2009-07-30, 00:31
Medlem
Hej , jag trnar MMA sedan 2 r tillbaka. Nu r det s att min 16 riga bror ocks
vill brja med det. Vad tror ni r bst fr han , brja med brottning frst och sedan g ver till MMA om 2 r kanske? Elle borde han brja med MMA med en gng? Han har ingen kampsportsbakrund s med lite brottning frst skulle skert vara bra.

Han r ju bara 16 s brottning tv r och sen MMA skulle ju funka bra eftersom mnga brjar MMA runt 18. Skulle vara kul om ni kunde ge tips och sga vad ni tror skulle vara bst.

Han skulle fr vrigt vilja tvla i framtiden.
Senast redigerad av chronograph 2009-07-30 kl. 00:33.
Citera
2009-07-30, 00:41
Medlem
tjock-steffes avatar
Varfr r alternativet just brottning? varfr gr det inte att kombinera?

Om det r MMA han helst vill s ska han vl kra p det annars trttnar han vl och lgger ner helt. Som trning i strsta allmnhet skulle jag rekommendera brottning, de brottare jag knner har alla utmrkt fysik, koordination, smidighet och fighting spirit.
Citera
2009-07-30, 00:56
Medlem
Mrkligt att brja med brottning s sent. Brottning brjar man vl med oftast p lgstadiet och ibland mellanstadiet? Det blir nog svrt att hitta jmbrdiga brottningspartners. Borde inte MMA ha fler som brjar sent och drmed fler trningspartners p samma niv? Det r inte precis som att han skulle kunna tvla i brottning nr han brjar s sent. Skulle tro att han kommer f det roligare av att g direkt p MMA eller ngon annan kampsport dr det r vanligare att man brjar rtt sent i.
Citera
2009-07-30, 02:10
Medlem
Omegachrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chronograph
Hej , jag trnar MMA sedan 2 r tillbaka. Nu r det s att min 16 riga bror ocks
vill brja med det. Vad tror ni r bst fr han , brja med brottning frst och sedan g ver till MMA om 2 r kanske? Elle borde han brja med MMA med en gng? Han har ingen kampsportsbakrund s med lite brottning frst skulle skert vara bra.

Han r ju bara 16 s brottning tv r och sen MMA skulle ju funka bra eftersom mnga brjar MMA runt 18. Skulle vara kul om ni kunde ge tips och sga vad ni tror skulle vara bst.

Han skulle fr vrigt vilja tvla i framtiden.

Trollklockan hos mig brjar ringa, gller detta verkligen din bror?
Iaf s r det i stort stt frsent att brja trna brottning i 16 rs ldern, d de flesta brjar nr de r 8-10 r. Frsk nd att ringa runt till lokala klubbar typ IS, AK77 mm.

Vad mitt tips r bde fr dig och din bror r att satsa p den stende delen, dvs. Boxning och Muay Thai. Nr man sparrar med MMA killar s har de en bra grund i brottning/bjj men saknar den stende delen. S satsa p att bli en bra striker, sen en grappler. Det kommer du vinna mycket p!
Citera
2009-07-30, 16:32
Medlem
mma helt klart..

knns som om mnga tror att man mste bli bra i EN disciplin innan man kan brja med mma bara fr att det i regel varit s fr dom som r stora stjrnor nu, det beror nog snarast p bristen p annat nr dom vste upp osv, snart kommer mstarna som bara trnat mma hela livet istllet
Citera
2009-07-30, 18:36
Moderator
TheLuckys avatar
Som flera andra har sagt s 16 r lite vl sent fr brottning. Jag sjlv brjade vid 9 rs lder och tvlade redan efter 4 mnader. Alla som deltog i trningen tvlade, frutom de ldre som ville hlla formen samtidigt som de agerade som trnare. Brottning r ocks lite grand som simning och skidsport: de som inte r bra fre gymnasiet lgger oftast av. De brottare som r i vre tonren r allts i regel de som hller en hyffsad tvlingsniv. Det sger sig sjlv att en grn 16-ring d fr det extremt svrt.
Citera
2009-07-30, 18:42
Medlem
mophrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Som flera andra har sagt s 16 r lite vl sent fr brottning. Jag sjlv brjade vid 9 rs lder och tvlade redan efter 4 mnader. Alla som deltog i trningen tvlade, frutom de ldre som ville hlla formen samtidigt som de agerade som trnare. Brottning r ocks lite grand som simning och skidsport: de som inte r bra fre gymnasiet lgger oftast av. De brottare som r i vre tonren r allts i regel de som hller en hyffsad tvlingsniv. Det sger sig sjlv att en grn 16-ring d fr det extremt svrt.

Georges St. Pierre brjade vl med brottning vldigt sent och blev bra p det, iaf med MMA-mtt mtt.
Citera
2009-07-30, 18:54
Medlem
epiqs avatar
Jag sger MMA ocks d fr du ju allt i ett paket.
Citera
2009-07-30, 19:27
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mophr
Georges St. Pierre brjade vl med brottning vldigt sent och blev bra p det, iaf med MMA-mtt mtt.

Som brottare r han inte bra, dessutom r han kanadensare vilket sger en hel del. Vet ingen, frutom Dan Hendersen, som varit bra brottare. Tittar vi p listor ver vrldsbrottare s hittar vi nstan inga MMA utvare dr, fast mnga sger sig ha brottningsbakgrund. Matth Huges sger ngon. Men han finns inte med p listan. RC gr det men hans meriter fr vl sgas vara vldans dliga.

Ls grna intervjuer med Ara Abrahamian dr han talar om sin trningsbakgrund s frstr du att efter en karrir som brottare s orkar man inte med MMA.
Citera
2009-07-30, 19:35
Medlem
mophrs avatar
Citat:
Som brottare r han inte bra, dessutom r han kanadensare vilket sger en hel del. Vet ingen, frutom Dan Hendersen, som varit bra brottare. Tittar vi p listor ver vrldsbrottare s hittar vi nstan inga MMA utvare dr, fast mnga sger sig ha brottningsbakgrund. Matth Huges sger ngon. Men han finns inte med p listan. RC gr det men hans meriter fr vl sgas vara vldans dliga.

Ls grna intervjuer med Ara Abrahamian dr han talar om sin trningsbakgrund s frstr du att efter en karrir som brottare s orkar man inte med MMA.

Matt Lindland och Randy Couture r bra brottare ocks. Vad jag menade var dock att om ditt ml r att lra dig brottas fr att anvnda det inom MMA s verkar det inte vara frsent.
Citera
2009-07-30, 20:48
Medlem
fugus avatar
Citat:

Han r troligen visst en vldigt bra brottare (under rimliga frutsttningar, han r ju ingen Yerlikaya) och var hgaktuell att kvala in till OS.
Fast om du menar att han inte har ngra meriter har du sklart helt rtt.
Citera
2025-04-29, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjock-steffe
Varfr r alternativet just brottning? varfr gr det inte att kombinera?

Om det r MMA han helst vill s ska han vl kra p det annars trttnar han vl och lgger ner helt. Som trning i strsta allmnhet skulle jag rekommendera brottning, de brottare jag knner har alla utmrkt fysik, koordination, smidighet och fighting spirit.

Aldrig bra att brja med mma

Brottning ger djupet i sjlva kampsporten. Man lr sig kontrollera motstndaren bde p marken och stendes oavsett clinch eller avstnd.

Avstnd d menar jag slag eller sparkar men en brottare kan snabbt avsluta genom att skjuta in och nej ett kn i ansiktet funkar inte fr reflexerna funkar inte s

P marken s har brottare en expertis att vara tyngre n sin nuvarande kroppsvikt och kan drmed drnera ut hela energin p sin motstndare

Blir man greppad av en brottare s r det som att drunkna i vatten

Alla kan slss men alla kan inte brottas

Grunden=brottning r avgrande fr att kunna slss

Brjar man med bara en del av kampsporten som boxning eller mma s har man ingen chans

Brottning s r det fullt fokus p brottning

Mma r det fokus p olika delar med halvdant fokus

Mnniskan fungerar bst att lra sig en sak bttre p djupet och att lra sig in grunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in