Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-23, 12:58
  #2497
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Det märkliga är att fartygets rutthistorik på Marinetraffic börjar när den ligger i hamn i Kotka!??

Det brukar alltid finnas mycket gamla positioner!..

Någon med tillräcklig makt har sagt till dom att rensa historiken? Det går alltså inte att se var båten varit innan den anlöpte Kotka..

Tyskland inblandat tror jag inte en sekund på. Det luktar kriminell ryss om det hela..

.

Noterade även det. Det enda man kunde se var att hon hade vart i RENDSBURG innan.
Citera
2016-07-13, 21:48
  #2498
Medlem
Bumpelibump..
En artikel i Svensk Tidskrift tar upp historien med Arctic Sea igen och spekulerar i att Mossad stoppade en vapenleverans till Iran genom att hjälpa kaparna och därmed göra fartyget uppmärksammat av världsmedia:
http://www.svensktidskrift.se/ett-sk...stat-med-vada/
Citera
2018-08-01, 07:41
  #2499
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Bumpelibump..
En artikel i Svensk Tidskrift tar upp historien med Arctic Sea igen och spekulerar i att Mossad stoppade en vapenleverans till Iran genom att hjälpa kaparna och därmed göra fartyget uppmärksammat av världsmedia:
http://www.svensktidskrift.se/ett-sk...stat-med-vada/

Kom att tänka på det här för ett par dagar sedan för jag bor nära Stora Karlsö i Klintehamn. Läste artikeln och man ligger väl kvar på nivån "bra spekulationer".

En sak som jag då när det här hände tyckte var mystiskt och hela saken var ganska obegriplig var att svenska polisen verkade aktivt ointresserad av att utreda detta. Tillsyningsmannen på Stora Karlsö hade tipsat polisen om ett besök av en rib-båt på ön alldeles innan kapningen och sedan tipsat dem när han fått veta att kapningen skett med just en sådan båt. Polisen hade inte varit intresserad då och inte kontaktat för vittnesmål.

Det där tycker jag var mystiskt. Har jag missförstått? Eller har svenska myndigheter samarbetat med uppdragsgivarna för kapningen?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...-sig-pa-karlso
Citera
2023-01-02, 06:21
  #2500
Medlem
Pirater på Östersjön – kapningen av fraktfartyget Arctic Sea förbryllade hela världen

https://svenska.yle.fi/a/7-10025195
Citera
2023-01-02, 07:45
  #2501
Medlem
blagyltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelen14
Det hela påminner mig om Call of duty 4 när man söker igenom ett rysk fartyg hahah

Impotenta Amerikanska fantasier. Det kan man bara göra om fartyget ligger i hamnar som tillhör västerländska regimer. Annars kommer de att få anledning att ångra sig.

Förvånande att inte alla började gallskrika RYSSLAND!! Nu när vi blivit hjärntvättade av CNN och SVT under så lång tid. Allt under sängen eller i buskarna behöver och är väldigt sällan om ens alls, Ryssar.
Citera
2023-01-02, 07:56
  #2502
Medlem
knoevrulls avatar
Vad fans under träet? Teorin att det skulle handla om ryska missiler som USA vill komma över kanske hade funkat vid tiden för Sovjetunionens upplösning, det var ju så Estonia fick till botten. För att SÄPO ville vara duktiga och visa sig till lags, något som fick ödesdigra konsekvenser.

Livliga fantasier övergavs i det här fallet och handlar nummer om rem utpressning
Citera
2023-01-02, 07:59
  #2503
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blagylta
Impotenta Amerikanska fantasier. Det kan man bara göra om fartyget ligger i hamnar som tillhör västerländska regimer. Annars kommer de att få anledning att ångra sig.

Förvånande att inte alla började gallskrika RYSSLAND!! Nu när vi blivit hjärntvättade av CNN och SVT under så lång tid. Allt under sängen eller i buskarna behöver och är väldigt sällan om ens alls, Ryssar.

Impotena amerikanska fantasier? Märkligt ordförråd du har, eller snarare brist på.
Citera
2023-01-02, 14:53
  #2504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blagylta
Impotenta Amerikanska fantasier. Det kan man bara göra om fartyget ligger i hamnar som tillhör västerländska regimer. Annars kommer de att få anledning att ångra sig.

Förvånande att inte alla började gallskrika RYSSLAND!! Nu när vi blivit hjärntvättade av CNN och SVT under så lång tid. Allt under sängen eller i buskarna behöver och är väldigt sällan om ens alls, Ryssar.

Alla inblandade hade ryskt ursprung, folk från ondskans imperium. Sedan tvivlar jag på teorierna om missilsmuggling. I så fall var de stulna av kriminella. Hade ondskans imperium självt velat sälja missiler till Iran hade man enkelt skeppat dem med flyg eller med båt över Kaspiska havet.

Kanske fanns det ändå något annat än virke för 15 miljoner ombord. För mycket krångel för kriminella att kapa en virkesbåt på svenskt vatten och sedan börja runda Afrika med en sådan last.

Vi ska däremot inte utesluta ett försäkringsbedrägeri där båt och last sedan skulle säljas på lämplig plats. Att ryska flottan sedan blandade sig i kan helt enkelt ha berott på att Mordor ville spänna musklerna publikt i detta uppmärksammade fall. Sedan har medierna broderat ut historien.
Citera
2023-01-02, 15:00
  #2505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Aftonhoran hakar på: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5584487.ab

Hände tydligen i fredags förra veckan och våra skämt till kvällstidningar får reda på det först när TT skickar ut nyheten, trots att det hände nästgårds.

Avd. Negativ utan anledning
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback