2009-07-30, 12:10
Medlem
DanteAlighieris avatar
Barns glömska, växer det ikapp eller kan man göra något för att barn ska bli bättre på att minnas småsaker, men som ändå kan vara viktiga i vardagen?
Citera
2009-07-30, 13:37
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Barns glömska, växer det ikapp eller kan man göra något för att barn ska bli bättre på att minnas småsaker, men som ändå kan vara viktiga i vardagen?

Jag var glömsk när jag var liten. Tänkte på en massa kreativt istället. Tvinga inte kreativa barn att tänka på småsaker som ändå inte är ett stort problem för dem som vuxna. Ja, jag tappar bort en mössa här och en kabel där, men å andra sidan har jag plats för massa annat i huvudet istället. Att jag kan rycka på axlarna när min mobil försvinner, och tänka att det finns värre saker i livet är nog bättre än den som blir fullständigt förstörd.
Citera
2009-07-30, 15:11
Medlem
hembränts avatar
Jag var sådan förr. Väldigt bra minne för småsaker i vardagen som jag nu på senare tid inte fattat varför jag slösade minne på.

Får man fråga hur gammal barnet i fråga är?
Citera
2009-08-01, 12:02
Medlem
hrghs avatar
Jag har alltid varit naturligt tankspridd.

Vad du än gör, skäll inte mer på en unge för att han råkar vara lite mer glömsk än syskonen. I mina föräldrars ögon fanns ingenting som hette att vara tankspridd. Glömde man något var det för att man var nonchalant eller inte brydde sig tillräckligt mycket. Det fick mig att känna mig som ett svin varje gång jag glömde något, vilket var rätt ofta

Något som kan hjälpa är att försöka införa rutiner, t.ex. att stanna upp och fundera om man glömt något varje gång man lämnar huset. Gäller att bygga upp associationer i stil med "gå ut"-->"har jag glömt något?". Se till att göra det på ett bra sätt bara så att det inte känns som ett gräl/en utskällning bara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in