GM:s läkare på Karsudden var överläkaren Lennart Tysk. (LT var läkare på den avdelning GM var på vid tillfället då försöksutskrivningen skedde.)
Det var LT som ansåg att GM var såpass frisk att han kunde försöksutskrivas av utskrivningsnämnden.
LT uppgav 5 dagar efter mordet på CL 1970:
Citat:
Jag känner mig moraliskt ansvarig för det inträffade.
Jag är mycket illa berörd och tar detta som ett personligt misslyckande.
Jag har inte lyckats förbereda patienten tillräckligt vare sig psykologiskt eller medicinskt innan han försöksutskrevs.
Mördaren var mönsterpatient, omtyckt av läkare och skötare på Karsudden. Han hade alltså skött sig perfekt före. De permissioner han haft hade han klarat bra. Han hade varit på Karsudden nio månader före mordet på 61-åriga CL (född 1909).
Siwart Bergqvist (annan känd gammal läkare på Karsudden), överläkare (senare chefläkare), sa 1971 om fallet att "Det är lätt att vara efterklok" och menade att utskrivningsnämnden gjorde en felbedömning.
En utskrivningsnämnd på tre personer, däribland f.d. överläkaren Olof Dagberg (Rålambshovs sjh, Konradsberg), fattade beslutet att försöksutskriva 29-åringen. Nämnden hade haft upprepade samtal med mannen och hade ett väldigt positivt intryck inför försöksutskrivningen.