex Sydamerika (eller är det portugisiska man talar där?) då det är ett utav de större språken. Men nog om det, hur är mina förutsättningar för att bli antagen som reseledare?
Så länge du är vältalig, inte har något problem med att prata om vad som helst med nya människor och kan hantera alla former av olika folk har du nog stora chanser. Sök, vad är det värsta som kan hända? Att du får ett nej eller kidnappas och dumpas i bortre Transsylvanien?
Citera
2009-07-30, 18:17
Medlem
Insuliins avatar
Och för att vara ännu tydligare angående vart jag var seriös och inte, så skojjade jag även till det angående bartenderutbildningen som eftergymnasial utbildning.
Citera
2009-07-30, 18:19
Medlem
Insuliins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Så länge du är vältalig, inte har något problem med att prata om vad som helst med nya människor och kan hantera alla former av olika folk har du nog stora chanser. Sök, vad är det värsta som kan hända? Att du får ett nej eller kidnappas och dumpas i bortre Transsylvanien?

Jo, men jag kan ändå inte söka ännu, då jag måste ha haft körkort i ett år, och tiden är inte riktigt rätt ännu utan det får bli nästa år. Och då jag har tid på mig så skapade jag denna tråd för att se vad folk säger och sedan kunna finslipa mig själv så att jag vore som skapad för reseledaryrket.
Citera
2009-07-30, 21:15
Medlem
Citat:
Jag vet dock inte ifall jag är än bra kandidat nog att bli antagen, så jag frågar därför er, och förhoppningsvis någon med erfarenhet och kunnighet inom ämnet.
Skulle jag ha stor chans att bli antagen som reseledare?

Nagot som ar viktigt som de inte skyltar med ar att du maste se nagorlunda bra ut, vara social och glad. Att vara snygg ar mycket viktigare an att du har en lang utlandsvistelse bakom dig exempelvis. Ditt viktigaste jobb som reseledare ar namligen att lura pa turisterna utflykter, som i manga fall ar mangdubbelt dyrare an de loka forsaljarnas utflykter sa du maste vara duktig pa att salja och gilla det for att trivas. Jag har jobbat for charterbolag men inte som reseledare, men jag har ratt bra koll pa vad de gjorde.
Citera
2009-10-04, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joanna
Jag har jobbat for charterbolag men inte som reseledare, men jag har ratt bra koll pa vad de gjorde.

Tack det förklarar allt.

TS, tycker du verkar ha en bra inställning till yrket, tycker du bör söka.
Det med spanskan har att göra med respekt för de som bor i landet. Du kommer till deras land och arbetar. Tro mig, du kommer få det väldigt mycket enklare att lösa problem med de lokala samarbetspartnerna om du lär dig lite spanska.
Alla reseledare är extremt sociala. Många har yrket för att de tycker om att umgås med människor och inte sitta framför datorn hela dagarna.
Eftergymnasial utbildning är inget krav men en fördel.

De större Skandinaviska sällskapen arbetar med norska,svensk,danska och finska gäster. Du kommer aldrig mer än i nödsituation få rycka in och arbeta med de finska gästerna. Islänningar har deras egna resesällskap.
Därimot är det väldigt viktigt att du kan göra dig förstådd i både danskan och norskan då man har välkomstmöten/transfers med blandade nationaliteter. Detta tar ett tag att lära sig.

Din arbetslivserfarenhet är mer än tillräcklig. Många nya reseledare kommer direkt från gymnasiet och blir oftast väldigt chockerade av den stora omställningen.

Lycka till!
Citera
2009-10-05, 13:31
Medlem
krillebois avatar
du håller nog samma nivå som de borta på playa del sol !

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in