2009-07-30, 16:51
Medlem
Parallell/skrivarporten på min Slackware-server har gått åt skogen, tror jag.
Så fort jag försöker printa får jag "kernel: lp0 is off-line" i /var/log/messages
Skrivaren lyste konstigt den sista tiden också, och efter ett blixtnedslag (?) så verkar det vara helkört, får bara felet hela tiden.

Så jag tänkte koppla skrivaren till USB-porten istället.
Skrivaren är en HP LaserJet 4L / 6L, gammalt skrot jag vet. Bara centronics-port.

Har därför beställt en "ROLINE USB to IEEE1284 Converter Cable, 1.8 m" från ClickOK.

Mailade för säkerhets skull Roline och frågade om Linux-stöd, fick detta till svars av en som hette Björn:

"Sorry, it won't work with Linux."

Ska jag lita på detta, eller finns det en chans att den fungerar ändå?

Det mesta obskyrt jag tryckt i Slackware har fungerat...

EDIT: Försöker ändra ordern till en Sunix-adapter istället, var kanske en dum fråga... blev bara så ledsen i ögat när jag fick nej efter att ha tryckt på beställ.
Senast redigerad av dotpointer 2009-07-30 kl. 17:29.
Citera
2009-07-30, 19:22
Medlem
Varför inte en extra parallellport som du sätter på en PCI-plats?
Citera
2009-07-30, 19:32
Medlem
De är redan fyllda med annat. Ett är kontrollerkort, ett nätverkskort och ett ljudkort. Men annars hade det varit en bra idé.

Servern är en gammal Dell dimension...

Aldrig varit med om att skrivarporten slutat fungera, har funderat på att pröva med en Windows-disk men det är så mycket pill.
Citera
2009-07-30, 23:49
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dotpointer
Parallell/skrivarporten på min Slackware-server har gått åt skogen, tror jag.
Så fort jag försöker printa får jag "kernel: lp0 is off-line" i /var/log/messages
Skrivaren lyste konstigt den sista tiden också, och efter ett blixtnedslag (?) så verkar det vara helkört, får bara felet hela tiden.
har du kollat så att det inte är skrivaren som tagit stryk?
Citat:
Så jag tänkte koppla skrivaren till USB-porten istället.
Skrivaren är en HP LaserJet 4L / 6L, gammalt skrot jag vet. Bara centronics-port.
Gamla HP Laserjet är pålitligt skrot, har en hplj5 själv
Citat:
Har därför beställt en "ROLINE USB to IEEE1284 Converter Cable, 1.8 m" från ClickOK.
Dom flesta USB->IEEE1284/RS232 adapters funkar fint under usblp (usbcore) modulen. Så det bör inte vara något problem, YMMV.
Citera
2009-07-31, 01:07
Medlem
Ja, jo vet, de är pålitliga.

Har två stycken, en 4L och en 6L. Vad jag än sätter i porten så säger den off-line vid första utskriftsförsöket.

Sedan säger CUPS att parallellporten är upptagen, "försöker igen om 30 sekunder...".

Blev rätt paff när han sa att det inte skulle fungera under Linux.
Det är ju "bara" en liten skrivaradapter.
Men känns ju rentav korkat att gå emot tillverkaren/grossisten (?), de borde ju veta... men nånstans vill jag inte tro honom.
Citera
2009-07-31, 01:13
Medlem
sommarlovs avatar
Tillverkaren menar väl att de själva inte har tagit fram binärer eller så till sina prylar, enklast att bara säga "Kräver Windows XP/Vista". (Alla prylar på Clas Olson mm)
Citera
2009-07-31, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tillverkaren menar väl att de själva inte har tagit fram binärer eller så till sina prylar, enklast att bara säga "Kräver Windows XP/Vista". (Alla prylar på Clas Olson mm)

Det är nåt sånt jag också misstänker, men finns ju även hårdvara på marknaden som tillverkarna vägrar släppa info om, dvs som därmed är försvårad att göra Linux-drivers för.
Citera
2009-07-31, 16:01
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Det är nåt sånt jag också misstänker, men finns ju även hårdvara på marknaden som tillverkarna vägrar släppa info om, dvs som därmed är försvårad att göra Linux-drivers för.

I vissa fall är det i princip omöjligt att släppa specar, tex trådlösa saker som har styrningen i mjukvaran.
De skulle inte få prylarna godkända av myndigheter om man tex kunde bygga störsändare bara med programvara.

Men i ATIs fall, skäms på er!!!
Citera
2009-07-31, 19:07
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ja, jo vet, de är pålitliga.

Har två stycken, en 4L och en 6L. Vad jag än sätter i porten så säger den off-line vid första utskriftsförsöket.
kolla vad följande ger, är imho första stället att titta på:
Kod:
dmesg | grep -i usb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in